Vapriikki sai Pirkanmaan palkinnon

Julkaistu 3.9.2018 8.24

Museokeskus Vapriikki vastaanotti lauantaina 1.9. yhdessä muiden tamperelaisten kulttuuritoimijoiden kanssa Pirkanmaan palkinnon. Palkinto myönnettiin yhteistyöstä, jota museo teki vuoden 1918 tapahtumien muistovuoden osalta.

Maakuntahallitus myönsi tänä vuonna kaksi Pirkanmaan palkintoa. Toisen tulevaisuuden pirkanmaalaiselle korkeakouluyhteisölle Tampere 3:lle ja toisen seuraavalle neljälle kulttuuritoimijalle yhteisesti: museokeskus Vapriikki, Tampereen Ooppera, Tampereen Teatteri ja Tampereen Työväen Teatteri.

Nämä kaksi Pirkanmaan palkinnon saajatahoa edustavat yhdessä katsantoa 100 vuotta taaksepäin ja 100 vuotta eteenpäin menestyksekkään yhteisen tulevaisuuden luomisessa.

Tampere 3 -korkeakouluyhteisölle annettiin taiteilija Merja Haapalan tekemä Polku-veistos ja 7 000 euron rahapalkinto maakuntaneuvos Jussi V. Niemen rahastosta. Palkinnon perusteena on yhdessä rohkeasti menestyksekkään tulevaisuuden rakentaminen sekä Pirkanmaan että koko Suomen kannalta.

Toisena Pirkanmaan palkintona luovutettiin museokeskus Vapriikille, Tampereen Oopperalle, Tampereen Teatterille sekä Tampereen Työväen Teatterille, jokaiselle kunniakirja sekä 2 500 euron rahapalkinto maakuntaneuvos Jussi V. Niemen rahastosta. Palkinnon perusteena on laadukkaasti toteutetut kulttuurituotannot liittyen sadan vuoden takaisiin merkittäviin tapahtumiin.

Pirkanmaan liiton maakuntahallitus on myöntänyt vuosittain Pirkanmaan palkinnon maakunnan hyväksi tehdystä merkittävästä työstä, joka on edistänyt Pirkanmaan tunnettuisuutta, identiteettiä tai elinolosuhteiden kehittämistä maakunnassa tai toiminnasta, joka on kohdentunut aivan erityisesti hyödyksi maakunnan asukkaille. Palkinto voidaan myöntää yksityiselle henkilölle, yhteenliittymälle tai yhteisölle.

Pirkanmaan palkinto jaettiin Pirkan päivän vastaanotolla 1.9. Vapriikissa. Palkinnon jakoivat maakuntavaltuuston puheenjohtaja Sofia Vikman ja maakuntahallituksen puheenjohtaja Roope Lehto sekä maakuntajohtaja Esa Halme.

Palkintoa olivat vastaanottamassa vuoden 2019 alussa aloittavan Tampereen yliopiston tuleva rehtori Mari Walls ja opiskelijaedustajat: Sanni Lehtinen, pj. Tampereen yliopiston ylioppilaskunta, TTY:n ylioppilaskunnan edustaja pj. Lassi Mäkinen ja TAMK:n oppilaskunnan edustaja Veli-Pekka Tuomaala (edustajiston pj.).

Museokeskus Vapriikista palkinnon vastaanotto johtaja Toimi Jaatinen, Tampereen Oopperasta Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas, Tampereen Teatterista teatterinjohtaja Reino Bragge sekä Tampereen Työväen Teatterista näytelmäkirjailija ja ohjaaja Sirkku Peltola (Tytöt 1918 esityksen käsikirjoittaja).