Hae
Valikko
a a

Kokeilu: Vanhuksen unelmat ja mieltymykset kulkevat potilastietojen mukana

Julkaistu 21.6.2016 9.17

Tampereella on käynnistetty kokeilu, jossa kerätään vanhukselle tärkeät asiat elämän varrelta sekä tulevaisuuden haaveet niin sanottuun Elämän puu -julisteeseen, joka liitetään potilastietojärjestelmään. Näin tiedot kulkevat vanhuksen mukana, jos hän joutuu esimerkiksi sairaalaan tai hänen hoitopaikkansa vaihtuu.

Piirroskuva: Elämän puu -juliste
Elämän puuhun täytetään niin elämän tärkeät asiat, toiveet ja unelmat kuin pelot ja surutkin. Julisteen toteutus on graafinen suunnittelija Vilja Heinosen käsialaa. Kuvan saat suurennettua hiirellä klikkaamalla.

Vanhuksille tärkeitä asioita on jo pitkään kerätty monessa paikassa, mutta aiemmin ne eivät ole siirtyneet hoitopaikan vaihtuessa vaan samoja tietoja on jouduttu kyselemään useita kertoja. Nyt myös painotetaan aiempaa enemmän tulevaisuuden haaveita ja niiden toteuttamista.

Elämän puu -julisteeseen kootaan yhdessä vanhuksen ja hänen läheistensä kanssa tietoa merkittävistä elämäntapahtumista, tärkeistä asioista ja perhe- ja ystävyyssuhteista. Olennaista ovat ne pienet asiat, jotka ilahduttavat arkea, kuten lempiruoka ja mielimusiikki, sekä myös asiat, joista ei pidä tai joita pelkää. Tärkeintä kuitenkin ovat julisteeseen kirjatut haaveet, unelmat ja toiveet, mihin suuntaan huomista voi viedä. Tavoitteena on saada unelmat näkyviksi, sillä se lisää niiden toteutumisen mahdollisuutta. Asiakkaan kanssa yhdessä mahdollistajina voi olla omainen, kotihoito tai muu taho.

Elämän puun tiedoista on hyötyä niin vanhuksen kuntoutuksessa kotona tai sairaalassa kuin mielekkään toiminnan järjestämisessä esimerkiksi palvelukodissa. Sairaalassa vanhusta ei esimerkiksi pueta väreihin, joita hän inhoaa tai soiteta haitarimusiikkia, jos hän on elämänsä kiertänyt rock-konserteissa. Jos vanhus pitää koirista, voidaan hänelle järjestää koirakaveri, tai samassa ammatissa toimineille perustaa yhteisiä keskustelupiirejä.

Elämänpuuta täytetään sekä asiakasohjauksessa uusien asiakkaiden kanssa että omahoitajan kanssa kotihoidossa, asumispalveluissa ja kotikuntouksessa. Kokeilussa ovat mukana Takahuhdin kotihoito, Pappilanpuiston palvelutalon kotihoito, eri yksiköitä Koukkuniemestä ja psykogeriatrinen kotikuntoutus. Tähän mennessä kertyneet kokemukset ovat olleet hyviä.

– Asiakkaat ovat innolla kertoilleet asioistaan ja keskustelut ovat rönsyilleet moninaisiin asioihin. Yksikin asiakas oli vallan ihastunut, kun kuuli, että taulu seuraa häntä myös mahdollisiin tuleviin asuin- tai hoitopaikkoihin, kertoo koillisen alueen kotihoidon ja asumispalvelujen palvelupäällikkö Riitta Kianen.

Elämän puusta on tehty myös 2,5 metriä korkea pahvinen versio Tampere-talossa pidettävää Pohjoismaista geriatrikongressia varten. 22.6.2016 alkaen puu on nähtävillä keskusvirastotalon ikkunassa (Aleksis Kiven katu 14–16 C. Syksyllä puu lähtee kierrokselle lähitoreille, joissa ihmiset voivat kirjoittaa sen oksille toiveitaan ja odotuksiaan ikääntymisestään.

Ikäihmisten kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut
Projektipäällikkö