Näsijärven haltiat heräävät eloon jääveistoksissa

Julkaistu 21.12.2018 14.45

Kulttuuritalo Laikku tuo yhteistyössä Suomen Jouluvalo Oy:n kanssa Ikurista tutun ja suuren suosion saavuttaneen jääveistospuiston yleisön ihailtavaksi aivan Tampereen keskustaan. Laikun piha-alueelle rakennetaan Suomessa ainutkertainen jääveistosteltta, jonne 10 jäänveistäjää loihtii mystisen maailman täynnä jäätä, lunta ja valoa.

Haltiahahmo matkalla Näsijärven jäällä.

Avajaisia juhlitaan Laikunlavan edustalla 12.1.2019 klo 12, jolloin jääveistosmaailma aukeaa ja katsojat pääsevät sukeltamaan Näsijärven haltioiden valtakuntaan.

Laikunlavan edustalle kohoava teltta kätkee sisälleen haltioiden maan, jossa katsoja pääsee tutustumaan Näsijärven mystisiin, erilaisia taikavoimia omaaviin vedenalaisiin asukkeihin. Jokaisella salaperäisellä hahmolla on oma tarinansa sekä asuinpaikkansa. Vastaan voi tulla vaikka syvissä vesissä viihtyvä Koljonselän Koukkunokka, joka näyttäytyy järvellä vain keväisin. Silloin Koukkunokka nousee pintaan valvomaan Näsijärven jäiden lähtöä ja kertoo kaloille, koska on aika aloittaa kutu.

Jääveistosteltan erikokoiset haltiat saavat yhdeksän suomalaisen ja yhden liettualaisen jäätaiteilijan käsissä muotonsa, jotka lainaavat hahmonsa sekä ihmisistä että järven eläimistä. Veistokselta toiselle kuljettava polku johdattaa katsojan lopulta kaikkein suurimman ja mahtavimman päähaltian luo, jonka luona voi ottaa itsestään kuvan muistoksi ainutlaatuisesta vierailusta järven valtiaiden valtakunnassa.

Kulttuuritalo Laikun ja Laikunlavan väliin tuleva talvinen elämysalue ympäröidään aidalla, johon kiinnitetyillä luonnonkuusilla ja valonauhoilla luodaan talvisen metsän tunnelmaa. Alueelle rakennettava jääliukumäki tarjoaa lapsille mukavaa puuhaa ja ulkokahvilassa voi istahtaa nauttimaan Kulttuurikahvila Laikun herkullisista tarjoiluista.

Jääveistosmaailman avajaisia juhlitaan 12.1.2019.
Ohjelma:

• klo 12 - 12.30 Avajaispuhe, Kamarikuoro Näsin kauniita lauluja, tekijöiden haastattelu
  • klo 12.30 - 13.30 Teltta aukeaa yleisölle, yleisö voi seurata jäänveistoa, Lumikuningatar tavattavissa perheen pienimpien iloksi teltalla
  • klo 12.30 - 18 jääveistosteltan kahvio ja jääliukumäet avoinna yleisölle
  • klo 13.30 - 15.30 Lumikuningatar tavattavissa Lastenkulttuurikeskus Rullassa

Jääveistosmaailma on avoinna: ma - pe klo 12 - 20, la - su klo 10 - 18
Liput: 5 €, perhelippu 10 € (3 - 5 henkeä, maks. 2 aikuista)

Teltta on avoinna noin maaliskuun puoliväliin asti, sääolosuhteista riippuen. Muutokset mahdollisia.

Koordinaattori
Venla Moisala