Yleisurheilun nuorten MM-kisoissa on odotettavissa jännittäviä hetkiä lauantaina

Julkaistu 13.7.2018 15.48

Yleisurheilun nuorten MM-kisaviikko Tampereella Ratinassa on edennyt yli puoliväliin ja menossa on neljäs kisapäivä.

Näkymä Tampereen stadionilta

Joko paikallisen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Perttu Pesä uskaltaa huokaista helpotuksesta?

- Edessä on vielä tiukka viikonloppu ja suurin osa joukkueista lähtee Tampereelta kotimatkalle vasta maanantaina, joten ei tässä vielä voi huokaista. Toki tässä vaiheessa uskallan jo todeta, että olen erittäin tyytyväinen siihen, miten hyvin kaikki on järjestelyjen puolesta Tampereella ja Ratinassa sujunut, Perttu Pesä sanoo.

Kisayleisö on elänyt innokkaasti mukana tunnelmassa ja Ratinan kisakatsomo on päivittäin täyttynyt nuoria kannustavista katsojista. Perttu Pesä kertoo, että tähän mennessä kisoja on tullut paikan päälle seuraamaan noin 18 000 katsojaa.

- Kisoille etukäteen asetettu 30 000 katsojan tavoite saavutetaan varmuudella ja nyt jo rohkenemme nostaa yleisötavoitetta. Lauantaina 14.7. on luvassa jännittäviä hetkiä, kun kello 15.25 kilpaillaan miesten keihäänheiton finaali, jossa saamme jännittää Suomen keihäänheiton mitalitoivon Teemu Narvin puolesta. Niinikään miesten seiväshypyn finaalissa tarjoillaan huippuhetkiä, kun seiväshypyn terävimpään kansainväliseen kärkeen lukeutuva Ruotsin Armand Duplantis tavoittelee maailmanennätystä. Lauantaina nähdään myös sekä miesten että naisten 100 metrin viestit. Luvassa on myös hienoa keliä, joten toivottavasti saamme Ratinan katsomot täyteen, Perttu Pesä sanoo.

Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Perttu Pesä
Järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Perttu Pesä on tyytyväinen kisojen järjestelyihin.

MM-kisoissa on ahertanut 700 vapaaehtoista, joiden sitoutunutta työpanosta ovat kiitelleet myös kansainvälisen yleisurheiluliiton kisajärjestäjät.

- Nämä huikeat ihmiset ovat antaneet omaa vapaa-aikaansa ja työpanostaan urheilun ja kisojen onnistumisen eteen. Ilman heitä näin suuri tapahtuma ei onnistuisi.

Perttu Pesä kertoo, että nuorten MM-kisoista on tullut tamperelaisilta lähes yksinomaan hyvää palautetta.

- Monet ovat todenneet, että Tampereen katukuvassa on nyt harvinaisen kansainvälinen tunnelma, kun nuoret urheilijat huoltajineen noin 150 eri maasta liikkuvat kaupungin keskustassa.

Kisaviikon aikana järjestelytoimikunnan puheenjohtaja on ollut eniten yllättynyt siitä, miten erikoisena ulkomaalaiset urheilijat ovat pitäneet sitä, että kisoissa tarjoillaan pullotetun veden sijaan hanavettä. Tampereen Vesi tarjosi kaikille osanottajille tyhjän vesipullon, joka voidaan täyttää kisojen aikana suoraan hanasta.

- Esimerkiksi amerikkalaiset urheilijat kertoivat, etteivät ole koskaan aiemmin maistaneet vesijohtovettä. Palaute hanaveden käytöstä on ollut hyvin innostunutta, Pesä kertoo.

Pormestari Lauri Lylykin sai kunnian jakaa mitaleita
Pormestari Lauri Lylykin sai kunnian jakaa mitaleita.

Perttu Pesä
puhelin +358505876200