Sarjakuva-Finlandia-voittajaksi Sisaret 1918 sarjakuva-albumi

Julkaistu 22.3.2019 14.25

Tampere Kuplii -sarjakuvafestivaalilla 22.3.2019 jaettiin vuoden 2019 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto.

Palkinnon saajat

Valitsijadiktaattori Meeri Koutaniemi nosti kymmenen finalistin joukosta tunnustuspalkinnon saajaksi yhdentoista tekijän sarjakuva-albumin Sisaret 1918 (Arktinen Banaani).

Albumin tekijät ovat Warda Ahmed, Mari Ahokoivu, Ainur Elmgren, Reetta Laitinen, Annukka Leppänen, Reetta Niemensivu, Emmi Nieminen, Elina Ovaskainen, Hannele Richert, Aino Sutinen ja Tiitu Takalo.

Meeri Koutaniemen perustelut valinnalleen:

Äärimmäisen tärkeä näkökulma historiaan, joka on liian usein peitetty, vähätelty tai unohdettu. Kymmenen eri piirtäjän voimakas kädenjälki luo moniulotteisuutta ja syvyyttä suomalaisten naisten vahvoihin henkilökohtaisiin tarinoihin. Koskettava ja taidokas teos on kunnianosoitus naisten läpikulkemalle taistelulle ja historian kuvan moninaistamiselle.

Sisaret 1918 -albumin esittely

Reetta Laitisen toimittamassa Sisaret 1918 -sarjakuva-albumissa kymmenen ansioitunutta sarjakuvapiirtäjänaista tulkitsee kymmenen naisen tai lapsen kokemuksia vuoden 1918 tapahtumista. Valitut tositarinat ovat peräisin Kansan Arkiston muistitietokokoelmasta sekä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran 1918-kokoelmasta.

Kertojia on sekä punaisten että valkoisten puolelta eri puolilta Suomea. Kaikki ovat kokeneet sodan omalla tavallaan: rintamalla, vankileirissä, sairaanhoitajana tai silminnäkijänä.

Kukin taiteilija sai yhden tarinan tulkittavakseen. Jokaisella on oma persoonallinen tyylinsä ja kaikki ovat kerronnallisen sarjakuvan taitureita. Historiallista sarjakuvaa on tehnyt jo aiemmin useampi, muutamille aluevaltaus on uusi. Ryhmä perehtyi huolellisesti muistelmiin, lähdemateriaaleihin, aikakauteen ja historiallisiin yksityiskohtiin. Tulkinnoissa on käytetty taiteellista vapautta mutta ne kunnioittavat silti alkuperäisten kertojien autenttisia kokemuksia.

Sarjakuva-Finlandia tunnustuspalkinto:

Tampere Kuplii ry:n vuonna 2007 perustama Sarjakuva-Finlandia-palkinto myönnetään kotimaiselle tekijälle yksin tai yhdessä toisen osapuolen kanssa tehdystä ansiokkaasta sarjakuva-albumista. Palkintosumma on 5 000 euroa.

Vuonna 2018 ehdolla oli 61 sarjakuva-albumia, joista nelihenkinen esiraati valitsi 10 finalistia päätuomareiden puntaroitaviksi.

Tapahtuman järjestäjien sivut:

Lisätietoja: