Siirry sisältöön

Tampere-talo toi 47 miljoonaa euroa tuloa Tampereelle

Julkaistu 19.12.2018 9.47

Kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talossa vieraili viime vuonna lähes puoli miljoonaa ihmistä. Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Synergosin tuoreen vaikuttavuustutkimuksen mukaan Tampere-talon tapahtumat toivat Tampereen talousalueelle vuonna 2017 yhteensä 46,8 miljoonaa euroa. Talousvaikutus on kasvanut neljässä vuodessa jopa 34 prosenttia.

Tampere-talo
 

Pormestari Lyly muistuttaa, että Tampereen kaupunki tarjoaa kulttuurialan toimijoille paitsi rahallista tukea, myös kumppanuutta, neuvoja ja erilaisia palveluita. Kaupunki tukee kulttuuritoimintaa peräti 225 eurolla asukasta kohden, mikä on eniten Suomen suurista kaupungeista.

– Kaupunkien rooli huolehtia oman alueensa vetovoimasta ja elämyksellisyydestä on kasvanut. Ja Tampere on siinä maamme ykkösluokassa. Yhteinen tavoitteemme on olla Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026, jatkaa pormestari Lyly.

Tampere-talon tulovaikutukset ovat merkittävät sekä kulttuurituotannoissa että yritystapahtumissa. Esimerkiksi Tampere-talon konsertit toivat kaupunkiin 15,5 miljoonaa euroa ja kotimaiset kokoukset synnyttivät yli 10 miljoonan euron tulovaikutuksen. Talon konserttiasiakkaat käyttivät rahaa Tampereen vierailunsa yhteydessä keskimäärin 110 euroa ja kotimaiset kokousasiakkaat 181 euroa. Kansainväliset kongressivieraat jättivät talousalueelle peräti 1329 euroa henkilöä kohti. Rahaa käytettiin talon omien palveluiden lisäksi runsaasti myös esimerkiksi liikennepalveluihin, majoitukseen sekä muihin viihde- ja virkistyspalveluihin.

– Osakeyhtiömme liikevaihto on kasvanut 63 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana. Kiitos tästä hyvästä kehityksestä kuuluu tietenkin jokaiselle talon toimijalle sekä kaikille sadoille tapahtumia kanssamme toteuttaville tahoille, sanoo Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

Yhteistyö Marriott-hotellin kanssa tuo uusia mahdollisuuksia

Tampere-talo Oy:n vahva uudistuminen ja kasvu jatkuvat myös strategiakaudella 2019–2021. Talo rakentaa aktiivisesti uusia palveluita ja tapahtumakonsepteja, joilla se voi osaltaan tukea Tampereen kasvukehitystä kohti Pohjoismaiden vetovoimaisinta tapahtumakaupunkia.

Talo on muun muassa jo lanseerannut ensi vuodelle uuden Sorsaklubi-konseptin, jolla se houkuttelee nuorta yleisöä sekä musiikinrakastajia, jotka eivät käy perinteisillä rokkiklubeilla. Heti vuodenvaihteen jälkeen on luvassa lisää uusia liiketoiminnallisia avauksia sekä isoja kulttuuri- ja yritystapahtumia La Bohème -oopperasta Kylässä Kaija Saariahoon ja Tampereen lääkäripäiviin.

Tampere-talon kasvun ja kehittymisen mahdollistaa myös talon yhteyteen loppuvuonna 2019 avattava Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli, jolla uskotaan olevan suuret vaikutukset koko Suomen vetovoimaan ja kansainväliseen tunnettuuteen.

– Marriott-hotelleilla on yli 110 miljoonaa kanta-asiakasta, ja yhteistyö maailman suurimman hotelliketjun kanssa antaa meille ainutlaatuiset mahdollisuudet kotimaisten ja kansainvälisten tapahtumien rakentamisessa, konseptoinnissa ja myynnissä, iloitsee Paulina Ahokas.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Jaani Haapasalo, jaani.haapasalo(at)tampere-talo.fi, p. 050 353 6440

Tampere-talon uuteen vuosien 2019–2021 strategiaan voi tutustua verkkosivuilla


Teksti Jaani Haapasalo

Kuvat Satu Aalto