Ruoka maistuu tamperelaisissa kouluissa ja päiväkodeissa

Julkaistu 11.12.2015 14.19

Tampereen Aterian vuosittaisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset ovat valmistuneet. Ruokaan ja siihen liittyvään palveluun kertoi olevansa tyytyväisiä 74 % vastaajista, mikä on huomattavasti enemmän kuin edellisenä vuonna. Perusasiat ovat kunnossa, sillä ruoan maku nousi vahvuudeksi kaikissa asiakasryhmissä. Tänä vuonna kyselyyn saatiin vastauksia ennätysmäärä: FCG Finnish Consulting Group Oy:n toteuttamaan tutkimukseen osallistui lähes 6800 vastaajaa.

Päiväkodeissa ruokahetki on kiva hetki ja ruoka maistuu hyvältä. Neljä viidestä lapsesta on tyytyväisiä ja lapset kertovat myös maistavansa uusia ruokia rohkeasti. Alakouluissa tyytyväisyys on säilynyt edellisen vuoden hyvällä tasolla, mutta koululaisten mielestä ruoka sekä maistui että näytti paremmalta. Sekä alakoulun että päiväkodin osalta hyvien tulosten salaisuus on ruokaraadeissa. Lasten raadit arvioivat uudet ruokalajit ennen kuin ne otetaan valikoimaan. Lisäksi tuotekehitystiimi käy kaikki saadut palautteet läpi säännöllisesti ja korjaukset esimerkiksi ruokaohjeisiin tehdään nopeasti.

Yläkoulussa tyytyväisyys ruokailuun on noussut huimasti. Pitkä yhteistyö koulujen kanssa näkyy nyt tuloksissa: oppilaskuntia tavataan säännöllisesti, oppilaita on osallistettu ruokasalien viihtyvyyden lisäämiseen ja opettajat ovat aktiivisesti mukana kehittämässä ruokahetkeä. Myös keittiöhenkilökunta on aikaisempaa enemmän läsnä ruokasalissa keskustelemassa ja ottamassa vastaan palautetta. Entistä useampi oppilas onkin sitä mieltä, että keittiöhenkilökunta on ystävällistä ja palvelualtista.

Opiskelijaruokailussa tyytyväisyys on edelleen korkealla tasolla. Salaattia syö säännöllisesti jo suurin osa yläkoululaisista ja lukiolaisista. Mieliruoat ovat kaikissa vastaajaryhmissä säilyneet lähes ennallaan. Kouluissa maistuu edelleen uunimakkara, jauhelihakastike, hernekeitto, kalapuikot ja mannapuuro. Päiväkodeissa tykätään myös makaronilaatikosta. Pinaattiletut ja uunimakkara maistuvat myös opiskelijoille, jotka mainitsevat suosikeikseen lisäksi pasta carbonaran, tortillat ja pizzan.

Ikäihmiset arvioivat kotiin kuljetettavien aterioiden parantuneen viime vuodesta. Ruoka maistuu hyvältä ja salaatit näyttävät houkuttelevammilta kuin aikaisemmin. Erityisesti ruoan kuljettajien ystävällisyys sai kiitosta. Kotiateriapalvelua on järjestelmällisesti kehitetty mm. lisäämällä asiakasryhmän mieliruokia listalle sekä vähentämällä kokonaisena keitetyn perunan määrää korvaamalla se riisillä tai perunamuusilla. Monipuolisuuteen panostetaan edelleen siten, etteivät samat ruokalajit toistu liian usein ruokalistalla.

Tutkimuksen toteutti FCG Finnish Consulting Group Oy Tampereen Aterian toimeksiannosta syksyllä 2015. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Tampereen kaupungin ateriapalveluista. Tutkimukseen osallistui 6757 vastaajaa.

Palvelutuotantopäällikkö
Susanna Järvinen