Hämeenkadun itäpään liikennevalo-ohjaus muuttuu

Julkaistu 30.1.2017 16.25

Hämeenkadun itäpään avaaminen henkilöautoliikenteelle muuttaa liikennevalo-ohjausta Hämeenkadun, Rautatienkadun ja Itsenäisyydenkadun liittymässä tiistaista 31.1.2017 alkaen. Lisäksi Tuomiokirkonkadun kohdalle on rakennettu suojatievalot Hämeenkadun ylitykseen, ja Hämeenkadun ja Pellavatehtaankadun liittymän valot otetaan uudelleen käyttöön.

Hämeenkadun, Itsenäisyydenkadun ja Rautatienkadun liittymässä liikennevalojen vaihejako ja väistämissäännöt muuttuvat. Liikennevalojen pyöreän opastinkuvan ollessa vihreänä Itsenäisyydenkadulta Rautatienkadulle vasemmalle kääntyvät autot väistävät vastaantulevaa eli Hämeenkadulta suoraan Itsenäisyydenkadulle ajavaa liikennettä sekä Rautatienkatua ylittäviä jalankulkijoita. Vihreän vaiheen lopussa, vasemmalle kääntyville tarkoitetun nuoliopastimen ollessa vihreänä, kääntyminen tapahtuu suojattuna.

Samassa liittymässä Hämeenkadun suunnasta oikealle kääntyville on lisätty kaksiaukkoinen lisäopastin. Rautatienkadulle oikealle käännytään vihreän pyöreän opastinkuvan aikana väistäen suojatietä ylittäviä jalankulkijoita tai kaksiaukkoisen vihreän nuoliopastimen aikana suojattuna.

Projektipäällikkö
Mika Kulmala