Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma (2021)
Yleissuunnitelmassa kuvataan rakenteilla olevan raitiotien jatkolinjojen ratavarausten sijainnit Tampereen Hatanpäältä Härmälän kautta Pirkkalaan, TAYS:lta Koilliskeskuksen kautta Kangasalan Lamminrahkaan sekä Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle. Tampereen raitiotiejärjestelmää suunnitellaan laajennettavaksi vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti.
pdfTampereen raitiotien seudullinen yleissuunnitelma (pdf)
(42.89 Mt)
pdfTampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelman esittely (pdf)
(11.61 Mt)
Ulkoinen linkkiTampereen raitiotien seudullisen yleissuunnitelma
Havainnevideo raitiotiestä ja siihen tukeutuvasta maankäytöstä
Seudullisen yleissuunnitelman asemapiirrokset
pdfLielahti-Ylöjärvi (pdf)
(11.9 Mt)
pdfSorin aukio-Härmälä-Pirkkala (pdf)
(18.11 Mt)
pdfTays-Koilliskeskus-Lamminrahka (pdf)
(18.85 Mt)
Tampereen raitiotien suunnitteluohje (2020)
Tampereen raitiotien suunnitteluohje kokoaa yhteen tärkeimmät suunnitteluperusteet, joilla on merkitystä raitiotien yleis- ja rakennussuunnittelun sekä tarvittavien tilavarausten, kuten asemakaavojen laatimisessa. Ohje sisältää teknisen suunnittelun kannalta keskeiset suositus- ja ääriarvot.
Ulkoinen linkkiTampereen Ratikan suunnitteluohje
https://www.ratikansuunnitteluohje.fi/
Osan 2 Pyynikintori-Lentävänniemi toteutussuunnitelma ja vaikutusten arviointi (2020)
Toteutussuunnitelmassa kuvataan yleissuunnitelmaa tarkemmin, miten raitiotien toinen vaihe toteutetaan. Vaikutuksen arvioinnissa on mm. selvitetty sitä miten raitiotien rakentaminen osalla 2 vaikuttaisi ihmisiin ja ympäristöön. Esityksestä löytyy myös hyöty-kustannuslaskelmat sekä tietoa raitiotien kustannuksista.
pdfTampereen raitiotien osan 2 toteutussuunnitelman ja vaikutusten arvioinnin yhteenveto 2020 (pdf)
(7.81 Mt) Raitiotien osan 2 investointipäätös, esittelyaineisto kaupunginhallitus 28.9.2020
Toteutussuunnitelman liitteet 2020
Vaikutusten arviointiin liittyvät erillisraportit 2020
pdfArvoa rahalle -raportti raitiotien osa 2 (KAS 2) (pdf)
(4.62 Mt)
pdfArvoa rahalle -väliraportti raitiotien osa 1 (TAS 1) (pdf)
(1.58 Mt)
Raitiotien katusuunnitelmat osa 2
pdfSepänkatu (pdf)
(1.46 Mt)
pdfPaasikivenkatu v.Sepänkadusta länteen1 (pdf)
(1.07 Mt)
pdfPaasikivenkatu v.Sepänkadusta länteen2 (pdf)
(1.56 Mt)
pdfRantatie1 (pdf)
(2.06 Mt)
pdfRantatie2 (pdf)
(1.4 Mt)
pdfRantatie3 (pdf)
(1.15 Mt)
pdfHiedanrannan Järvikaupunki 1 (pdf)
pdfHiedanrannan Järvikaupunki 2 (pdf)
(1.23 Mt)
pdfHiedanrannan Järvikaupunki 3 (pdf)
(1.46 Mt)
pdfHiedanranta v. Järvikaupunki-Hiedanrannan keskusta (pdf)
(3.86 Mt)
pdfHiedanranta v. Hiedanrannan keskusta-tehdas (pdf)
(3.95 Mt)
pdfHiedanranta v. tehdas-Sellupuisto (pdf)
(4.49 Mt)
pdfFederleynkatu v.Sellupuisto-Niemenvainionkatu (pdf)
(1.94 Mt)
pdfFederleynkatu v.Niemenvainionkatu-Niemenrannanaukio, Kehyskatu, Niemenrannanaukio (pdf)
(2.27 Mt)
pdfLielahdenkatu v. Kehyskatu-Halkoniemenkatu (pdf)
(5.3 Mt)
pdfHalkoniemenkatu ja Pyhallonpuisto (pdf)
(1.5 Mt)
Enqvistinkadun yleissuunnitelma (2020)
pdfEnqvistinkadun raitiotien yleissuunnitelman raportti (pdf)
(5.79 Mt)
pdfEnqvistinkadun raitiotien yleissuunnitelma vaihtoehto 1 (pdf)
(5.83 Mt)
pdfEnqvistinkadun raitiotien yleissuunnitelma vaihtoehto 2 (pdf)
(5.75 Mt)
Tampereen raitiotien toteutussuunnitelma ja vaikutusten arviointi (2016)
Toteutussuunnitelmassa kuvataan yleissuunnitelmaa tarkemmin, miten raitiotien ensimmäinen vaihe tehdään ja mitä se tarkennetun tiedon mukaan maksaa. Suunnitelma valmistui syyskuussa 2016.
