Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Raitiotien taiteen tekijöitä haetaan

Julkaistu 14.9.2018 9.55

Tampereen Ratikan tekstiilien kuosisuunnittelun portfoliohaku on alkanut, ja loppuvuoden aikana avautuu myös muita mahdollisuuksia tarjoutua Ratikan taiteen toteuttajaksi. Hakua ja raitiotien taiteen suunnittelua yleensä esiteltiin yleisötilaisuudessa torstaina 13.9.2018. Paikalla oli lähes salillinen kiinnostunutta yleisöä, lähinnä taiteen tekijöitä ja tekstiilisuunnittelijoita, joilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä avautuneesta portfiliohausta ja suunnittelutehtävästä.

Tilaisuudessa esittäytyi Frei Zimmer oy, joka koordinoi taiteen toteutusta. Tähän mennessä raitiotien taidetta on suunniteltu yleisellä tasolla, ja toteutettu jonkin verran rakentamisen aikaista taidetta mm. sarjakuvia työmaa-aitoihin. Yhtäaikaa työmaiden ja väliaikaisen taiteen kanssa suunnitellaan pysyviä teoksia, jotka näkyvät raitiotien ympäristössä viimeistään liikennöinnin käynnistyttyä eli suunnitelmien mukaan vuonna 2021.

- Työtehtävämme on haastava, mutta erittäin mielenkiintoinen. Tavoitteenamme on muodostaa Tampereen ratikan ympärille kiinnostava ja monipuolinen taiteen kokonaisuus yhteistyössä taiteilijoiden ja eri alojen ammattilaisten kanssa, kertoo Heini Orell Frei Zimmer oy:stä.

Ensimmäisenä avoimena suunnitteluhakuna käynnistyy raitiovaunujen tekstiilien kuosisuunnittelu, joka toteutetaan portfoliohakuperusteisesti. Määräaikana 7.10.2018 mennessä ilmoittautuneista ehdokkaista valitaan kolme, joilta tilataan luonnokset kuosista. Ensisijaisesti kuosia tullaan käyttämään raitiovaunujen penkeissä.

Kuosien luonnosten tulee olla valmiina joulukuun alussa, jonka jälkeen ne tuodaan yleisön nähtäville suunnitelmien mukaan tammikuussa Tampereelle saapuvaan raitiovaunumakettiin. Valinnan taiteilijoista tai suunnittelijoista, joilta luonnokset tilataan sekä päätöksen valittavasta kuosista tekee tehtävää varten koottu kahdeksanhenkinen asiantuntijaryhmä. Valitun kuosin arvioidaan olevan selvillä tammikuun loppuun mennessä.

Loppuvuoden aikana aukeaa myös muita mahdollisuuksia tarjoutua raitiotien taiteen tekijäksi. Seuraavat taiteilijahaut koskevat Hervannan valtaväylän varrelle sijoittuvaa teosta sekä siltoihin ja tukimuureihin yhdistyviä teoksia. Myös näiden kohteiden taiteilijavalinnat tullaan tekemään avoimien portfoliohakujen perusteella.

Syksyn aikana Tampereen Ratikan taiteen sivuille tullaan avaamaan palautelaatikko, johon kaupunkilaiset voivat jättää ajatuksia ja ideoita väliaikaisen taiteen osalta.

Lisätietoja ja kuosisuunnittelun portfoliohaun tarkemmat ohjeet löytyvät Ratikan taiteen sivuilta osoitteesta www.tampereenratikka.fi/ratikantaide/

Frei Zimmer Oy
Koordinaattori