a a

Matkakeskus alkaa hahmottua

Julkaistu 8.3.2017 10.28

Tampereen suurista suunnittelu-, kaavoitus- ja rakennushankkeista mittakaavaltaan isoin on Asemanseutu. Aluetta suunnitellaan vaiheittain. Tähtäimessä on saada ensimmäinen osa-asemakaava hyväksyttäväksi vuonna 2018.

– Tämänhetkisen käsityksen mukaan ensimmäisen asemakaavan ytimenä on matkakeskus, sanoo hankepäällikkö Veikko Vänskä.

Havainnekuva: Matkakeskus, kuvan lähde Lundén Architecture Company
 

Asemanseudusta suunnittelukilpailun tuloksena saatiin Asemakeskuksen visiosuunnitelma. Voittaneen kilpailuehdotuksen toteutusmahdollisuuksia on tarkasteltu sen jälkeen eri näkökulmista ja päätetty laatia vielä vaihtoehtoja – kuitenkin niin, että säilytetään alkuperäisen ehdotuksen pääominaisuudet. Juuri matkakeskus oli hankepäällikön mukaan voittaneen kilpailuehdotuksen parasta antia.

– Ehdotuksessa ratkaistiin erinomaisella tavalla eri liikennemuotojen yhdistäminen matkakeskuksessa sujuviksi matkaketjuiksi, Vänskä sanoo.

Kuva: Hankepäällikkö Veikko Vänskä
Asemakeskuksen vuoro tulee vuosien 2024 - 25 jälkeen, kun Kansi ja areena sekä ratikka on tehty. Valmista voi olla 2040-luvulla, arvioi hankepäällikkö Veikko Vänskä.

Asemakeskuksen isot elementit

  • Asematunneliin ratikkapysäkki ja sieltä suora yhteys ratatasolle.
  • Pakkahuoneen aukiolle uusi kaukoliikenteen bussiterminaali ja sieltä helppo vaihtoyhteys junaan tai ratikkaan.
  • Asemahalliin lennoille lähtöselvitystoiminto; asemalta sujuva yhteys Tampere-Pirkkalaan.
  • Hyvät jalankulku- ja pyöräily-yhteydet ja pyöränsäilytystilat; myös kaupallisia palveluja.
  • Kannen päälle korkeaa rakentamista, asuntoja ja toimistotiloja.

Vaihtoehtotarkastelut saadaan todennäköisesti valmiiksi kevään aikana, ja sen jälkeen edetään MAL-sopimuksen mukaisen yleissuunnitelman tekoon. Tarkoitus on, että yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä.

Yleissuunnitelma toimii asemakaavan viitesuunnitelmana. Koko aluetta ei suunnitella valmiiksi kerralla, vaan sen asemakaava palastellaan. Matkakeskuksen jälkeen todennäköinen kakkosvaihe on matkakeskuksen ja Kannen ja areenan väli, kolmosvaihe matkakeskuksesta Erkkilän sillan suuntaan.

Asemanseudun suunnittelua ovat vieneet eteenpäin Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto, Senaatti-kiinteistöt ja VR-yhtymä.

Lisätietoa


Jaa: