Musiikki täyttää PIKI-kirjastot perjantaina

Julkaistu 19.9.2016 13.16

Tämänvuotisen PIKI-päivän teemana on musiikki. Perjantaina 23.9.2016 kirjastoissa soitetaan, lauletaan sekä tutustutaan soittimiin ja musiikkiaineistoon. Lisäksi PIKI-kirjastokorteilla on rajaton pääsy Naxos-musiikkipalveluihin.

Pirkanmaan kirjastojen eli PIKI-kirjastojen tämänvuotista PIKI-päivää vietetään perjantaina 23.9. Jo perinteeksi muodostuneen päivän tarkoituksena on esitellä kirjastojen yhteistä kokoelmaa ja monipuolisia kirjastopalveluja, jotka ovat kaikkien PIKI-kirjastojen asiakkaiden saatavilla. Tämän vuoden PIKI-päivän teemana on musiikki. PIKI soikoon! -teema näkyy kirjastoissa muun muassa runsaana tapahtumatarjontana ja musiikkiaineiston esittelynä.

E-musiikkia kirjastossa tai kotona

Perjantaina 23.9. PIKI-kortin haltijoilla on rajaton pääsy Naxos-musiikkipalveluihin. Neljässä kattavassa verkkopalvelussa ovat edustettuina niin jazz, taidemusiikki, kansanmusiikki kuin musiikkiaiheiset videotkin. Normaalisti vain tietty määrä käyttäjiä voi olla kirjautuneena PIKI-kirjastokortilla Naxokseen samanaikaisesti. Naxos-palveluihin voi tutustua kirjastossa henkilökunnan opastuksella, tai niiden käytön voi aloittaa omatoimisesti suoraan kotikoneelta.

Myös PIKI-verkkokirjastossa Musiikki-osiossa on runsaasti kiinnostavaa sisältöä musiikinystäville. Suositusten ja vinkkien lisäksi verkkokirjasto tarjoaa muun muassa oppaita alkavalle musiikinharrastajalle, uutuuslistoja, haastatteluja sekä apua musiikin tiedonhakuun.

Syys-lokakuussa PIKI-kirjastoissa soi myös elävä lastenmusiikki, kun kirjastot järjestävät yhteistuotantona suositun lastenmusiikkiorkesteri Orffien 12 konsertin kiertueen. Kiertue alkaa maanantaina 26.9. Hämeenkyröstä ja Ruovedelta.

Piki-päivä Tampereella

Hervannan kirjasto ja tietotori

• Musiikkiosastolla henkilökunnan valitsemia säveliä, klo 9–12 lastenmusiikkia ja klo 12–19 helmiä eri genreistä
• Aineistonäyttelyitä, mm. Kirjassa soi musiikki: musiikkiaiheista kaunokirjallisuutta Musiikkia koko elämä: muusikkoelämäkertoja
• Best of Hervanta: henkilökunta paljastaa suosikkikappaleensa

Lielahden kirjasto ja tietotori Kipinä

• Avoimet ovet musiikkihuoneessa ja musiikkia nonstoppina
• Naxoksen kuuntelu- ja esittelypiste
• Musiikkivinkkejä lasten ja aikuisten osastoille

Pääkirjasto Metso

• Kirjastonhoitaja Juhani Koivisto esittelee kirjaston musiikkipalveluja Metson Metson aulassa klo 12–17.
• Lastenosastolla lastenmusiikkiaiheinen aineistonäyttely. Nuorten omassa hyllyssä musiikkikirjojen esittelyjä.

Sampolan kirjasto

• Kirjaston ja tietotorin henkilökunta paljastaa mielimusiikkinsa ja suosittelee kuunneltavaa, katseltavaa ja luettavaa aineistonäyttelyssä.

Ulkoinen linkkiPIKI-päivän ohjelma

Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjaston Musiikki-osio