Perheiden talo aloittaa toimintansa syksyllä Tammelassa

Julkaistu 20.6.2016 8.52

Lapsiperheitä palveleva Perheiden talo aloittaa toimintansa syksyllä Tammelan lähitorilla Tammelakeskuksessa. Perheiden talo palveluineen on tarkoitettu kaikille tamperelaisille lapsiperheille.

Toiminta käynnistyy vaiheittain elo-syyskuun aikana ja kasvaa täyteen mittaansa syksyn ja talven kuluessa. Kokonaisuudesta vastaa Tampereen kaupunki, mutta osan palveluista tuottavat yhdistykset ja muut tahot. Yhteistyötä tehdään myös Tammelan lähitorin kanssa. Perheiden talon toiminta on perheille maksutonta.

Perheiden talo sijaitsee Tammelakeskuksessa osana Tammelan lähitoria, osoitteessa Itsenäisyydenkatu 21 B,1 krs. Taloon voi tutustua esimerkiksi syyskuun alussa, kun tiloissa pidetään avoimet ovet -tilaisuus lauantaina 3.9.2016 klo 10–13 Tammelan Kyläjuhlien yhteydessä.

Perheiden taloon on tulossa neuvontapiste, erilaisia palveluita sekä ajanvarauksella että ilman ajanvarausta, ryhmätoimintaa, luentoja ja tapahtumia. Suunnittelussa on otettu huomioon ideat, joita on saatu kuntalaisilta ja ammattilaisilta aikaisemmin pidetyissä kyselyissä ja ideointitilaisuuksissa.

Syksyn aikana Perheiden taloon tulee myös avoimia, perheille tarkoitettuja kohtaamispaikkoja ja perhekahviloita järjestöjen ja Tampereen kaupungin yhteistyönä.

Tietoa palveluista, vertaisryhmiä ja vanhempainkahviloita

Talossa on neuvontapiste, jossa lapsiperheiden palveluohjauksen ammattilaiset ovat tavattavissa syyskuun alusta lähtien maanantaisin, keskiviikkoisin, torstaisin ja perjantaisin aamupäivällä. Palveluohjaajat opastavat ja neuvovat perheitä oikeiden palvelujen piiriin muun muassa vanhemmuuteen, parisuhteeseen ja arjen hallintaan liittyvissä kysymyksissä.

Tavoitettavissa on myös perhetyönohjaaja, joka antaa kotipalveluun ja perhetyöhön liittyvää neuvontaa. Lokakuun alusta lähtien Perheiden talossa on avoinna myös neuvolakioski.

Lisäksi Perheiden talossa järjestetään erilaisia vertaisryhmiä lasten ja nuorten vanhemmille. Vertaisryhmien teemat liittyvät vanhemmuuteen, lasten kasvatukseen, perheen arkeen tai parisuhteeseen. Syksyllä 2016 käynnistyvät esimerkiksi murrosikäisten nuorten vanhemmille suunnattu vertaisryhmä ja vertaisryhmä nepsy-tyyppisiä ongelmia kohdanneiden perheiden vanhemmille.

Perheiden talolla järjestetään myös avoimia vanhempainiltoja ja infoja sekä niihin liittyviä vanhempainkahviloita. Noin kerran kuussa pidettävien vanhempainiltojen aiheet liittyvät vanhemmuuteen ja parisuhteeseen sekä lasten ja nuorten kehitykseen. Vanhempainkahviloissa perehdytään vanhemmuuteen liittyviin taitoihin, syvennetään osaamista ja opitaan hyviä vinkkejä muilta vanhemmilta.

Vanhempi–lapsi -ryhmissä tuetaan lapsen ja vanhemman välistä suhdetta ja vuorovaikutusta leikin ja yhdessä tekemisen avulla. Tarjolla on myös eri yhdistysten järjestämää toimintaa lapsiperheille.

Perheiden talon toimintaa kehittämään kootaan asiakasraati syksyn aikana. Jos olet kiinnostunut osallistumaan asiakasraadin toimintaan, ota yhteyttä Perheiden talon palveluja koordinoivaan Kirsi Koposeen (puh. 040 639 7885, kirsi.koponen(at)tampere.fi).

(Muokattu 29.8.2016: syyskuun avoimet ovet -tilaisuuden kellonaika)

Palvelupäällikkö
Titta Pelttari