Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Kirjastoautot uudistivat kesäreittejään

Julkaistu 27.5.2014 11.17

Tampereen kirjastoautojen aikatauluihin on tehty paljon muutoksia kesäkuun alkaessa. Yli puolella pysäkeistä käyntipäivä muuttuu, kellonaika sitäkin useammilla.

Uusina pysäkkeinä aloittavat Rissonkatu, Villilän Tykkitienkatu, Lintuviidankatu sekä Lentävänniemessä Jänislahdenkatu ja Reuharinkatu. Kesäaikatauluihin on myös sisällytetty pysähtyminen Raholan siirtolapuutarhan luona.

Muutoksilla tavoitellaan kirjastoautopalveluiden tehostamista ja vastaamista asiakkaiden tarpeisiin. Erityistä huomiota on kiinnitetty uusiin asuinalueisiin, kuten Rissoon ja Villilään, joihin on tullut runsaasti uutta asutusta. Lentävänniemeä palvellaan nyt kahdella pysäkillä, jotka korvaavat lopetetun Lentävänniemen kirjaston palveluita.

Kirjastoauto on palvellut jo muutaman vuoden rakenteilla olevaa Vuoreksen kaupunginosaa. Tänä keväänä on käyty myös Vuoreksen koululla, missä lapset ovat ottaneet kirjastoauton innokkaina vastaan. Vuoreksen lainausluvut ovat kaiken kaikkiaan erittäin korkeat.

Kaksi vanhaa pysäkkiä lakkautetaan sijainnin takia. Possilankadun pysäkki on lähellä Lielahden uutta kirjastoa, joten sille ei ole enää tarvetta. Niin ikään Hatanpään puistokujan pysäkki on lähellä Hatanpään sairaalan kahvilakirjastoa ja melko lähellä Vihilahdenkadun pysäkkiä, joten kirjastoautonkäyttö on vähäistä.

Kirjastoautojen huoltotauko alkaa viikko juhannuksen jälkeen ja ajo jatkuu jälleen 28. heinäkuuta. Aikatauluja saa autoista ja muista kirjastoista. Ne löytyvät myös kirjaston verkkosivuilta.

Tampereella on kaksi kirjastoautoa, Roosa ja Kustaa. Tietoa autoista ja kirjastoautotoiminnasta löytyy kirjaston verkkosivuilta.

Teksti Ritva Hokka-Ahti