Siirry sisältöön

Työnantaja, opettaja, opiskelija ja huoltaja kantavat yhteisvastuun työpaikan turvallisuuden arvioinnista

Julkaistu 3.4.2020 15.34

Työelämässä oppiminen on tärkeä osa ammatillisia opintoja. Vallitsevassa tilanteessa on herännyt huolta työpaikoilla tapahtuvan oppimisen turvallisuudesta ja vastuukysymyksistä. Yksiselitteistä vastausta asiaan ei ole. Jokainen tapaus tulee arvioida erikseen. Jokaisella osapuolella on oma vastuunsa opiskelijan terveyden, turvallisuuden ja opintojen edistämisessä.

Lähtökohtaisesti kaikilla on vastuuta

Opettajan vastuulla on yhteydenpito ja osaamista edistävien opintojen suunnittelu yhdessä opiskelijan ja työpaikkaohjaajien kanssa. Opettaja ei velvoita ketään tartuntoihin altistaviin tilanteisiin, eikä ole opiskelijan mahdollisesta sairastumisesta vastuussa. Opettajien tulee erityisesti tässä tilanteessa varmistaa, että työssä oppijat tekevät työpaikalla opintoja edistäviä töitä, eikä heidän työpanosta käytetä väärin. Opettaja osallistuu työpaikan turvallisuuden arviointiin normaaliin tapaan opiskelijan osalta.

Opiskelijan vastuulla on noudattaa ohjeita ja toimia vastuullisesti niin opintoihin kuin vapaa-aikaan liittyen. Opiskelijalla ja alaikäisen huoltajalla on vastuu osaltaan arvioida opiskelijan eri oppimisympäristöissä tapahtuvan oppimisen turvallisuuden kokonaistilannetta. Poikkeusoloista johtuen huoltaja voi halutessaan pyytää työssäoppimisjakson keskeyttämistä esim. Wilman kautta ja opiskelijan siirtämistä etäopetukseen. Tällöin opiskelijan HOKS päivitetään ja hänet ohjataan etäopiskelun pariin tutkinnon perusteiden mukaisesti. Myös aikuiset opiskelijat voivat tehdä tämän ratkaisun näissä poikkeusoloissa.

Työpaikan edustajien vastuulla on huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta ja antaa riittävät ohjeistukset myös näissä poikkeusoloissa. Työelämässä oppimisjaksoillaan opiskelijat rinnastetaan työntekijöihin.

Tavoitteena on opintojen jatkaminen ja näyttöjen suorittaminen

Tavoitteena on, että opiskelijan yksilöllistä opintosuunnitelmaa toteutetaan sellaisin keinoin, että opiskelijan opinnot jatkuvat, ja että hänellä on mielekästä osaamista kartuttavaa tekemistä.

Työpaikalla tai muualla oppilaitoksen ulkopuolella järjestettävää koulutusta ja työharjoittelua suositellaan jatkettavaksi, jos se on työpaikan ja opiskelijan yksilöllinen tilanne huomioiden mahdollista. Mikäli työpaikalla on suuri riski saada koronatartunta, on suositeltavaa, että työpaikalla järjestettävää koulutusta jatketaan vasta, kun riskiä ei enää ole. Samoin toimitaan näyttöjen kohdalla.

Terveydenhoitoalalla tulee ottaa huomioon, että opiskelijoiden työpanosta saatetaan tarvita, mikäli terveydenhoitoon tulee henkilöstövajetta epidemian pitkittyessä.

Kokonaistilanne ratkaisee, toteutuuko työpaikalla tapahtuvan oppiminen

Poikkeusolot vaikuttavat eri aloihin eri tavoin. Koulutusalat ja työpaikat ovat hyvin erilaisia, joten altistumisriskit koronavirukselle vaihtelevat runsaasti työpaikoilla. Työpaikkojen tilanteet saattavat vaihtua nopeastikin.

Opiskelijat ovat myös lähtötilanteiltaan hyvin erilaisia (koulutuksen vaihe, kuuluminen riskiryhmiin, henkilökohtainen huoli jne.)

Opiskelija/huoltaja/työpaikkaohjaaja/opettaja voi keskeyttää työssäoppimisjakson turvallisuusriskeihin vedoten. Tällöin opiskelua jatketaan etäopetuksessa, mikäli mahdollista.

Lisätietoja:

Opetusministeriön ylijohtaja Mika Tammilehto luonnehti yleistä tilannetta työpaikoilla tapahtuvassa oppimisessa Ulkoinen linkkiYlen Aamussa 1.4

OKM poikkeustilanneohjeistus: Ulkoinen linkkiKorona ja siihen varautuminen

Tredun työelämässä järjestettävän koulutuksen ohjeistusta päivitetään Työelämässä oppiminen –Teamsiin. Se on avoin Tredun henkilökunnalle ja opiskelijoille.