Opiskelijahuollon psykologit ja kuraattorit kohtaavat nuoria uusilla kanavilla

Julkaistu 3.6.2020 9.51

Lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien nuorten parissa toimivat psykologit ja kuraattorit ovat ottaneet käyttöön uusia sähköisiä palvelukanavia. Osa uusista kanavista on asiakkaiden käytössä myös kesällä.

Tavoite on, että opiskelijat löytävät tarjolla olevat palvelut helposti ja nopeasti esimerkiksi sosiaalisen median kautta.

Opiskelijahuollon tuore chat-palvelu avattiin Tampereen kaupungin verkkosivuilla toukokuun alussa. Toukokuussa opiskelijahuollon psykologit alkoivat tehdä myös omaa podcastia, jonne opiskelijat voivat ehdottaa itseään kiinnostavia aiheita. Instagramissa on keväällä julkaistu muun muassa psykologin pandemiapäiväkirja.

Kolme hymyilevää psykologia
Mielentila-podcastissa ovat äänessä psykologit Jaana Ruokonen (vas.), Anssi Tikkanen ja Johanna Hämäläinen. Opiskelijat voivat ehdottaa podcastiin itseään kiinnostavia aiheita.

Chat vastaa opiskelijalle myös kesällä

Chat-palvelu jatkaa toimintaansa kesällä. Chat on auki lähes koko kesän keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 12–16. Chat-palvelussa opiskelija saa opastusta ja yleistä neuvontaa itseään askarruttavista yleisistä asioista. Chatissa ei asioida omalla nimellä eikä sinne voi kirjautua, joten sen kautta ei voi varata tai perua vastaanottoaikoja. Tarvittaessa chatin työntekijä ohjaa asiakasta hakeutumaan vastaanotolle ajanvarauksen kautta.

– Ideana chatissa on, että siellä nuori voi hyvin matalalla kynnyksellä kysyä mieltä painavista asioista, jos esimerkiksi puhelimeen tarttuminen tai omalla nimellä viestin laittaminen tuntuu aluksi vaikealta, kertoo Tampereen kaupungin opiskelijahuollon päällikkö Marja Nurmi-Vuorinen.

Ehdota aiheita Mielentila-podcastiin

Toukokuussa avattiin myös opiskelijahuollon Mielentila-podcast, johon opiskelijat voivat itse ehdottaa kiinnostavia aiheita. Ehdotuksia on tullut Instagramin kautta, ja niitä voi lähettää myös sähköpostilla osoitteeseen anssi.tikkanen(at)tampere.fi.

- Ideoita toteutetaan pitkin syksyä. Nyt on hyvä aika lähettää niitä meille, sillä uusia jaksoja Mielentila-podcastiin ryhdytään nauhoittamaan jo kesä- ja elokuussa. Olisi kiva saada mukaan myös joku opiskelija, joka kertoisi omia vinkkejään tai kokemuksiaan esimerkiksi etäopetuksesta, Marja Nurmi-Vuorinen sanoo.

Soundcloud-alustalla julkaistavissa podcast-jaksoissa opiskelijahuollon omat psykologit keskustelevat opiskelijoiden elämää koskettavista aiheista. Mukaan kutsutaan myös vieraita, kuten opiskeluterveydenhuollon lääkäreitä ja ravitsemusterapeutti.

Kevään podcast-lähetyksissä on esitelty opiskelijahuollon palveluita, keskusteltu pandemian aiheuttamista reaktioista ja keinoista käsitellä niitä. Lisäksi käsiteltiin lukion hyvinvointikyselyssä esiin nousseita kysymyksiä ja psykologien vastauksia niihin. Tarjolla on myös opiskelijoiden omia vinkkejä, joilla pandemia-ajasta selviää. Kaikkia Mielentila-podcastin jaksoja voi kuunnella myös myöhemmin.

Ysiluokkalainen, tervetuloa uuteen kouluun

Kevään viimeinen podcast-jakso "Tervetuloa toiselle asteelle" on suunnattu 9. luokkaa päättäville oppilaille, jotka siirtyvät lukioon tai ammatilliseen koulutukseen. Siinä käsitellään tutusta luokasta uuteen kouluun ja elämänvaiheeseen siirtyvän nuoren kannalta tärkeitä aiheita.

Podcast on tauolla oppilaitosten loma-aikoina, mutta elokuusta alkaen uusia jaksoja tehdään taas viikoittain. Tulevia aiheita syksyllä ovat muun muassa syöminen, uni, mielekäs tekeminen, harrastukset, ystävyyssuhteet, opiskelu, keskittyminen, rentoutuminen, itsemyötätunto, itsetunto sekä rakastuminen ja parisuhde.

Instagramissa opiskelijahuollolla on tukea_opiskeluun_tre -kanava, jonka tavoitteena on tehdä psykologien ja kuraattoreiden palveluita tutummiksi. Instassa voi myös ehdottaa itselle tärkeitä aiheita, joista haluaisi lisää tietoa. Instassa kerrotaan myös nuorten hyvinvointiin liittyvistä ajankohtaisista asioista. Pandemiapäiväkirjan jaksoja voi hyvin katsoa jälkikäteenkin. Jatkossa Instassa esitellään myös opiskelijahuollon psykologeja ja kuraattoreita kouluittain.

Opiskelijahuoltoa ovat Tampereen kaupungin toisen asteen eli lukioiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille tarjoamat psykologi- ja kuraattoripalvelut.

Opiskelijahuollon päällikkö
Marja Nurmi-Vuorinen