Mikä tekee terveysasemapalvelusta toimivan?

Julkaistu 1.2.2018 19.39

Mikä on tärkeää hyvässä terveysasemapalvelussa, mitkä ovat hyvän palvelun tunnusmerkit ja mikä tekee terveysasemapalvelusta toimivan? Näitä kysymyksiä käsiteltiin maanantaina 22.1.2017 pääkirjasto Metsossa, johon oli kutsuttu Hervannan, Tipotien, Tammelakeskuksen ja Omapihlaja Kehräsaaren terveysasemien asiakasraatien jäseniä.

Valokuva: raatilaisia
Raatilaiset pohtivat, millaista on hyvä terveysasemapalvelu. Taustalla suunnittelija Annamaria Valanto-Pyhältö.

Kaupunki ostaa kahden terveysasemansa, Omapihlaja Kehräsaaren ja Omapihlaja Hervannan, palvelut yksityiseltä palveluntuottajalta. Terveysasemien hankintasopimukset päättyvät keväällä ja palvelut kilpailutetaan. Tuleviin hankintoihin liittyen kaupunki halusi kuulla palvelunkäyttäjiä ja saada selville heidän käsityksiään hyvästä palvelusta.

Paikalle oli saapunut kymmenkunta asiakasraatien jäsentä ja iltapäivä sujui aktiivisesti ryhmissä.

Tilaisuuden avasi apulaisylilääkäri Jukka Karjalainen. Hän toivotti asiakasraatien jäsenet tervetulleeksi ja kertoi, että tällaisilla tilaisuuksilla saadaan kerättyä laaja näkemystä siitä, miten toimintoja voisi kehittää.

− Terveysasemapalveluiden käyttäjinä raatilaiset näkevät sellaista, mitä palveluita suunnittelevat eivät ehkä huomaa, totesi Karjalainen.

Sujuvasti lääkäriin hyvien kulkuyhteyksien varrella

Valokuva: raatilaisia
Sujuva lääkäriin pääsy oli raatilaisten mielestä yksi tärkeimmistä hyvän terveysaseman tunnusmerkeistä.

Työpajan ryhmissä pohdittiin, millaista on hyvä terveyspalvelu: mistä sen tunnistaa ja mikä siinä on tärkeää, sekä mikä tekee terveysasemapalvelusta toimivan. Myös raatilaisten kohtaamia epäkohtia käsiteltiin.

Keskusteluissa nousi esiin sujuva pääsy lääkäriin. Puhelinpalvelun tulisi toimia niin luistavasti, että puhelimessa ei tarvitsisi jonottaa ja ajan saisi mahdollisimman pian. Takaisinsoittopalvelua arvostettiin.

Hyviä kulkuyhteyksiä terveysasemalle pidettiin tärkeänä: terveysaseman tulisi sijaita bussilinjan tai tulevan ratikan varrella. Tilojen toivottiin olevan esteettömiä ja takaavan yksityisyyden suojan. Suunnitteluavuksi ehdotettiin vammaisneuvostoa.

Työpajalaisten mielestä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä voisi lisätä, mutta samalla asiakkaan hoidon kokonaisuudesta tulisi pitää huolta.

Terveysasemapalveluiden tuottajille järjestetään keskiviikkona 7.2.2018 markkinavuoropuhelu, jossa heillä on mahdollista kommentoida raatilaisten työpajan tuloksia. Tavoitteena on avata tarjouskilpailu helmi-maaliskuussa.


Teksti Eija Uurtamo

Kuvat Eija Uurtamo