Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Asukkaat ovat löytäneet Koilliskeskuksen

Julkaistu 28.11.2016 15.32

Elokuussa Tampereella avattu Koilliskeskus on saanut kävijöitä paljon positiivista palautetta. Asukasilloista lähtenyt idea yhdestä paikasta löytyvistä palveluista on koettu arkea sujuvoittavaksi. Nyt samassa paikassa ovat muun muassa kauan kaivattu kirjasto, yhteistä olohuonetilaa sekä erilaisille yhteisöille varattavia tiloja. Kuukaudessa Koilliskeskuksessa käy keskimäärin 28 000 asiakasta. Nuorten lisäksi myös muun ikäiset ovat löytäneet paikan ja osallistuneet tilaisuuksiin ja tapahtumiin.

Valokuva: Koilliskeskuksen kirjasto

Alueen asukkaiden lukuaktiivisuus lienee lisääntynyt, sillä uusia kirjastokortteja on luotu Koilliskeskuksen uudessa kirjastossa poikkeuksellisen paljon. Eri palvelujen, esimerkiksi neuvolan odotustilan ja kirjaston, luonteva yhdistäminen houkuttelee helposti lukemisen äärelle uusia eri-ikäisiä asiakkaita.

Yhteisissä tiloissa syntyy elämän vilskettä ja ääniä, joihin kaikki asiakkaat eikä henkilökuntakaan ole tottuneet perinteisesti kirjastoissa ja neuvoloissa. Erilaisilla toiminnallisilla ja rakenteellisilla ratkaisuilla on pyritty ja pyritään vähentämään ääntä. Myös neuvolan odotustilaa on tuunattu palautteen perusteella siten, että äideille on usein tarjolla rauhallinen imetysmahdollisuus Mukula-tilassa. Toisaalta eri-ikäisten kohtaamisesta nauttivia asiakkaitakin on runsaasti, joten alueita ei ole tarkoitus jatkossakaan eristää.

Palautetta uusista tiloista ja toimintatavoista Koilliskeskuksessa kuunnellaan herkällä korvalla. Esimerkiksi iäkkäämmät asiakkaat toivoivat tiloihin korkeampia tuoleja, jotka onkin juuri toimitettu Koilliskeskukseen.

Koillisella alueella aloittaa tammikuussa aluekoordinaattorina Ulla Jantunen. Hänen tehtävänä on yhteistyön koordinointi hyvinvointikeskustoimijoiden ja alueen muiden toimijoiden välillä, neuvonta, viestintä sekä alueellinen osallistuminen.

Koilliskeskus
Sisäänkäynti Aitolahdentien puolelta tai Ravintola Oksan läpi