Tampere jakoi 20 000 euroa aluerahaa tapahtumien ja toiminnan järjestämiseen

Julkaistu 29.3.2018 10.42

Tampereen kaupunki on valinnut vuoden 2018 aluerahan saajat. Kaupunki jakaa vuosittain kaupungin eteläiselle, kaakkoiselle, koilliselle ja läntiselle alueelle jokaiselle 5 000 euroa toimintarahaa esimerkiksi tapahtumien ja talkoiden järjestämiseen sekä erilaisten yhteisöllisten kotiseutuhankkeiden toteuttamiseen.

Viime vuonna aluerahalla tuettiin lukuisten tapahtumien ja kerhojen järjestämistä ja julkaisujen tekemistä. Etelän aluerahan avulla järjestettiin vuonna 2017 muun muassa perinteinen Etelä-Tampereen kesäjuhla Arboretumissa sekä Villivihanneskävely Peltolammilla. Kaakossa tuettiin 10–16-vuotiaiden nuorten Onnen sipulit -tukiryhmän kesätoimintaa sekä esimerkiksi moskovalaisen saippuakupla-show’n järjestämistä Hervannassa ja Vuoreksessa. Koillisella alueella pidettiin Suomi 100 -kevättapahtuma Linnainmaan koululla, lasten ja nuorten tekniikkakerho Teiskossa sekä painatettiin Teiskon palveluopas. Lännen alueella 1 800 eri-ikäistä asukasta osallistui aluerahalla järjestettyihin tapahtumiin. Lisäksi alueraha mahdollisti Lielahden koulun, Rientolan ja alueen toimijoiden yhteisen Mikä Lie Lielahti -lehden ja Epilä-seuran aluetiedotteen toteuttamisen.

Vuoden 2018 aluerahojen hakuaika oli tammikuussa. Koilliselta alueelta tuli 14 hakemusta, etelän alueelta yhdeksän, kaakosta 15 ja lännestä 15. Ehdotukset aluerahojen saajista ja määristä tehtiin kaikille avoimissa alueverkostojen tapaamisissa. Ehdotusten perusteella hyvinvointijohtaja Taru Kuosmanen teki päätöksen aluerahan saajista.

Aluerahan saajat vuonna 2018:

Etelä

• 500 euroa Härmälän Marttayhdistys ry:lle Ruokateematapahtuman järjestämiseen Rantaperkiön nuorisokeskuksella syyskuussa 2018.
  • 400 euroa Härmälänrannan Asukasyhdistys ry:lle koko perheen ystävänpäivätapahtuman järjestämiseen Härmälänrannan Verstaalla 14.2.2018.
  • 1 500 euroa Koivistonkylän Omakotiyhdistys ry:lle kaikille avoimen alueen kyläjuhlan järjestämiseen yhdistyksen 70-vuotisen toiminnan kunniaksi Koivistonkylän kentällä elokuussa 2018.
  • 300 euroa Nekalan koulun vanhempainyhdistys ry:lle välituntivälineiden hankkimiseen ja välituntiliikuttajan kustantamiseen muutamaksi kerraksi alakoululaisille heidän joutuessaan väistötiloihin yläkoulun puolelle.
  • 1 500 euroa Peltolammiseura ry:lle kaikille avoimen ohjelmallisen tapahtuman järjestämiseen seuran 50v juhlavuoden kunniaksi Peltolammin koululla / seurakuntatalolla elokuussa 2018.
  • 800 euroa Viinikan-Nekalan Omakotiyhdistys ry:lle kaikille avoimen koko perheen ohjelmallisen kesäjuhlan järjestämiseen yhdistyksen 80-vuotisen toiminnan kunniaksi Viinikan kirkon edustalla ja kentällä kesäkuussa 2018.