pdfTampereen raitiotien toteutussuunnitelma (pdf)
(12.37 Mt) Suunnitelmaselostus osalle 1: Hervanta - keskusta - Tays
Toteutussuunnitelman liitteet
pdfArvoa rahalle -raportti (pdf)
(2.29 Mt) Raitiotieallianssi, 9.9.2016
pdfRaitiotieallianssin kustannusasiantuntijoiden lausunto (pdf)
29.8.2016
Vaikutusten arvioinnit 2016
Vaikutuksen arvioinnissa on mm. päivitetty laskelmia hankkeen taloudellisesta kannattavuudesta ja muista yhteiskunnallisista vaikutuksista sekä selvitetty sitä miten raitiotien rakentaminen vaikuttaisi ihmisiin ja ympäristöön.
pdfTampereen raitiotien vaikutusten arviointi (pdf)
(12.36 Mt) Yhteenvetoraportti 2016
Vaikutusten arviointiin liittyvät erillisraportit 2016
pdfTiivistelmä raitiotien toteutussuunnitelmasta ja vaikutusten arvionnista (pdf)
(3.12 Mt) Tampereen raitiotie, syyskuu 2016
Raitiotien katusuunnitelmat osa 1
pdfPirkankatu välillä Sepänkatu-Hämeenpuisto (pdf)
(7.69 Mt)
pdfPirkankatu välillä Sepänkatu-Hämeenpuisto 2 (pdf)
(6.7 Mt)
pdfHämeenkatu välillä Hämeenpuisto-Aleksis Kiven katu (pdf)
(10.45 Mt)
pdfHämeenkatu välillä Aleksis Kiven katu-Pellavatehtaankatu (pdf)
(8.76 Mt)
pdfHämeenkatu välillä Pellavatehtaankatu-Rautatienkatu (pdf)
(9.28 Mt)
pdfHatanpään valtatie v. Hämeenkatu-Suvantokatu (pdf)
(3.3 Mt)
pdfHatanpään valtatie v. Suvantokatu-linja-autoasema (pdf)
(2.86 Mt)
pdfItsenäisyydenkatu välillä Rautatienkatu-Tammelan puistokatu (pdf)
(2.85 Mt)
pdfItsenäisyydenkatu välillä Tammelan puistokatu-Sammonaukio (pdf)
(3.41 Mt)
pdfSammonaukio (pdf)
(8.64 Mt)
pdfSammonkatu välillä Sammonaukio-Kaupinkatu (pdf)
(6.35 Mt)
pdfSammonkatu välillä Joukahaisenkatu-Lemminkäisenkatu (pdf)
(6.08 Mt)
pdfSammonkatu välillä Lemminkäisenkatu-Rieväkatu (pdf)
(5.35 Mt)
pdfTeiskontie välillä Sammonaukio-Kaupinkatu (pdf)
(6.18 Mt)
pdfTeiskontie välillä Kaupinkatu-Uimalankatu (pdf)
(5.88 Mt)
pdfTekunkatu välillä Teiskontie-Kuntokatu (pdf)
(6.91 Mt)
pdfVieritie välillä Kuntokatu-Niveltie (pdf)
(5.88 Mt)
pdfVieritie välillä Kuntokatu-Niveltie2 (pdf)
(5.5 Mt)
pdfRieväkatu (pdf)
(6.66 Mt)
pdfRieväkatu2 (pdf)
(5.62 Mt)
pdfHervannan valtaväylän puistosuunnitelma (pdf)
(9.45 Mt)
pdfHervannan valtaväylän puistosuunnitelma2 (pdf)
(16.74 Mt)
pdfHervannan valtaväylän puistosuunnitelma3 (pdf)
(7.35 Mt)
pdfPehkusuonkatu välillä Hervannan valtaväylä-Havumetsänkatu (pdf)
(3.67 Mt)
pdfInsinöörinkatu välillä Kanjoninkatu-Orivedenkatu (pdf)
(8.23 Mt)
