Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Sarjakuva-Finlandian voittajaksi Kaisa ja Christoffer Lekan Imperfect

Julkaistu 23.3.2018 11.20

Tampere Kuplii –sarjakuvafestivaalilla 23.3.2018 jaettiin vuoden 2018 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto. Valitsijadiktaattori Esko Valtaoja nosti kymmenen finalistin joukosta tunnustuspalkinnon saajaksi Kaisa ja Christoffer Lekan sarjakuva-albumin Imperfect (Absolute Truth Press).

Sarjakuva-Finlandian 2018 voittajat Kaisa ja Christoffer Leka

- Kaisa Lekan ja Christoffer Lekan Imperfect on matkakirja, valokuvateos ja designesine. Se on meditaatio elämän haasteista, mahdollisuuksista, iloista ja ihmisten yhteisöllisyydestä. Sen 96 päivittäistä postikorttia sarjakuvapiirroksineen, teksteineen ja vanhoine valokuvineen kasvavat ylistyslauluksi elämän sattumanvaraisuudelle ja epätäydellisyydelle, kaikelle sille, mikä tekee meistä ihmisiä, Esko Valtaoja perustelee valintaa.

- Imperfect on sarjakuvakirja, joka on hyvin kaukana perinteisestä sarjakuvasta, mutta joka samalla rakentuu hyvin pitkälle perinteelle. Kirja on yhtä outo ja vaikeasti määriteltävä kokonaisuus kuin elämä itse, hän toteaa.

Kaisa ja Christoffer Lekan sarjakuva-albumi Imperfect kertoo pyöräilymatkasta New Yorkista San Franciscoon kesällä 2016. Kaisa ja Christoffer lähettivät matkaltaan joka päivä postikortin Suomeen Christofferin veljenpojille ja -tyttärelle. He polkivat 110 päivän aikana yhteensä 6322 kilometriä 13 osavaltion halki.

Tampere Kuplii ry:n vuonna 2007 perustama Sarjakuva-Finlandia-palkinto myönnetään kotimaiselle tekijälle yksin tai yhdessä toisen osapuolen kanssa tehdystä ansiokkaasta sarjakuva-albumista. Palkintosumma on 5.000 euroa. Vuonna 2018 ehdolla oli 54 sarjakuva-albumia, joista nelihenkinen esiraati valitsi 10 finalistia päätuomarin puntaroitaviksi.

Lisätietoja: Tampere Kuplii ry, puheenjohtaja Kyösti Koskela, puh. 050 572 8777, [email protected]

Teksti Aila Rajamäki

Kuvat Kyuu Eturautti