Kaakko

• 330 euroa Hallilan koulun vanhempainyhdistys ry:lle turvallisuuspäivän järjestämiseksi Hallilan alueen asukkaille 28.4.2018.
  • 330 euroa IBF ry:lle ikäihmisten avoimien kuvataide- ja musiikkiryhmien materiaalikuluihin Keinupuistossa keväällä ja syksyllä 2018.
  • 500 euroa Karosen koulun vanhempainyhdistys ry:lle kyläjuhlan järjestämiseen entisille ja nykyisille karoslaisille ja alueen asukkaille syksyllä 2018.
  • 330 euroa Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry:lle /Kaukaharjukeskus, Kaukajärven kyläpäivän järjestämiseen Kaukajärven ja lähialueiden asukkaille 23.5.2018.
  • 330 euroa Kaukajärven Martat ry:lle koko perheelle tarkoitetun juhlatilaisuuden järjestämiseksi 50v kunniaksi syyskuussa 2018.
  • 250 euroa Tampereen Vanhuspalveluyhdistys ry:lle / Keinupuistokeskus, "Oiva! - Miesten oman liikuntaporukan ohjaajan palkkioon ja lehti-ilmoitukseen syksyllä 2018.
  • 330 euroa Naisten työelämä -opintopiirille / monikielinen Onneli-rinki, naisten työllistymisen tukemiseksi opintopiirin, koulutuspäivän ja ravintolapäivän kuluihin keväällä ja kesällä 2018.
  • 330 euroa Onnen Sipulit 11 - 17-vuotiaiden erityisnuorten tukiryhmälle liikuntapainotteisen Vierumäen leirimatkan kuluihin kesäkuussa 2018.
  • 330 euroa Suomi-Venäjä-seuran Hervannan Osasto ry:lle venäläisen kulttuuriryhmän esiintymisiin Hervannassa / Vuoreksessa keväällä / syksyllä 2018.
  • 300 euroa Tampereen ensi- ja turvakoti ry:lle / Annantupa, Kaukajärven kirjastolla alakoululaisille järjestettävän maanantaikerhon materiaalien ja pelien hankintaan.
  • 300 euroa Tampereen Hervannan Marttayhdistys ry:lle avoimen käsityökerhon järjestämiseen Venlantuvalla Hervannassa.
  • 540 euroa Tampereen Hervantalaiset ry:lle erilaisten kaikille avoimien tilaisuuksien järjestämiseen Venlantuvalla ja Hervannan elokuvateatterissa vuoden 2018 aikana.
  • 500 euroa Vuoreksen Asukasyhdistys ry:lle alueen asukkaiden harrastetoiminnan (liikuntavuoro, tekstiilityökerho, puutyökerho) järjestämisestä aiheutuviin tilavuokriin Vuoreksen koululla vuonna 2018.
  • 300 euroa Yhdessä Selviytymisen Tuki YSTI ry:lle / Toimela lasten maksuttoman vesidiskon järjestämiseen syyslomalla 2018 Hervannan uimahallissa.

