Vieras- ja työmatkapysäköintiluvat muuttuvat vakinaisiksi ja alueet laajenevat

Julkaistu 23.6.2020 11.33

Vieraspysäköintiluvat ja työmatkapysäköintiluvat otetaan käyttöön vakinaisesti 1.7.2020 alkaen Pyynikin (F), Onkiniemen (G), Kalevan (J) ja Amurin länsiosan (K) asukas- ja yrityspysäköintialueilla. Lupia on kokeiltu marraskuusta 2018 alkaen. Vieras- ja työmatkapysäköintilupien käyttöalueita laajennetaan samalla. Molempia lupia voi hankkia myös Armonkallion (H) alueella ja Petsamon (L) alueille.

Pysäköityjä autoja Sammonkadulla Kalevassa

Vieraspysäköintiluvan voivat hankkia näiden alueiden asukkaat vierailleen. Vieraspysäköintilupaa hakevalla asukkaalla ei tarvitse olla omaa asukaspysäköintitunnusta, mutta hakijan on rekisteröidyttävä lupapalveluun Ulkoinen linkkieparking.fi Vieraslupa on voimassa 24 h, ja asukkaat voivat hankkia vierailleen yhden luvan päivässä. Luvan hinta on 5 €.

Työmatkapysäköintiluvan haltija voi pysäköidä autonsa asukas- ja yrityspysäköintialueen pysäköintipaikalle ilman aikarajoituksia. Lupa hankitaan vähintään kuukaudeksi kerrallaan, ja se maksaa 55 €. Uuden asiakkaan pitää rekisteröityä lupapalveluun www.eparking.fi.

Kokeilun perusteella vieraspysäköintiluvilla on ollut kysyntää. Vierasluvan piirissä olevilla alueilla ei ole tarjolla julkisia pysäköintilaitoksia eikä mahdollisuutta pidempiaikaiseen pysäköintiin kadun varsilla. Vieraspysäköintiluvalla pidempään vierailevat voivat pysäköidä vaivattomammin.

Työmatkapysäköintilupien kysyntä on ollut kokeilun aikana vähäistä, mutta yksittäisille työmatkalaisille luvan tarve on usein ollut jatkuva.

Liikenneinsinööri
Pekka Stenman