Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Onkiniemen loppuraportti vahvisti asbestilähteet

Julkaistu 15.5.2017 12.20

Onkiniemen asbestikartoituksen loppuraportit tehdaskiinteistön ja voimalarakennuksen osalta ovat valmistuneet. Tehdaskiinteistön käyttöä ei voida jatkaa. Sen sijaan voimalarakennuksen käyttö voi asbestipuhdistuksen ja korjaustoimien jälkeen tämänhetkisen tiedon mukaan jatkua toistaiseksi.

Kartoituksen kohteena oli Onkiniemenkatu 2:ssa sijaitsevat rakennukset, jotka ovat alun perin toimineet Suomen Trikoon tehtaana ja lämpövoimalana. Tehdastoiminta loppui vuonna 1992. Tiloja on vuokrattu kulttuurin, taiteen, vapaa-ajan ja yritysten käyttöön.

Tehdasrakennuksessa on huonokuntoisia magnesiamassalattioita noin 9000 m2. Lisäksi asbestia on rakennuksen putkieristeissä. Kiinteistön käytön jatkaminen edellyttäisi tehdaskiinteistön peruskorjausta ja asbestitöitä.

Voimalarakennuksessa asbestilähteet ovat olleet yksittäisiä, eikä rakennuksessa ole magnesiamassalattioita. Voimalan käyttö voi jatkua asbestisiivouksen ja korjaustoimenpiteiden jälkeen toistaiseksi. Tampereen Tilakeskus sopii siivouksesta ja korjaustoimista jokaisen vuokralaisen kanssa erikseen. Tiloissa toimii muun muassa Tampereen työväenopisto.

Liitteenä ISS Proko Oy:n tekemät raportit.

Tampereen Tilakeskus Liikelaitos
Petri Mölsä