pdfInsinöörinkatu välillä Orivedenkatu-Urheilijanpolku (pdf)
(5.27 Mt)
pdfInsinöörinkatu välillä Urheilijanpolku-Tamppikuja (pdf)
(4.98 Mt)
pdfInsinöörinkatu välillä Tamppikuja-Mekaniikanpolku (pdf)
(5.61 Mt)
pdfInsinöörinkatu välillä Mekaniikanpolku-Arkkitehdinkatu (pdf)
(5.54 Mt)
pdfHermiankatu välillä Hervannan valtaväylä-Sinitaival (pdf)
(6.21 Mt)
pdfHermiankatu välillä Visiokatu-Saavutustenkatu (pdf)
(4.83 Mt)
pdfHermiankatu välillä Saavutustenkatu-Hervannantie (pdf)
(3.24 Mt)
Muut suunnitelmat ja selvitykset (2017)
Raitiotien taiteen
yleissuunnitelma
Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelma tilasi tammikuussa 2017
taiteen yleissuunnitelman raitiotiehankkeelle. Tamperelainen Frei Zimmer Oy on
tehnyt suunnitelmaa yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa, sekä
vuoropuhelussa paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa.
Suunnitelma hyväksyttiin Tampereen kaupungin Julkisen taiteen
ohjausryhmässä maanantaina 21.8.2017. Seuraavaksi on tarkoitus nimetä
raitiotien taiteen ohjausryhmä sekä kilpailuttaa taidekoorinaattori
alkuvuodesta 2018.
pdfRaitiotien taiteen yleissuunnitelma (pdf)
(2.31 Mt)
Ympäristö- ja runkomelumittauksia raitiotielinjan varrella
Mittausraportit ympäristö- ja runkomelusta raitiotielinjan varrella
ovat valmistuneet. Keskusta-Hervanta – Keskusta-TAYS -linjojen varsilta
mitattiin ympäristömelua yhteensä 22 mittauspisteestä, ja runkomelumittauksia
tehtiin kahdessa kohteessa: Rautatienkatu 14 ja Hämeenkatu 30. Mittaukset
toteutettiin kevään ja alkukesän 2017 aikana. Mittaukset toistetaan samoissa
mittauspisteissä raitiotieliikenteen käynnistyttyä, jolloin tuloksia
vertailemalla voidaan arvioida raitiotien aiheuttamaa muutosta melutasoon raitiotielinjan
varrella.
Ympäristömelu on yleisnimitys elinympäristössä esiintyvälle,
häiritseväksi koetulle melulle, kuten tieliikenteen aiheuttama melu.
Mittauspisteet sijaitsivat lähellä suunniteltua raitiotielinjaa, julkisissa
ulkotiloissa, nykyisen katuverkon tuntumassa.
Runkomelu on maankamaran kautta rakennukseen siirtyvää värähtelyä, joka
muuttuu ihmisen aistimaksi ääneksi. Raideliikenteen aiheuttama runkomelu syntyy
kiskon ja vaunun pyörien kosketuksen aiheuttamasta värähtelystä. Värähtely
siirtyy maankamarasta läheisten rakennusten perustuksiin. Runkomeluun liittyvä
värähtely on voimakkuudeltaan niin pientä, ettei sitä voi havaita rakennuksen
tärinänä, eikä se aiheuta vaaraa rakenteille.