Koillinen

• 300 euroa Kumpulan omakotiyhdistys ry:lle Kumpulan alueen yhteisölliseen Elojuhlaan, joka on suunnattu erityisesti lapsiperheille.
  • 250 euroa Atalan seudun omakotiyhdistys ry:lle Atalan alueen asukkaille suunnattuun yhteiseen luontoretkeen kansallispuistoon tai vastaavaan retkeilyalueeseen.
  • 300 euroa Messukylän perinneseura ry:lle Takahuhdin historiakävelyjen (kaupunginosakävelyt) ja historialuentojen järjestäminen.
  • 500 euroa Linnainmaan omakotiyhdistys ry:lle kolmeen hankkeeseen A) Toiminallinen liikunta, kaikille ikäryhmille ilmainen fysioterapeutin viikoittainen lihaskuntotunti koulun salissa B) Puistokahvakuula aikuisille viikoittain kesällä C) Jättiputkien torjunta urheilukentän viereisessä metsikössä.
  • 200 euroa Kaanaan Kyläyhdistys ry:lle Perinteisiin Nappulahiihtoihin.
  • 200 euroa Irjalan omakotiyhdistys ry:lle Irjalan Makasiinin Vilttikirppikseen 20.5.2018. Samassa yhteydessä järjestetään lautapelitapahtuma Makasiinin sisätiloissa.
  • 350 euroa Viitapohjan kyläyhdistys ry:lle Viitapohjan 35-vuotis kesäjuhliin (ohjelmalliset iltamat) heinäkuussa.
  • 650 euroa Linnainmaan koti ja koulu ry:lle (Linnainmaan koulun vanhempainyhdistys) Linnainmaan kevättapahtumaan 2018, joka on suunnattu lähinnä lapsiperheille ja järjestetty jo 40 vuotena.
  • 1 000 euroa Takahuhdin koulun vanhempainyhdistys ry:lle Mitä tubettajat ajattelevat kiusaamisesta, erityisesti some-kiusaamisesta? Tarkoituksena on kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen liittyvä tapahtuma.
  • 400 euroa Aitoniemen-Hirvenniemen Kyläläiset ry:lle Perhekerhotoimintaan lapsiperheille Aitoniemen Keson kylätalolla.
  • 300 euroa Atalan koulun vanhempainyhdistys ry:lle Atalan koulun kevättapahtumaan 28.4.2018.
  • 100 euroa Leinolan Omakotiyhdistys ry:lle Lyhtykulkueeseen 6.12.2018 Lyylikinkadun päästä Mannerheimin kalliolle, jossa on glögitarjoilu. Tapahtumassa muistetaan 1918 tapahtumia ja Suomen itsenäisyyttä.
  • 100 euroa Leinolan Omakotiyhdistys ry:lle Pihakirppikseen ja ravintolapäivään.
  • 350 euroa Koillisen Kuorolle (Tampereen nuorisoseura ry) kaikille avoimen kuoron esiintymisiin ja yhteislaulutilaisuuksiin koillisella alueella.

Länsi

• 400 euroa Kotipirtti ry:lle Muistojen kultaiset vuodet 1952─58-tapahtumaan.
  • 150 euroa Reuharinniemen lapinraunioiden adoptoijat ry:lle Pyhäinpäivän tilaisuuteen.
  • 300 euroa Tesoman Miähet-ryhmälle Ristimäen TVA-kevättapahtumaan, esitteiden hankkimiseen sekä Tesoman hyvinvointikeskuksessa tapahtuvaan toiminnan esittelyyn.
  • 800 euroa Rientolan Setlementti ry:lle Rientolan kulttuurikevät 2018 -tapahtumakokonaisuuteen.
  • 500 euroa Rientolan Setlementti ry:lle Historiataulujen hankkimista varten Niemen kartanon pihan kävelyreitille.
  • 100 euroa Gispo Oy:lle Open Street Map mapathon -tapahtuman järjestämiseen alueen nuorille.
  • 1 000 euroa Rientolan Setlementti ry:lle yhdessä Lielahden koulun ja alueen toimijoiden kanssa toimittamaa Lielahti-lehteä varten.
  • 400 euroa Setlementti Tampere ry:lle Wihreässä Puussa yhdessä lasten kanssa toteutettavaan Parasta minussa -valokuvausprojektiin sekä töiden esittelyyn Tesoman hyvinvointikeskuksessa.
  • 350 euroa Setlementti Tampere ry:lle Wihreän Puun ja Tesomaseuran yhteiseen Kaiken kansan iltamat-tapahtumaan.
  • 400 euroa Setlementti Tampere ry:lle Wihreässä Puussa toteutettavia Voikaa hyvin - terveellistä kotiruokaa -kokkausiltoja varten.
  • 400 euroa Setlementti Tampere ry:lle Tesoman yhteisökahvilan avajaisten ohjelmaan ja tapahtumiin lapsiperheitä varten.
  • 200 euroa Setlementti Tampere ry:lle ja Kohtaamispaikka Wihreälle Puulle yhdessä alueen yhteistyöverkoston kanssa järjestämiin liikunnallisiin Vaunuralli-treffeihin.

Etelä ja kaakko:
Aluekoordinaattori (kaakko ja etelä)
Aija Karttunen

Koillinen: