Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Itsevarmuutta, rohkeutta ja kansainvälisyyttä - Tredun CSTEPS -projektin tulokset vakuuttavat

Julkaistu 30.8.2018 12.36

Miten luotsataan opiskelijaa muutoksen keskellä kohti tulevaisuuden työelämää? Esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuuksia itseluottamuksen, rohkeuden ja sosiaalisten taitojen kasvattamiseen muita opiskelijoita kohtaamalla eri puolilla Eurooppaa.

 

CSTEPS, eli Collaborative steps into employment -projekti syntyi tarpeesta auttaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita työllistymään paremmin. Kaksi vuotta kestäneen projektin tavoitteena on ollut tarjota tukea tarvitseville opiskelijoille mahdollisuus kehittää kielitaitoa, sosiaalisia taitoja ja muita työelämätaitoja kansainvälisessä ympäristössä. Samalla pyritään ehkäisemään koulutuksen negatiivista keskeyttämistä ja edistämään koulutuksen läpäisyä.

Suomessa, Italiassa, Englannissa ja Tsekissä pidettyjen työpajojen tulokset ovat vakuuttavia. Opiskelijoiden itsevarmuus, omanarvontunto ja rohkeus on kasvanut. Tunnetaitojen, itsetunnon ja itsevarmuuden sekä käytännön työnhakutaitojen kehittymisen myötä opiskelijoilla on paremmat mahdollisuudet jatkossa osallistua tasaveroisemmin työnhakuun ja urasuunnitteluun.

Opiskelijoilta kannustavaa palautetta

Suomessa ja Italiassa pidettyihin työpajoihin osallistunut opiskelija Ella Mattila kiitteli projektin tarjoamasta mahdollisuudesta.

- Me tutustuttiin toisiimme ja eri maiden kulttuureihin. Tää oli tosi hieno mahdollisuus oppia toisista ja itsestä ja huomata miten pärjää erilaisten ihmisten kanssa ja samalla kielitaitokin kehittyi. Ihan uusien ihmisten kohtaaminen ei tuntunut sinänsä hankalalta, ekana oli vaan se kielimuuri ja aluksi piti vähän hakea sanoja, mutta otettiin kääntäjä ja eleet käyttöön. Sain tosi paljon itsevarmuutta ja opin, että mä selviän, kertoi aiemmin kokiksi valmistunut, ja nyt asiakaspalvelua opiskeleva, Ella.

Lähihoitajaksi opiskelevalle Kaisa Vainikalle jäi erityisesti mieleen kohtaaminen muiden opiskelijoiden kanssa ensimmäisenä iltana hotellin käytävällä.

- Kivointa oli juoksennella käytävillä. Koko jengi Englannista, Tsekeistä, Italiasta ja Suomesta istui heti ekana iltana jo yhdessä hotellin käytävällä. Heti selitettiin käsillä ja tosi hienosti lähti kaikki käyntiin. Oli vaikea selittää muille, mikä on lähihoitaja, kun ne ei heti tajunneet, mutta siinä sitten kaverit auttoi. Rohkeutta tuli ja tajusin, että mä pärjään, jatkoi lähihoitajaksi opiskeleva Kaisa.

Kokiksi opiskeleva Joel Hautala puolestaan oli tehnyt Englannissa havaintoja asiakaspalvelusta.

- Asiakaspalvelu oli tosi ystävällistä. Tarjoilijat hymyili koko ajan ja kyseli, miten mun päivä on mennyt ja mitä vielä on tulossa. Se oli tosi ystävällistä. Onnistuin myös tilaamaan pizzaa englanniksi, kertoi Joel hymyillen.


Ella Mattila ja Kaisa Vainikka kiittelivät tyytyväisinä: "Tää oli tosi hieno projekti ja ollaan tosi kiitollisia, että saatiin olla mukana".

Projektiin osallistuivat opiskelijoiden lisäksi myös Tredussa erityistä tukea tarvitsevien sekä ohjauksen parissa työskenteleviä erityisopettajia ja opinto-ohjaajia. Työpajoissa oli oma ohjelmansa opiskelijoille ja henkilöstölle sekä runsaasti myös yhteistä ohjelmaa. TAMK:n ammatillisen erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutuksen asiantuntijat olivat laatineet jokaiseen tapaamiseen henkilöstölle omia kehittämistehtäviä, joiden avulla tarkasteltiin yhdessä toimintaa ja päästiin sisälle kumppanioppilaitosten kulttuuriin syvemmin.

Arvot ja intohimo loppuseminaarin teemoina

Projektin Face the Future -loppuseminaarissa projektissa työpajojen tehtäviä laatimassa ollut TAMK:n Lehtori TKI Juha Lahtinen herätteli ajattelemaan kenen arvoja noudatetaan ja kuka ajaa määrittelemään niitä arvoja globaalissa maailmassa, joiden pohjalta yritämme pohtia, millaista osaamista tulevaisuuden työelämässä tarvitaan? Hän totesi, että parhaimmillaankin voidaan vain arvailla sitä, millaista on tulevaisuuden osaaminen.

Lahtinen nosti voimakkaasti esiin kohtaamisen kulttuurin ja Passion based learningin ja painotti, että intohimo oppimiseen syntyy pääsääntöisesti kohtaamisten kautta. Välittämistä, kohtaamista ja tunnetta "me ollaan teitä varten" pitäisi enemmän tuoda suomalaisiin kouluihin. Aristotelesta siteeraten hän painotti reflektion merkitystä: "oppiminen on kokemuksen jälkeistä pohdiskelua".

CSTEPS-projektin projektipäällikkö Sanna-Mari Jalava kertoi, että rohkeutta on vaadittu, mutta tulokset ovat erittäin vakuuttavia.

- Hankkeen aikana workshopeissa on opiskelijoilta vaadittu rohkeutta, monipuolista yhteistyötä ja vastuun kantamista. Vieraassa ympäristössä opiskelijat ovat suoriutuneet heille annetuista tehtävistä ja vastuista erinomaisesti. Voisimme Tredussa kiinnittää enemmän huomiota siihen, että opiskelijat saavat riiittävän vaativia haasteita ja riittävää tukea niistä selviytymiseen. Myös hankkeen aikana olisimme voineet edellyttää opiskelijoilta hieman enemmän esimerkiksi raportoinnin osalta. Meidän tulee myös luottaa, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat pärjäävät myös kv-vaihdossa pidemmilläkin jaksoilla, kunhan tuki on mitoitettu oikein ja partneri on tuttu ja luotettava. Välillä on tuntunut, että olemme paaponeet osallistujia vähän liikaakin, mutta lopulta kuitenkin on huomattu, että kunhan vaan heitetään rohkeasti ihmiset syvään päähän, niin kyllähän siellä uidaan, toteaa Sanna-Mari.

NEXTSTEP jatkaa CSTEPSin jälkeen

Hankkeelle on saatu jatkoa. NEXTSTEP jatkaa Cstepsin viitoittamalla tiellä kohti hyvää työelämää. Uudessa hankkeessa keskitytään työelämälähtöiseen koulutukseen ja oppisopimuksiin, mikä näkyy hankkeen aikana toteutetuissa work shopeissa siten, että opiskelijat pääsevät tutustumaan kussakin maassa paikallisiin työpaikkoihin entistä syvemmin. Edelleen työskennellään monikulttuurisessa tiimissä, mikä vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan ja kielitaitoaan. Henkilöstö pääsee opiskelemaan uusia digitaalisia ohjauksen sovelluksia ja jatkamaan pedagogista keskustelua TAMK:n toimijoiden fasilitoimana.


Lisätietoja

Projektipäällikkö
Sanna-Mari Jalava
puhelin 050 573 9695
sähköposti [email protected]


Teksti Jaana Raukola