Vammaispalvelulain mukaiset apuvälineet maakunnalliseen keskukseen

Julkaistu 7.10.2021 19.23

Pirkanmaalaiset saavat 1.1.2022 alkaen vammaispalvelulain mukaiset asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet, asunnon muutostyöt sekä auton apuvälineet maakunnallisesta apuvälinekeskuksesta. Myös näiden apuvälineiden myöntämisperusteet yhtenäistetään Pirkanmaalla ensi vuoden alusta lähtien. Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti osaltaan asiasta 7.10.2021.

Apuvälikeskuksesta asiakas saa tarvitsemansa apuvälineet, niiden huollon sekä asunnon muutostyöt samasta paikasta yhden luukun periaatteella. Hakemukset kuitenkin toimitetaan jatkossakin omaan kuntaan, jossa arvioidaan palvelun tarve ja tehdään päätös apuvälineen hankkimisesta tai asunnon muutostyöstä. Apuvälikeskuksen asiantuntija auttaa tarvittaessa palvelutarpeen arvioinnissa.

Tavoitteena on yhtenäistää apuvälineiden toimintakäytäntöjä ja taata asiakkaille tasavertaiset palvelut asuinkunnasta riippumatta. Keskukseen keskitetään myös apuvälineosaamista ja -asiantuntijuutta. Kunnissa tehtävä päällekkäinen työ vähenee ja kustannuksissa säästetään, kun keskus kilpailuttaa, hankkii, huoltaa ja kierrättää apuvälineet.

Kolmas vaihe maakunnallisen apuvälikeskuksen laajenemista

Maakunnallinen apuvälinekeskus aloitti toimintansa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin apuvälineyksikön ja kuntien apuvälinepalveluiden yhdistyessä vuoden 2019 alusta. Sen toiminta on laajentunut vaiheittain.

Aluksi sen vastuulle kuuluivat lääkinnällisen kuntoutuksen kierrätettävät apuvälineet. Vuoden 2021 alussa toiminta laajeni kuntien omaksi hankittaviin apuvälineisiin. Vammaispalvelunlain mukaiset apuvälineet ja asunnonmuutostyöt ovat laajentamisen kolmas vaihe, jonka toimintamallia ja -suunnitelmaa on valmisteltu kuntien, vammaisjärjestöjen ja asiakkaiden edustajista koostuvassa projektiryhmässä.

Palvelujohtaja
Maritta Närhi