Alueen kohteet
Kannen alue tekee Tampereen keskustasta yhtenäisemmän ja tiiviimmän kokonaisuuden ja tuo alueelle tuhansittain uusia asukkaita ja työpaikkoja. Arkkitehtonisesti kiinnostavalle alueelle syntyy vihreää kaupunkitilaa sekä useita kiinnostavia kohteita niin kaupunkilaisille kuin matkailijoille.
Asemapuisto on rautatieaseman yhteyteen toteutettava keskustan uusi viheralue. Asemapuisto jatkuu yhtenäisenä aina pohjoisesta Kyttälänkadulta etelään Kalevantielle sekä Posteljooninpuistosta Kannen ja Areenan alueelle yhdistyen rautatieasemaan. Asemapuistossa on monenlaisia julkisia viheralueita, ja sen reuna-alueelle on visioitu mm. kahviloita ja liiketiloja.

Asemapuisto kohti UROS LIVE -areenaa.
Ratikka alkaa kulkea Kannen alueen läpi kesällä 2021. Itsenäisyydenkadun alikulkusillalle on suunnitteilla ratikkapysäkki. Pysäkiltä muodostetaan suora yhteys uuteen muun muassa asemalaitureille. Kevyen liikenteen yhteyksiä parannetaan kaikista suunnista, ja P-Hämpin laajennus vahvistaa yksityisautoilijoiden ja huoltoliikenteen yhteyksiä. Asemalle kulkevat sekä paikallis- että kaukojunat ja lisäksi matkakeskukseen tulee mahdollisesti bussiterminaali.
Itsenäisyydenkadun alikulkusillan matkakeskusterminaalin on arvioitu toteutuvan vuosina 2022-2026.

Itsenäisyydenkadun tunneli, josta yhteydet rautatieaseman laiturialueelle.
Tulevaisuudessa rautatieasema ja henkilöratapiha mahdollistavat entistä suuremmat ja sujuvammat liikennevirrat. Uudistyön ajuri on Väyläviraston Tahera -hanke. Suunnitteluvaiheessa olevassa hankkeessa rakennetaan mm. Tampereelle uusi henkilöliikennelaituri, uusitaan katokset, järjestellään uudelleen autolastaus- ja huoltoyhteydet sekä tehdään näiden vaatimat turvalaite- ja sähköratamuutokset.
Ulkoinen linkkiTampereen henkilöratapiha Väyläviraston verkkosivuilla https://vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha
Asemakannelle on suunnitteilla julkinen kaupunkitila. Katoksen alle sijoitettu talvipuutarha tarjoaa työskentelytiloja, kulttuuritoimintoja ja vehreän katetun levähdyspaikan. Talvipuutarhan toteutus on arvioitu vuosille 2030-2035.
Kannen alueelle syntyy huomattava toimistotyöpaikkojen keskittymä. Toimitilojen määrä ja erinomaiset kulkuyhteydet vastaavat vaativienkin yritysten tarpeisiin. Sijainti Kannen alueella tulee olemaan Suomen saavutettavin. Pysäköintitarpeisiin vastaa P-Hämpin laajennus, jonka on arvioitu valmistuvan vuonna 2030.
Uusien toimistotyöpaikkojen lisäksi Kannen alueelle on visioitu runsaasti palveluita ja liiketoiminta-mahdollisuuksia eri kokoisille yrityksille. Uusien asukkaiden ja kasvavien työntekijämäärien lisäksi Kannen alue on portti Tampereelle saapuville matkailijoille sekä UROS LIVE -areenan tapahtumavieraille. Alueelle on mahdollisuus toteutua mitä mielenkiintoisimpien palveluntuottajien keskittymä.
UROS LIVE -areena on ainutlaatuinen keskusta-areena, joka tekee alueesta Tampereen viihde- ja urheilutapahtumien ytimen. Areena mahdollistaa jopa 15 000 hengen tapahtumien järjestämisen Tampereella ympäri vuoden. Areenan palveluita ovat muun muassa hotelli, kasino ja erilaiset ravintolapalvelut. Tapahtumakävijöiden, asukkaiden ja alueen työntekijöiden luomat asiakasvirrat tuovat alueelle palveluita ja liiketoimintamahdollisuuksia eri kokoisille yrityksille. UROS LIVE -areena valmistuu vuonna 2021.
Ulkoinen linkkiUROS LIVE -areenan verkkosivut

UROS LIVE -areenalla pelataan vuonna 2022 Jääkiekon MM-kisat
Kannen alue on korkean rakentamisen vyöhykettä ja alueelle rakentuu useampia tornitaloja. Tornitaloihin tulee mm. asuntoja. Tornitalosta korkein tarjoaa näkymiä jopa sadasta metristä. Ensimmäinen tornitaloista on jo rakenteilla ja valmistuu eteläkannelle arviolta syksyllä 2021.
Ulkoinen linkkihttps://www.srv.fi/kaupunkien-kehittaja/tampereen-kansi https://www.srv.fi/kaupunkien-kehittaja/tampereen-kansi
Tampereen jo olemassa olevaa arkkitehtuuria täydennetään luomalla visuaalisesti erilaista kaupunginosaa. Arkkitehtuuri on merkityksellisessä roolissa alueen muutoksessa ihmisten ja elämän alueeksi.
UROS LIVE -areenan ja Eteläkannen tornien design on Studio Daniel Libeskindin käsialaa. Libeskind on maailmankuulu arkkitehti ja hänen yksi tunnetuimpia töitään on muun muassa Berliinin juutalaismuseo. Asemakeskus-hankkeen kilpailun voittanut suunnitelma "Re-Connecting Tampere" on tanskalaisen COBE:n ja suomalaisen Lunden Architecture Office:n käsialaa. Siinä Kannen alueella sijaitsevan rautatieaseman jo olemassa oleva arkkitehtuuri pysyy tunnistettavana ja varioituu ympäristöönsä. Uusi ja erilainen arkkitehtuuri luo Kannen alueelle tunnistettavan ilmeen ja mielenkiintoisen matkailukohteen.

Daniel Libeskind vieraili syksyllä 2019 Tampereella.