Muutoksia työttömien työnhakijoiden palveluissa Pirkanmaalla 1.8. alkaen

Julkaistu 31.7.2017 13.14

Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu käynnistyy Pirkanmaalla 1.8.2017. Tampereella, Lempäälässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Punkalaitumella, Sastamalassa, Vesilahdella ja Ylöjärvellä kunta ottaa hoitaakseen yhteensä noin 22 000 työttömän palvelut. Kelan maksamaan työmarkkinatukeen tai peruspäivärahaan oikeutettujen työttömien työnhakijoiden palveluista vastaa elokuun alusta alkaen kunta Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto) sijaan.

Valokuva: Työllisyyspalvelut muuttuvat

Kohderyhmään kuuluvat saavat kunnilta kirjeitse lisätietoa muutoksesta elokuun alussa. Siirtyviin asiakkaisiin otetaan kotikunnasta lisäksi yhteyttä viimeistään syyskuun lopussa. Lisätietoa löytyy myös kuntien verkkosivuilta.

Asiakkaat saavat jatkossa omasta kunnastaan työllistymistä tukevaa palvelua sekä henkilökohtaisen omavalmentajan tai vastuutyöntekijän. Hän kartoittaa asiakkaiden tilanteen ja tukee työnhaussa.

Työttömyysetuuteen muutoksella ei ole vaikutuksia. Jos työtön työnhakija on sopinut TE-toimiston kanssa työnhakuun liittyvistä tapaamisista, palveluista tai tehtävistä, ne on hoidettava sovitusti määräaikaan mennessä, jotta työttömyysturvaan ei tule katkoksia.

Information in English and other languages:

Työllisyysjohtaja
Regina Saari