Siirry sisältöön

Kelan etäasioinnin pisteistä hyvää palautetta

Julkaistu 3.11.2021 11.36

Kelan asiointipisteet kaupungin toimipaikoissa saavat käyttäjiltä peukkuja. Joustavaa etäasioinnin mahdollisuutta kiiteltiin hyvinvointikeskusten ja lähitorien yhteisessä palvelukioskitoiminnan kumppanitapaamisessa.

– Pirkanmaalla Kelan etäasiointi on lähtenyt yleisestikin hyvin liikkeelle, kertoi tilaisuudessa vieraillut Kelan erikoissuunnittelija Asko Riihioja.

Tampereella Kelan etäasiointipisteitä on esimerkiksi monissa hyvinvointikeskuksissa ja lähitoreilla, mutta lisääkin sopisi.

Etäpalvelu tarkoittaa, että asiakas saa kuvayhteyden välityksellä yhteyden Kelan asiantuntijaan etäpisteessä, eikä hänen tarvitse matkustaa Kelan toimipaikkaan. Palvelu siis rinnastuu toimistopalveluun. Tärkeää on, että asiointiin on varattu rauhallinen tila, jossa henkilökohtainen keskustelu onnistuu tietoturvallisesti. Toimipaikan työntekijä avaa asiakkaalle yhteyden Kelaan ja varmistaa, että asiakas pääsee asioimaan Kelan virkailijan kanssa.

Marianne Myllymaa, Asko Riihioja ja Jenni Leijo.
Kuvassa Tammelan lähitorin palveluohjaaja Marianne Myllymaa (vas.), Kelan erikoissuunnittelija Asko Riihioja sekä Peurankallion lähitorin palveluohjaaja Jenni Leijo

Asiointipisteitä on sijoitettu paikkoihin, joissa ihmiset muutenkin asioivat. Lähitoreilla, jossa asioi paljon ikäihmisiä, Kela-asioinnin mahdollisuus tukee niiden tarjoamaa palveluohjausta. Keinupuiston lähitorin palveluohjaaja Katariina Hau iloitsee mahdollisuudesta hyödyntää etäyhteyttä asiakkaan asioissa.

– Toisinaan Kelastakin on ohjattu asiointiapua tarvitsevia asiakkaita Keinupuistoon.

Tesoman hyvinvointikeskuksen asiakastilassa Kela-piste on ollut kolmisen vuotta. Asiakkaiden kokemukset ovat myönteisiä, ja useammatkin asiakkaat varmasti hyötyvät pisteestä löydettyään sen, kertoo yhteisökahvilan vetäjä Raija Kotilainen.

Piste on erinomainen apu sosiaaliohjaajille, joiden työhön Kelan etuudet usein linkittyvät. Asiakaan asia saadaan hoidettua loppuun asti, kun Kela-yhteyden mahdollisuus on vieressä. Etuushakemuksiin tarvittavat liitteet skannataan kirjastossa.

Uusien etäyhteyspisteiden toimipaikkojen kanssa Kela tekee sopimuksen ja perehdyttää henkilöstöä teknisissä asioissa. Jos kiinnostus herää pisteen saamiseksi omaan toimipaikkaan, yhteyttä voi ottaa Kelaan asian sopimiseksi.

Palvelukioskit tarjoavat matalan kynnyksen palveluja asiointipaikkojen yhteydessä. Palvelu on maksutonta eikä ajanvarausta tarvita. Palveluntuottajina on eri alan ammattilaisia, myös kolmannen sektorin toimijoita.

Palvelukioskien kumppanuusiltapäivät järjestettiin nyt neljännen kerran. Niiden avulla kehitetään palvelukioskeja ja palvelukeskittymien yhteistyötä.

Lisätietoa aluekoordinaattoreilta:

Johanna Sola
puhelin 040 778 9599
sähköposti [email protected]

Aija Karttunen
puhelin 040 801 6910
sähköposti [email protected]

Elina Willberg
puhelin 040 801 6258
sähköposti [email protected]


Teksti Elina Willberg

Kuvat Elina Willberg