Työn on tilannut Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelma, ja
mittauksista on vastannut Sito Oy sekä runkomelun osalta Helimäki Akustikot Oy.
Työ on jatkoa keväällä 2016 laaditulle Tampereen raitiotien vaikutusten
arvioinnille.
pdfRaitiotien ympäristömeluraportti (pdf)
(4.07 Mt)
pdfRaitiotien runkomeluraportti (pdf)
Kaupunginvaltuusto hyväksyi raitiotien yleissuunnitelman kokouksessaan 16.6.2014.
pdfTampereen raitiotie, yleissuunnitelma (pdf)
(7.69 Mt) raportti ja liite 1
pdfTampereen raitiotie, yleissuunnitelma (pdf)
(17.87 Mt) liite 2 ja liite 3
Yleissuunnitelman tarkistukset
Yleissuunnitelman liite- ja taustaraportit
pdfSuunnitteluperusteet (pdf)
Tampereen ja Turun kaupunkiraitiotie, 31.12.2013
pdfTyyppipoikkileikkaukset (pdf)
Tampereen ja Turun kaupunkiraitiotie, 21.10.2013
pdfLiikenne-ennusteet (pdf)
(3.2 Mt) työraporttiluonnos 30.5.2014, Tampereen raitiotien yleissuunnitelma
pdfTavoitteet (pdf)
kaupunkiraitiotien ensimmäisen vaiheen yleissuunnitelma, muistio 13.3.2013
pdfLinjausvaihtoehtojen vertailu (pdf)
(18.94 Mt) väliraportti 14.5.2013
pdfKyselyraportti 19.4.2013 (pdf)
(2.91 Mt) kysely raitiotien linjausvaihtoehdoista
pdfKyselyraportti 18.2.2014 (pdf)
(2.68 Mt) kysely raitiotien yleissuunnitelmasta
pdfKyselyraportti 18.2.2014 (pdf)
(2.31 Mt) kysely raitiotien pysäkkien nimistä
pdfKokemuksia eurooppalaisista raitiotiehankkeista (pdf)
(2.86 Mt) haastattelututkimus 24.1.2014
Yleissuunnitelman rinnalla laaditut oheisselvitykset
pdfToteutusmalliselvitys (pdf)
Tampereen ja Turun raitiotiehankkeet, 22.4.2014
pdfKiinteistötaloudellinen analyysi (pdf)
(1.53 Mt) Tampereen kaupunkiraitiotie, 23.4.2014
pdfSelvitys raitiotien työllisyysvaikutuksista (pdf)
23.4.2014
pdfMatkaraportti (pdf)
(5.41 Mt) Tampereen ja Turun kaupunkien edustajien tutustumismatka Nottinghamin ja Reimsin raitioteihin 1. - 4.12.2013
Alustava yleissuunnitelma (2011)
Alustava yleissuunnitelma laadittiin kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin tavoitteet ja reunaehdot. Tämä vaihe päättyi joulukuussa 2010. Toisessa vaiheessa tutkittiin alustavia linjauksia, niiden luomia mahdollisuuksia ja merkittäviä vaikutuksia. Tämä työvaihe päättyi maaliskuussa 2011. Kolmannessa vaiheessa alustavien vaihtoehtojen pohjalta muodostettiin neljä raitiotievaihtoehtoa. Tämä työvaihe päättyi syyskuussa 2011.
pdfTampereen moderni kaupunkiraitiotie (pdf)
(1.96 Mt) alustava yleissuunnitelma, 3.10.2011, s. 1 - 14
pdfTampereen moderni kaupunkiraitiotie (pdf)
(8.24 Mt) alustava yleissuunnitelma, 3.10.2011, s. 15 - 34
Ulkoinen linkkiTASE 2025 -kehittämisohjelma
pdfTampereen moderni kaupunkiraitiotie (pdf)
(11.54 Mt) alustava yleissuunnitelma, 3.10.2011, liite 1
pdfTampereen moderni kaupunkiraitiotie (pdf)
alustava yleissuunnitelma, 3.10.2011, liite 2