Siirry sisältöön

Raitiotie

Tampereelle rakennetaan raitiotie Pyynikintorilta Hervantaan ja Sorin aukiolta Taysin alueelle vuosien 2017 - 2021 aikana. Raitiotien osa 2 Pyynikintorilta Lentävänniememeen rakennetaan vuosien 2020 - 2024 aikana. Raitiotieradan rakentamisesta vastaa Raitiotieallianssi. Raitiovaunujen hankinnasta vastaa Tampereen Raitiotie Oy.


Tampereen valtuusto päätti raitiotien 2 osan rakentamisesta sekä seuturaitiotien linjauksista

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020, että raitiotien osa 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen rakennetaan. Valtuusto päätti myös seuturaitiotien linjaukset.

Raitiotien läntinen jatke on suunniteltu kulkemaan toteutusosalla 2 A Pyynikintorilta Santalahteen. Seuraavalla toteutusosuudella 2B raitiotie ylittäisi sillalla Paasikiventien ja kulkisi Näsisaaren kautta Hiedanrantaa ja siitä edelleen Niemenrannan alueen läpi Lentävänniemeen.

Osa 2A Pyynikintorilta Santalahteen on valtuuston investointipäätöksen jälkeen tilattavissa Raitiotieallianssilta, jolla on valmius aloittaa työ jo tämän vuoden puolella. Osuus 2B Santalahti–Lentävänniemi on tilattavissa, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilupa on lainvoimainen. Osuus 2B tuodaan uudelleen kaupunginhallituksen ja valtuuston päätettäväksi, jos järvitäyttöön tulee olennaisia muutoksia.

Valtuusto päätti 19.10. myös seuturaitiotien linjauksista. Härmälän ja Pirkkalan ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Hatanpään valtatielle ja Nuolialantielle. Koilliskeskuksen ja Kangasalan Lamminrahkan ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Tenniskadun vaihtoehdon mukaisesti osuudella Tays–Alasjärvi ja Piettasenkadun vaihtoehdon mukaisesti osuudella Linnainmaa–Risso. Heikkilänkadun varteen tehdään varaus raitiovaunujen säilytysvarikolle. Lielahden ja Ylöjärven ratahaaralla raitiotien ratavaraus tehdään Turvesuonkadun vaihtoehdon mukaisesti. Kantatien ja pääradan risteämistapa Tampereen ja Ylöjärven yhteisellä kuntarajalla ratkaistaan jatkosuunnittelussa. Turvesuonkadun varteen tehdään varaus raitiovaunujen säilytysvarikolle.