Siirry sisältöön

Raitiotie

Tampereelle rakennetaan kaksihaarainen raitiotie Pyynikintorilta Hervantaan ja Sorin aukiolta Taysin alueelle vuosien 2017 - 2021 aikana. Raitiotieradan rakentamisesta vastaa Raitiotieallianssi. Raitiovaunujen hankinnasta vastaa Tampereen Raitiotie Oy.

Raitiotien osasta 2 Pyynikintori - Lentävänniemi ja Lielahti on käynnissä rakentamiseen tähtäävä suunnittelu. Tampereen kaupunginvaltuuston on määrä päättää osan 2 rakentamisesta viimeistään lokakuussa 2020.


Raitiotien osan 2 rakentamisesta on tarkoitus päättää lokakuussa kaupunginvaltuustossa

Raitiotien Tampereen keskustasta länteen suuntautuvan osan 2 Pyynikintori–Lentävänniemi rakentamisen Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus on 84,9 miljoonaa euroa. Raitiotien rakentamisesta on tarkoitus päättää lokakuussa kaupunginvaltuustossa.

Kyseessä on vielä meneillään olevassa kehitysvaiheessa laskettu, Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus. Kehitysvaiheen suunnittelun aikana osuuteen 2 on lisätty muun muassa kaksi siltaa Hiedanrannan Näsisaareen sekä vaihdevarauksia Lielahteen ja Santalahteen vaiheittaisen rakentamisen mahdollistamiseksi. Valtio on sitoutunut osallistumaan 30 prosentilla enintään 80 miljoonan rakentamiskustannuksiin. Osan 2 suunnitteluvaiheen 2,9 miljoonan kustannuksiin kaupunki on saanut aiemmalla päätöksellä 30 prosentin valtionavun.

Raitiotieallianssi on valmistellut raitiotien osalle 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen toteutussuunnitelman, joka sisältää radan teknisen suunnitelman ja muuta selvitysaineistoa. Rakenteilla olevaa raitiotien osuutta (Hervanta–Tays–Pyynikintori) varten tehtyä vaikutusten arviointia on päivitetty ja täydennetty kakkososan päätöksentekoa varten. Lielahden Enqvistinkadun ratahaara on lisämahdollisuus, josta päätetään erikseen.

Raitiotien osan 2 toteutussuunnitelmasta ja vaikutusten arvioinnista on pyydetty lausuntoja ja muuta palautetta. Lausunnot ja palaute tulevat tiedoksi valtuuston 7.9. iltakouluun.