Tampereella suunnitellaan tulevaisuuden palveluita

Julkaistu 22.2.2016 18.10

Tampereen palvelut toteutetaan tulevaisuudessa aivan uudenlaisella palvelumallilla. Palvelumallityö etenee vaiheittain eri alueille siten, että alueiden kehittämissuunnitelmat saadaan valmiiksi tänä vuonna. Toteuttaminen jatkuu aina vuoteen 2025 asti.

Talvinen Tampere

Pisimmälle uutta palvelumallia on työstetty koillisella alueella, johon on valmisteilla Linnainmaan hyvinvointikeskus ja Kämmenniemen lähitori. Uudenlaisella mallilla toimivan keskuksen ensimmäinen vaihe otetaan käyttöön elokuussa 2016 Linnainmaalla Prisman yhteydessä. Myös lännessä palvelualueen valmistelu on aloitettu järjestämällä asukastilaisuus joulukuussa, jolloin saatiin ajatuksia koko alueen kehittämiseksi. Tätä työtä on viety eteenpäin myös OmaTesoma-hankkeessa. Samoin kaakossa työt ovat jo käynnistyneet Hervannan alueella asukkaiden kanssa ja suunnittelua jatketaan koko palvelualueelle. Etelän palvelualueen suunnittelu aloitetaan maaliskuussa.

Keskustan palvelualueella työ aloitettiin viime syksynä ja suunnitelmat ovat jo pitkällä. Muun muassa asukkaille järjestetyissä työpajoissa saatiin palautetta, että keskustan monipuolisiin palveluihin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta erityisesti kaivattiin kohtaamispaikkoja eri ikäisille. Palvelumallityössä pyritään parantamaan palveluiden tuottajien yhteistyötä ja kehittämään uusia toimintatapoja. Tavoitteena on toteuttaa eri asiakasryhmien palvelukeskittymiä.

Keskustan palvelualue eroaa muista palvelualueista niin väestömäärältään kuin palvelukirjoltaan. Asukkaita on noin 64 000, väestösuunnitteen mukaan vuonna 2025 asukkaita on 72 000. Erityisesti lasten ja nuorten määrä alueella kasvaa. Keskustassa on peruspalvelujen lisäksi ns. keskitettyjä palveluita, jotka palvelevat kaikkia tamperelaisia. Palveluiden tuottajina on myös muita kuin kaupunki ja monet vapaa-ajan palvelut ovat sijoittuneet keskustaan.

Tammelaan lähitori ja perheiden talo

Tammelakeskukseen valmistellaan Tammelan lähitorin yhteyteen perheiden taloa, jossa olisi tarjolla lapsiperheille muun muassa neuvontaa, vertaisryhmiä ja tapahtumia. Myöhemmin ensi vuoden aikana perheiden talon yhteyteen siirtyvät myös Pellervon, Tammelan ja Tampellan neuvolat. Tämän kevään aikana Tammelakeskuksesta vapautuu tiloja toimintojen siirryttyä Pohjolankadun uusiin tiloihin, joten sinne voidaan sijoittaa erilaista palveluneuvontaa tarjoava lähitori, joka voisi toimia kahviloineen myös asukkaiden kohtaamispaikkana. Suunnitteilla on myös nuorten palvelujen keskittymä uusi nuorten talo, johon voidaan keskittää nuorten palveluita, kuten ohjausta ja neuvontaa. Kun Kalevan asukasmäärä tulevaisuudessa kasvaa, voidaan Kalevaan perustaa oma lähitori.

Tipotien sosiaali- ja terveysaseman, Tredun Santalahdentien toimipisteen, Peurankallion lähitorin ja pääkirjasto Metson yhteistyötä kehitetään. Tipotiellä on sekä keskustan alueen peruspalveluja että keskitettyjä palveluita. Tredun Santalahden toimipisteeseen muodostuu hyvinvointikoulutuksen keskus, jolla on liittymäpintoja sekä Peurankallion lähitorin että Tipotien sosiaali- ja terveysaseman toimintoihin. Tarkoituksena on esimerkiksi tehostaa yhdessä tilojen iltakäyttöä.

Vanha kirjastotalo muuttuu kulttuuri- ja järjestötaloksi, jonne muuttaa Lastenkulttuurikeskus Rulla Finlaysonin alueelta, kulttuuri- ja nuorisopalvelujen hallinto Puutarhakadulta sekä Maahanmuuttajainfo Mainio Tuomiokirkonkadulta. Sinne sijoittuu myös kansainvälinen toimintakeskus, Suomen nuorisoseurojen liitto ja Pispalan Sottiisin toimisto.

Keskustan palvelualueen suunnitelmiin liittyy myös Kaupin opetushyvinvointikeskus, joka on aikaisemmin sisältynyt Kaupin alueen kehittämissuunnitelmiin terveyskeskuksen nimikkeellä.

Kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsitteli kokouksessaan 22.2.2016 keskustan palvelualueen suunnitelmia ja päätti, että valmistelua jatketaan niiden pohjalta.

Kehittämisjohtaja
Kari Hakari