Hämeensilta rakennetaan uudelleen - työn ajaksi puinen kevyen liikenteen silta Tammerkosken yli

Julkaistu 16.1.2018 9.46

Tampereen Hämeensillan kunto on todettu huonoksi. Vuonna 1929 valmistunut silta rakennetaan käytännössä kokonaan uudelleen, mutta kuitenkin alkuperäiseen historialliseen asuunsa. Tammerkosken yli Hämeensillan eteläpuolelle rakennetaan remontin aikaisen kulkemisen helpottamiseksi katettu, puinen kevyen liikenteen silta.

Talvinen Hämeensilta

Tilapäinen silta rakennetaan urakan alkuvaiheessa maaliskuussa Värjärinkujan kohdalta Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle. Silta on noin 110 metriä pitkä, ja sen käytössä oleva leveys on noin neljä metriä. Varasilta saadaan käyttöön huhtikuussa. Kun nykyistä siltaa rakennettiin 1920-luvulla, tuolloin käytettiin myös varasiltaa.

Hämeensilta uusitaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa puretaan ja rakennetaan sillan eteläinen puoli, ja liikenne siirretään kokonaisuudessaan sillan pohjoiselle reunalle. Toisessa vaiheessa tämän vuoden lopulla työn alle otetaan pohjoinen puoli ja liikenne siirretään eteläiselle reunalle. Työn aikana silta on joukkoliikenteen käytössä. Kevyt liikenne pääsee siltaa pitkin kavennetuilla väylillä. Yksityisautoilua ei sallita.

Sillan vauriot tutkittiin perusteellisesti vuonna 2015, jolloin varmistui että lähes 90-vuotias Hämeensilta alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Pienemmän korjaustyön jälkeen siltaa olisi pitänyt remontoida jälleen uudelleen noin 20 vuoden päästä. Muun muassa tulevan raitiotien takia päädyttiin uuden sillan rakentamiseen. Uusimisen jälkeen sillalle on laskettu käyttöikää sata vuotta.

Hämeensilta puretaan yksi puoli kerrallaan kivi kiveltä, kiviverhoilu otetaan talteen ja tuodaan paikalleen sitten, kun siltarakenteet ovat valmiina. Samaan tapaan on uusittu aiemmin muun muassa Tammerkosken tukimuureja. Sillan alapuolelle rakennetaan työtaso.

Nykyinen Hämeensilta on rakennettu vuosina 1928 - 29, jolloin purettiin aiempi silta ja rakennettiin työn ajaksi väliaikainen silta. Hämeensillan rakenteet ovat terästä ja betonia. Silta on 29 metriä leveä ja 68 metriä pitkä.

Siltaurakka alkaa 5.2.

Varsinainen siltaurakka alkaa viikolla kuusi eli 5.2.2018, jolloin myös tehdään ensin liikennejärjestelyjä. Ensimmäinen vaihe valmistuu joulukuussa 2018 ja toinen vaihe lokakuun 2019 lopussa. Tämän jälkeen sillalla alkaa raitiotien sekä pintarakenteiden rakentaminen.

Valmistelevat työt alkoivat Verkarannan puistossa jo maanantaina 15.1. työmaa-alueen aitaamisella. Kosken itärannan kevyen liikenteen alikulku ja rannan reitti suljettiin samalla. Sillan patsaat lähtivät evakkoon ja huollettavaksi jo viime vuoden lokakuussa.

Hämeensillan uusimisen urakkahinta on 4,3 miljoonaa euroa. Uutena asiana rakennetaan uusi kevyen liikenteen alikulkuyhteys myös sillan länsipuolelle, nimeltään Tempon tunneli. Myös sillan kantavuus paranee. Väliaikainen kevyen liikenteen silta maksaa 250 000 euroa.

Pääurakoitsijana on Lemminkäinen Infra Oy.

Suunnittelukuva tulevasta kevyen liikenteen varasillasta
Klikkaa kuvaa niin näet isompana suunnittelukuvan tulevasta keyven liikenteen varasillasta.

Tampereen kaupunki
Rakennuttamispäällikkö