Tredu osallistuu Taitaja-kilpailuun koronarajoituksia noudattaen – semifinaalit alkavat 1.2.2021

Julkaistu 26.1.2021 10.48

Tredu on mukana Taitaja2021 Oulu -suurtapahtumassa, jossa nuoret tulevaisuuden huippuosaajat kilpailevat ammattitaitokilpailun SM-mitaleista. Kilpailun semifinaalit käydään ammatillisissa oppilaitoksissa ympäri Suomen 1.–5.2.2021 koronaohjeistuksia noudattaen.

Valtakunnalliset Taitaja2021 Oulu -kilpailun semifinaalit pidetään maanantaista perjantaihin 1.–5.2.2021. Tampereen seudun ammattiopisto Tredu osallistuu perinteiseen Taitaja-kilpailuun myös tänä keväänä.

Aiemmista vuosista poiketen kilpailun semifinaalit järjestetään koronatilanteen vuoksi hajautettuna, eli jokainen opiskelija suorittaa kilpailutehtävän omassa oppilaitoksessaan terveysturvallisuus ja rajoitukset huomioiden. Näin osallistujien ja toimijoiden turvallisuus voidaan taata eikä matkustamista oman oppilaitoksen ulkopuolelle tarvita.

Ajankohtainen tautitilanne huomioiden SM-finaali on tarkoitus järjestää paikan päällä Oulussa 18.–20.5.2021. Myös finaalitapahtuman osalta on varauduttu erityisjärjestelyihin, joilla pyritään takamaan kilpailijoiden terveys ja turvallisuus.

Tredusta mukana yhteensä 118 kilpailijaa

Tredusta on ilmoittautunut Taitaja2021-semifinaaleihin 118 kilpailijaa, jotka esittävät taitojaan 26 lajissa. Yhteensä semifinaaleihin osallistuu 1520 ammatillista opiskelijaa ympäri Suomen. Semifinaaleissa karsitaan kunkin lajin kahdeksan parasta SM-finaaliin.

Median edustajien on mahdollista tulla seuraamaan Tredun Taitaja-semifinaaleja paikan päälle ottamalla etukäteen yhteyttä kilpailupäällikkö Katja Aaltoseen (puh. 040 726 5209, [email protected]).

Eri lajien osallistujat kilpailevat Tredun toimipisteissä seuraavan kisakalenterin mukaan (suluissa lajinumerot):

Ma 1.2.2021

Ajokinkuja: autokorikorjaus (102)

Ti 2.2.2021

Hepolamminkatu: elektroniikka (602), kappaletavara-automaatio (606), leipuri-kondiittori (501), mediatekniikka (202), mediasuunnittelu (203)

Sammonkatu: vaatteen valmistus (307), yrittäjyys (310)

Santalahdentie: hiusmuotoilu (302), lähihoitaja (305)

Ke 3.2.2021

Ajokinkuja: ajoneuvotekniikka (101)

Hepolamminkatu: huonekalupuuseppä (401), kuljetuslogistiikka (104), pelituotanto (208), tietokoneet ja verkot (205)

Kangasala: kokki (502), putkiasennus (405)

Metsätie, Kuru: metsäkoneen käyttö (105)

Pallotie, Ylöjärvi: asiakaspalvelu ja myynti (301)

Sammonkatu: turvallisuusala (314), visuaalinen myyntityö (308)

Santalahdentie: kokki (502), tarjoilija (504)

To 4.2.2021

Ajokinkuja: automaalaus (103)

Hepolamminkatu: verkkosivujen tuottaminen (206)

Kangasala: sähköasennus (406)

Sammonkatu: taloushallinto (313)

Ammatillisen koulutuksen SM-kilpailut

Taitaja on Suomen suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa kilpaillaan ammattitaidon alle 22-vuotiaiden Suomen mestaruuksista. Kolmipäiväisessä suurtapahtumassa nähdään myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden TaitajaPLUS-lajeja sekä kilpaillaan yläkoululaisten teknisiä ja kädentaitoja testaava Taitaja9-kilpailu.

Taitaja-isännyys vaihtelee vuosittain. Taitaja2021 Oulu -tapahtuman järjestävät Pohjois-Suomen ammatilliset oppilaitokset yhteistyökumppaneineen. Suomessa ammattitaitokilpailutoimintaa koordinoi Skills Finland ry.

Kilpailupäällikkö
Katja Aaltonen