Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Koululounas maistuu Tampereen yläkoululaisille

Julkaistu 21.11.2018 12.43

Tampereen Voimian vuosittaisen asiakastutkimuksen varsinainen yllätys on yläkoululaisten huomattavasti noussut kouluruokailun arvostus. Asiakasarviot ovat myös kokonaisuutena parantuneet viime vuodesta: ruokailijoista 74 % on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tyytyväisiä ovat myös ikäihmiset, joiden mielestä sekä vanhainkodissa että asumisyksiköissä ruoka maistuu hyvältä.

Positiivinen kehitys näkyy vahvimmin yläkouluissa, joissa on perinteisesti ollut kyselyn kriittisimmät asiakkaat. Vastaajamäärä kaksinkertaistui ja tulokset ovat nousseet kautta linjan: oppilaiden mielestä ruoan maku ja ulkonäkö ovat parantuneet ja ruokailemaan on mukava tulla. Hyvään suuntaan ollaan menossa, sillä enää vain 4 prosenttia yläkoululaisista kertoo jättävänsä ruokailun kokonaan väliin. Salaattiakin otetaan lautaselle aiempaa useammin. Tampereen Voimian palvelutuotantopäällikkö Susanna Järvinen pitää hyviä tuloksia pitkäjänteisen osallistamisen ansiona. - Suurin osa nykyisistä yläkoululaisista on ollut mukana vaikuttamassa ruokailuun jo ensimmäisestä luokasta asti. On äänestetty mieliruokia, oltu mukana ruokaraadeissa tai osallistuttu ruokahetken tuunaamiseen oppilaskunnan kautta.

Tyytyväisyys kasvoi myös ikäihmisten asiakasryhmissä. Kotiateriapalvelun asiakkaista 90 % on tyytyväisiä palveluun. He arvostavat ruokalistan monipuolisuutta ja ruoan hyvää makua sekä vaivatonta tilaamista. Myös asiakaspalvelun ja ateriakuljettajien ystävällisyys sai hyvät arviot. Vanhainkodissa ja asumisyksiköissä ruoka maistuu, mutta yksilöllisiä ruokatoiveita voisi huomioida vieläkin enemmän.

Opiskelijat lukioissa ja ammattioppilaitoksissa ovat edelleen tyytyväisiä ruokailuun. Myös päiväkodeissa ja alakouluissa ruokahetki on kiva ja ruokailemaan on mukava tulla.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Feelback Group Tampereen Voimian toimeksiannosta syksyllä 2018. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Tampereen kaupungin ateria- ja puhtauspalveluista. Tutkimukseen osallistui 7498 vastaajaa. Vastaajia on parituhatta enemmän kuin edellisenä vuonna ja vastaajamäärät nousivat erityisesti koulu- ja opiskelijaruokailussa

Kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita!

Ravitsemuksen hyvinvointimatriisilla seurataan vuosittain kuntalaisen hyvinvoinnin ja terveyden kehittymistä ravitsemuksen näkökulmasta.

Palvelutuotantopäällikkö
Susanna Järvinen