Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

TAITE kehittämään kulttuuriluotsitoimintaa Suomessa

Julkaistu 4.10.2017 13.20

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt kulttuurikasvatusyksikkö TAITElle avustuksen kulttuuriluotsitoiminnan kansalliseen koordinaatio- ja kehittämishankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on tukea ja kehittää kulttuuriluotsitoimijoiden kansallista yhteistyötä. Luotsitoimintaa on tällä hetkellä yli 20 paikkakunnalla Suomessa.

Hankkeessa levitetään toimivia käytäntöjä, tuotetaan työkaluja, kerätään tietoa, rakennetaan verkostoa ja edistetään kulttuuriluotsitoiminnan näkyvyyttä. TAITE toteuttaa hankkeen yhteistyössä eri paikkakuntien vapaaehtoistoiminnan koordinaattoreiden, Kansalaisareena RY:n ja Kulttuuria kaikille -palvelun kanssa.

Kulttuuriluotsitoiminta on kuntien tai järjestöjen organisoimaa vapaaehtoistoimintaa, joka tarjoaa tukea kulttuuripalveluiden käyttämiseen niille, jotka eivät muutoin pääse osalliseksi kulttuuritarjonnasta. Kulttuuriluotseja on ollut Jyväskylässä jo vuodesta 2006 alkaen ja Tampereellakin vuodesta 2013.

Hanke alkoi 1.10 2017. Hankkeen koordinaattorina toimii Marko Nousiainen, joka toteutti 2017 keväällä julkaistun selvityksen luotsitoiminnasta Suomessa.

Koordinaattori
Marko Nousiainen

Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE
TAITE tuottaa kulttuurikasvatuspalveluja, kuten toiminnallisia museo-opastuksia, innostavia työpajoja ja yhteisöllisiä tapahtumia kaikenikäisille tamperelaisille.

Teksti Marko Nousiainen

Kuvat Jari Kuusenaho