Pirkanmaalaiset innokkaita valinnanvapauden testaajia hammashoidossa

Julkaistu 21.2.2019 14.39

Kiinnostus suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeilua kohtaan jatkuu suurena. Pirkanmaan kokeilussa tuli jakoon 21. helmikuuta yhteensä 500 lisäpaikkaa, jotka täyttyivät nopeasti kokeilukunnissa niin Nokialla, Pirkkalassa, Orivedellä kuin Tampereellakin. Ainoastaan Vesilahdessa ja Valkeakoskella on paikkoja jäljellä.

***
Päivitys tiedotteeseen 22.2.2019:
Myös Vesilahden paikat ovat täyttyneet.

Hammalääkärin työvälineitä.

Nyt jaossa olleet 500 lisäpaikkaa tulivat jakoon, kun Lempäälä jäi vuodenvaihteessa pois kokeilusta.

Kokeilulla tietoa valinnanvapauden valmisteluun

Valinnanvapauskokeilussa tuotetaan tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapautta koskevaan valmisteluun. Vajaan puolitoista vuotta kestävän suun terveydenhuollon kokeilun aikana kerätään kokemuksia asiakkailla, palvelutuottajilta ja järjestäjiltä sekä seurataan taloudellisia vaikutuksia ja korvausmallin toimivuutta.

Kokeilun kautta saadaan tietoa myös valinnanvapauden toimintamallia tukevien tietojärjestelmäratkaisujen kehittämiseen. Yhtenä tavoitteena on ollut simuloida valinnanvapauslain mukaista tapaa toteuttaa hammashoitopalvelun valinta. Tampereella sähköisen valintapalvelun rinnalla on ollut käytössä puhelinpalvelu. Haasteita valintapalvelulle on asettanut halukkaiden osallistujien suuri määrä, josta vain pieni osa on voitu ottaa mukaan kokeiluun. Kokeilussa ei myöskään ollut mahdollista järjestää helppoa ja sujuvaa tapaa ilmoittautumiseen toisen henkilön puolesta.

Valinnanvapauskokeilussa sovelletaan voimassa olevaa palvelusetelilakia sekä asiakasmaksulakia. Kokeilu sisältyy laajempaan sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamaan Palvelusetelikokeilu-kokonaisuuteen.

Pirkanmaalle saadulla rahoituksella kokeilukunnissa on tarjottu toukokuusta 2018 lähtien yli 5 000 asukkaalle mahdollisuus osallistua kokeiluun. Kokeiluun ilmoittautunut asiakas voi valita perushammashoitopalveluiden tuottajaksi kunnallisen palvelujen sijaan kokeilussa mukana olevan yksityisen palveluntuottajan tai ammatinharjoittajan kokeilun ajaksi. Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueelta kokeiluun on päässyt koko kokeilun aikana yhteensä 3 063 asukasta. Kokeiluun otettavalle asiakasmäärälle on jouduttu asettamaan yläraja, koska jo etukäteen oli tiedossa, että halukkaita osallistujia tulee olemaan paljon enemmän kuin pystytään ottamaan.

Kokeilu jatkuu alkusyksyyn 2019 saakka huolimatta siitä, toteutuuko maakunta- ja sote-uudistus vai ei. Uusia kokeilupaikkoja ei enää tule jakoon.

Kokeiluun mukaan päässeet asiakkaat voivat varata tutkimusajan soittamalla valitsemalleen palveluntuottajalle maanantaista 25. helmikuuta alkaen.

***
Tiedotetta päivitetty 22.2.2019: Myös Vesilahden paikat ovat täyttyneet. Lisäksi korjattu puolesta-asiasioimisen muotoilua sekä kokeiluun koko aikana Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueelta päässeiden asukkaiden määrä. Oikea määrä on 3063
.

Projektipäällikkö