Alueellinen jätehuoltolautakunta hyväksyi jäte- ja lietetaksat

Julkaistu 13.12.2017 17.36

Alueellinen jätehuoltolautakunta hyväksyi vuoden 2018 jätetaksan sekä sako- ja umpikaivolietteiden taksan kokouksessaan 13.12.2017. Jäteastioiden tyhjennysmaksut alenevat osassa toimialueen kunnista ja osassa nousevat muuttuneiden kuljetusurakkakustannusten verran. Lietemaksuihin ei tullut suuria muutoksia. Taksat tulevat voimaan 1.1.2018.

Lietteen kuljetusmaksut pysyivät entisellään, ja ne ovat samat kaikissa toimialueen kunnissa. (Lietetaksa ei koske Nokiaa) Lietteen käsittelymaksut ovat vuoden 2018 alusta kaikissa toimialueen kunnissa vesilaitosten vastaanottomaksujen mukaisia. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n perustajakunnissa Tampereella, Kangasalla, Orivedellä, Lempäälässä ja Pirkkalassa hinnat oli aiemmin tasattu saman suuruisiksi. Sakokaivojen ja pienpuhdistamojen käsittelymaksut vaihtelevat kunnissa 2,4 –23,75 €/m3 ja umpikaivojen 2,11–9,92 €/m3.

Mänttä-Vilppulan sako- ja umpikaivolietteen käsittelyhintaa muutettiin Mäntän kaukolämpö ja Vesihuolto Oy:n hallituksen päätöksen mukaisesti. Sakokaivolietteen hinta on 11,55 €/ m­ (alv 0 %) ja umpikaivolietteen 6,93 €/m­ (alv 0 %).

Lietetaksaan lisättiin myös hukkakäyntimaksu 60,76 €. Hukkakäyntimaksu veloitetaan, mikäli kaivoja ei voi tyhjentää asiakkaasta johtuvasta syystä tai kiinteistön olosuhteiden takia.

Lähes kaikkien kuntien sekajäteastioiden tyhjennysmaksut nousevat. Korotukset vaihtelevat 0–8,3 %. Hinnat alenevat Hämeenkyrössä ja Mänttä-Vilppulassa. Syväkeräysastioiden ja vaihtolavojen tyhjennysmaksut alenevat kaikissa toimialueen kunnissa.

Lähes kaikkien kuntien joidenkin tai kaiken kokoisten biojäteastioiden tyhjennyshinnat alenevat. Alennukset vaihtelevat 1,0–35,9 %. Korotuksia biojäteastioiden tyhjennysmaksuihin tulee Hämeenkyrössä ja Juupajoella ja osaan astiatyypeistä myös Pälkäneellä ja Parkanossa.

Kartongin, lasin, metallin ja muovin tyhjennyshinnat pysyvän ennallaan. Lasin ja metallin kierrätys on edelleen maksutonta niille kiinteistöille, joilla on biojätteen erilliskeräys.

Aluejätepisteiden käyttömaksut ovat kaikissa kunnissa saman suuruiset. Niihin on tulossa 0,6–1% korotuksia. Vakinaisen asuinkiinteistön maksu on 110,17 €, yksin asuvan 73,53 € ja vapaa-ajan kiinteistön 61,45 €.

Kunnan julkisoikeudellisella jätemaksulla katetaan kuntien lakisääteisen jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kulut. Taksan on kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteiden hyödyntämiseen.

Jätehuoltolautakunnan toimialue kattaa Hämeenkyrön, Ikaalisten, Juupajoen, Kangasalan, Lempäälän, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Parkanon, Pirkkalan, Pälkäneen, Ruoveden, Sastamalan (entisen Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampereen, Vesilahden, Virtain ja Ylöjärven kunnat.

Tiedotetta päivtetty 14.12.2017 Mänttä-Vilppulan sako- ja umpikaivolietteiden käsittelyhinnan osalta.

Vs. jätehuoltoinsinööri
Hannele Tiitto