Siirry sisältöön

Neuvoo-sovellus auttaa monikielisesti

Julkaistu 17.11.2020 10.05

Maahanmuuttajainfo Mainion työntekijät palkittiin Tampereen kaupungin kehittäjäpalkinnolla Neuvoo-sovelluksestaan.

Palkittu Neuvoo-sovellus on todellinen matalankynnyksen apua tarjoava sovellus. Ilman rekisteröintiä on mahdollista soittamalla saada neuvoa ja apua omalla kielellään. Tämä sovellus on yksi keino, jolla asiakkaat voivat ottaa yhteyttä Mainion neuvojiin.

– Noin viisi vuotta sitten mietimme mainiolaisten kanssa, miten voisimme säästää asiakkaittemme aikaa ja parantaa palveluamme. Tästä alkoi videosovellus-kokeilu yhteistyössä Smart Tampereen kanssa. Taustalla oli ajatus siitä, ettei asiakkaan tarvitse matkustaa fyysisesti paikan päälle Mainion toimistolle saadakseen neuvontaa. Apua ja neuvoa haluttiin tarjota silloin, kun asiakas sitä tarvitsee ja sinne, missä hän silloin on, kertoo projektipäällikkö Takura Metswetu.

– Videosovellusta varten asiakkaalla olisi pitänyt olla käytössään tietokone ja taito käyttää sitä. Kaikilla Mainion asiakkailla ei ollut siksi mahdollisuutta käyttää sitä. Siksi aloimme kehittää sovellusta, jota käytettäisiin mobiililaitteella.

Mainion työryhmää.
Maahanmuuttajainfo Mainiossa työskennellään tiimissä ja toinen toista auttaen. Keskustelussa Mani Maroufzadeh (vas.), Sujana Pradhan (selin kameraan), Yasser Alchikh Abdul Rahman sekä Takura Matswetu.

Neuvoo-sovellusta tehtäessä ensimmäinen vuosi käytettiin kehittämiseen, toisen vuoden aikana se otettiin koekäyttöön ja vuonna 2020 sovellus on otettu laajemmin käyttöön. Sovellus on maksuton ja sen käyttö ei vaadi rekisteröitymistä. Maahanmuuttajainfo Mainion kehittämä sovellus on herättänyt kiinnostusta myös muissa kunnissa ja eri kuntien maahanmuuttajien neuvontapisteissä.

– Sovelluksessa on potentiaalia toimia valtakunnallisesti. Tällöin saataisiin enemmän kieliä mukaan palvelun piiriin. Pienemmillä kunnilla ei ole mahdollisuutta tarjota maahanmuuttajille apua monikielisesti ja siksi yhteistyössä voidaan saada kehitettyä palveluita paremmaksi, miettii palveluneuvoja Mani Maroufzadeh.

– Neuvoo-sovelluksen kautta on tullut vielä aika vähän puheluita, koska tutut asiakkaat soittavat suoraan tutulle työntekijälle tai laittavat viestiä muuta kautta. Mutta kerromme sovelluksesta aina tavatessamme ihmisiä ja varsinkin opiskelijat ovat ladanneet sovellusta, kertoo palveluohjaaja Sujana Pradhan.

Sovelluksen käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta ja sen kautta voi kysyä apua anonyymisti. Sovelluksen kautta on tullut puheluita muualtakin kuin Tampereelta ja joskus jopa ulkomailta tilanteessa, jossa henkilö on ollut muuttamassa Tampereelle.

– Neuvoo-sovelluksen vahvuus on tullut esille varsinkin koronavirustilanteen aikana. On tärkeää, ettei avun saamiseksi tarvitse kulkea paikasta toiseen, vaan avun ja neuvot saa suoraan vaikka kotiin etänä, miettii palveluneuvoja Yasser Alchikh Abdul Rahman.

Sovelluksen toimintaperiaate on yksinkertainen. Asiakkaan tarvitsee sovelluksen lataamisen jälkeen vain valita valikosta kieli, jolla haluaa asioida. Sovellus soittaa kielivalinnan mukaisesti niille henkilöille, jotka ovat sen kielen osaajia ja, joiden puhelin on päällä. Mikäli puheluun ei voida vastata, voi jättää soittopyynnön ja asiakkaalle soitetaan takaisin.

– Jos saamme tähän mukaan muitakin neuvontapisteitä, voidaan kielivalikoimaa sekä asiakaspalveluaikoja laajentaa. Toistaiseksi palvelua on saatavilla arkipäivisin työaikamme puitteissa, kertoo Matswetu.

– Haluamme kehittää myös sovellusta niin, että sen kautta voisi jatkossa esimerkiksi katsoa streamattuja infotilaisuuksia. Ehkä mahdollisesti jälkikäteen nauhoitettuja tilaisuuksia miettii Maroufzadeh.

Mainio auttaa monissa elämän tilanteissa

Mainio on matalan kynnyksen neuvontapiste, jossa työskentelee viisi henkilöä. Tarvittaessa käytetään myös ostopalveluna neuvojia.

– Opastamme ja neuvomme uusia maahanmuuttajia sekä toimimme yhteistyössä maahanmuuttajien kanssa työskentelevien kanssa. Tampereella palvelua on saatavilla 16 eri kielellä. Ennen koronavirustilannetta omakielisen neuvojan luokse pääsi ilman ajanvarausta, mutta nyt tulee varata aika, kertoo Pradhan.

– Mainion toiminnasta kerrottaessa paras väylä lienee puskaradio. Sen lisäksi toiminnasta kerrotaan verkkosivuilla, sosiaalisen median kanavilla ja vaikkapa oppilaitosvierailuilla. Olemme olleet myös messuilla esittelemässä toimintaamme, kertoo Maroufzadeh.

Mainion asiakkaina on maahanmuuttajia hyvin erilaisista lähtökohdista. Osa heistä on tullut turvapaikanhakijana, mutta Tampereella on paljon myös ulkomailta tulleita opiskelijoita ja työntekijöitä sekä näiden perheenjäseniä.

– Apua ja neuvoa tarvitaan arkielämän asioiden hoitamisessa. Esimerkiksi oleskelulupaan liittyvät hakemukset sekä erilaiset virastojen lomakkeet voivat olla haasteellisia täyttää ilman apua ja varsinkin ilman suomen kielen taitoa, kertoo Alchikh Abdul Rahman.

– Maahanmuuttajat eivät ole heterogeeninen ryhmä ja siksi avuntarve vaihtelee suuresti. Mainiossa tehdään töitä tiimissä ja voimme auttaa toisiamme myös kieliasioissa, kertoo Matswetu.

Palkinnosta lisää virtaa perustyöhön

– Palkinto kertoo sen, että työmme on tärkeää. Mutta meillä on vielä paljon kehitettävää ja sovellusta sekä muuta neuvontatyötä pitää parantaa. Toki nautimme saamastamme palkinnosta, kertoo Matswetu.

– Tuntuu kivalta, että on huomattu meidän tekevän hyvää työtä ja työmme koetaan tarpeelliseksi. Sovellus on niin konkreettinen tapa säästää asiakkaan aikaa, että sitä kannattaa kehittää edelleen. Lisäksi meidän toimintaa on tärkeä kehittää muutenkin, jotta voimme vielä paremmin auttaa maahanmuuttajia. Me olemme mainio tiimi, toteaa Maroufzadeh.


Teksti Elina Haapala

Kuvat Elina Haapala