Koilliskeskuksen uusi kirjasto avaa ovensa

Julkaistu 6.9.2016 8.30

12.9. avautuvassa Koilliskeskuksessa huomioidaan erityisesti lapset, nuoret ja perheet.

Koilliskeskus havainnekuva

Linnainmaan Prisman yhteydessä sijaitseva Koilliskeskus avataan maanantaina 12. syyskuuta. Uudenlaisessa palvelumallissa on yhdistetty kirjasto-, neuvola- ja nuorisopalvelut saman katon alle kaupallisten palveluiden kanssa. Tarkoituksena on sujuvoittaa asiakkaiden arkea.

– Koilliskeskuksessa asiakkaat saavat hoidettua monta asiaa yhdellä kertaa. Neuvolassa käydessä voi lainata lastenkirjoja tai lueskella perhelehtiä. Tai palvelubussia odottaessa voi kauppa-asioiden jälkeen poiketa lukemaan lehtiä viereisestä kahvilasta ostetun kahvin kera, aluekirjastonjohtaja Anu Hakari havainnollistaa.

Eloisa koko perheen paikka

Kirjastoa suunniteltaessa on huomioitu etenkin Koilliskeskuksessa usein asioivat lapset, nuoret ja perheet. Lasten ja nuorten aineistolle on annettu paljon hyllytilaa. Myös tapahtumissa huomioidaan erityisesti lapset sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät teemat.

Painopisteistä huolimatta alueen kaikki asukkaat on huomioitu kirjaston palveluissa. Kokoelma vastaa moniin tarpeisiin, ja luku- ja työskentelypisteet kiertävät kirjaston seinustaa. Niiden sijoittelulla ja kalustevalinnoilla on pyritty luomaan työrauhaa vilkkaassa keskuksessa.

– Toivomme, että Koilliskeskuksesta tulee ajanviettopaikka, jonka kaikki kokevat omakseen. Arki saa näkyä ja kuulua myös kirjastossa, jonka hyllyjen lomassa vanhemmat lapsineen odottavat neuvola-aikaa tai nuoret tapaavat toisiaan, Hakari sanoo.

Avoimien asiakastilojen lisäksi Koilliskeskuksessa on runsaasti erilaisia tiloja, joissa järjestetään tapahtumia ja joita vuokrataan alueen asukkaille ja yhdistyksille. Tiloja voi varata 19.9. alkaen osoitteessa www.koilliskeskus.fi.

Kirjasto avoinna ma−pe 8−20, la 9−16 (itsepalveluna ma−pe 8−10 ja la 9−10)
Koilliskeskuksen avajaisia vietetään Tampereen päivän yhteydessä 1.–2.10.2016.

Yhteystiedot 12.9. alkaen:
Koilliskeskus