Jätehuoltojaosto hyväksyi jätetaksan

Julkaistu 16.12.2015 17.22

Alueellinen jätehuoltojaosto hyväksyi vuoden 2016 jätetaksaesityksen kokouksessaan 16.12.2015. Maksut pääsääntöisesti alenevat vuonna 2016, ja osa maksuista pysyy ennallaan.

Jätehuoltojaoston puheenjohtaja, apulaispormestari Pekka Salmi on tyytyväinen taksojen alentumiseen, kun melkein kaikki julkisten palvelujen maksut nousevat ensi vuonna.

–On hienoa, että jätehuollon kehittämistyö tuottaa selkeätä lisäarvoa kuntalaisille. Ilman jätteidenpolttoa uudessa hyötyvoimalassa tällaiset alennukset eivät olisi olleet mahdollisia. Kotitalouksien kiristyvän yleisen taloustilanteen vuoksi alennus tulee oikeaan aikaan, iloitsee Salmi.

Kiinteistöiltä kerätyn bio- ja sekajätteen maksut alenevat pääsääntöisesti, mutta alennukset vaihtelevat kunnittain ja jäteastiatyypin mukaan. Esimerkiksi Tampereella, Kangasalla, Pirkkalassa, Nokialla, Lempäälässä ja Orivedellä omakotitalon sekajätteen vuosimaksu alenee 130,57 eurosta 109,62 euroon, kun omakotitalolla on 240 litran astia ja 26 tyhjennystä.

Metallin- ja lasinkeräys on vuoden 2016 alusta maksutonta, jos kiinteistö on mukana säännöllisessä seka- ja biojätekeräyksessä.

Myös haja-asutusalueen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksut laskevat. Vakituisen asuinkiinteistön vuoden 2016 vuosimaksu on 107,63 euroa. Yksinasujan vuosimaksu on 71,80 euroa. Vapaa-ajan asunnon vuoden 2016 vuosimaksu 59,77 euroa.

Ennallaan pysyvät Tampereen Vuoreksen taksat, sekajätteen pikakonttitaksat, kiinteistöittäiset kartonkitaksat ja pientuojataksat jäteasemilla. Juupajoen kunnanhallitus päätti korottaa sako- ja umpikaivolietteen käsittelymaksuja, ja hinnankorotus lisättiin jätetaksaan. Juupajoella sakokaivolietteen hinta nousi 30,55 euroon kuutiolta 27,78 eurosta ja umpikaivolietteen hinta 14,51 euroon kuutiolta 13,19 eurosta.

Kartonginkeräysaluetta laajennetaan keväällä 2016, minkä vuoksi taksaan lisättiin Ikaalisten, Mänttä-Vilppulan, Parkanon, Pälkäneen, Ruoveden ja Virtojen kartonginkeräyshinnat.

Jätemaksuja voitiin laskea kuljetusurakkakustannusten alenemisen vuoksi. Lisäksi vuoden 2016 alussa käynnistyvä jätteiden energiahyödyntäminen Tammervoiman hyötyvoimalassa on kustannustehokkaampaa kuin niiden loppusijoittaminen kaatopaikalle.

Jätemaksu on lakisääteinen, ja sillä katetaan kuntien lakisääteisen jätehuollon järjestämisestä aiheutuvat kulut. Taksan tulee kannustaa jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätteiden hyödyntämiseen. Jätemaksun tulee vastata kunnan tarjoamaa palvelutasoa.

Alueellinen jätehuoltojaosto edellytti taksapäätöksessään myös, että vuoden 2017 jätetaksaesitystä varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n on selvitettävä, miten jätemaksuilla voitaisiin ohjata asukkaita entistä tehokkaampaan lajitteluun, kierrätykseen ja jätteen hyödyntämiseen.

Lisäksi jätehuoltojaosto edellytti, että yhteistyössä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n kanssa selvitetään uudenlaisia toimenpiteitä 1-4 talouden kiinteistöjen erilliskeräyksen tehostamiseksi erityisesti biojätteen osalta. Kaikki erilliskeräyksen tehostamiseen tähtäävät selvitykset tuodaan jaoston käsittelyyn syyskuuhun 2016 mennessä.

Jätehuoltojaoston toimialue kattaa 17 kuntaa eli Hämeenkyrön, Ikaalisten, Juupajoen, Kangasalan, Lempäälän, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Parkanon, Pirkkalan, Pälkäneen, Ruoveden, Sastamalan (entisen Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampereen, Vesilahden, Virtain ja Ylöjärven kunnat.

Jätehuoltosuunnittelija
Mari Karjalainen