Hae
a a

Vuoden Aikuinen -palkinto Päivi Pyymäelle ja Sami Rantaselle

Julkaistu 18.11.2017 12.00

Tampereen kaupungin myöntämällä Vuoden Aikuinen -palkinnolla palkittiin tänä vuonna avoimen puhallinkoulutoiminnan käynnistänyt Päivi Pyymäki ja Yhdessä Selviytymisen Tuki YSTI ry:n Sami Rantanen. Lisäksi palkittiin Hyvä Haltija -kunniamaininnalla Kämmenniemen koulun opettaja Pasi Halme.

Päivi Pyymäki on käynnistänyt ja kehittänyt Tampereella avoimen puhallinkoulutoiminnan, joka perustuu lapsen tai nuoren haluun harrastaa musiikkia. Toiminta on tuonut monille elinikäisen harrastuksen, mutta joillekin se on ollut väylä myös ammattiuralle. Päivi on edistänyt myös eri toimijoiden yhteistyötä ja korostanut vanhempien roolia lasten ja nuorten harrastuksen tukena.

Sami Rantanen toimii Yhdessä Selviytymisen Tuki YSTI ry:n Hervannassa sijaitsevassa Toimelassa alueen lasten ja nuorten parissa. Toimela on matalankynnyksen maksuton kohtaamispaikka alaikäisille lapsille. Rantanen on kehittänyt sen toimintaa monikulttuurisuuden ja sukupuolisensitiivisyyden huomioiden vuodesta 2003 alkaen. Toimelassa on mukana eri-ikäisiä lapsia ja nuoria eri kulttuuritaustoista. Rantanen on mahdollistanut monille lapsille hyvät lähtökohdat vapaa-aikaan ja harrastamiseen sekä kotoutumisen suomalaiseen kulttuuriin.

Hyvä Haltija -kunniamaininta myönnettiin Kämmenniemen koulun opettajalle Pasi Halmeelle. Halme on innostava opettaja ja käy oppilaiden kanssa tutustumassa aktiivisesti Tampereen alueen tapahtumiin ja näyttelyihin, jotka liittyvät ympäristöön, historiaan ja yhteiskuntaoppiin. Pasi Halme on opettajana myötätuntoinen ja on ansainnut sekä lasten että huoltajien arvostuksen.

Vuoden Aikuinen -palkinnon voi saada henkilö, ryhmä tai yhteisö, joka on tehnyt merkittävää työtä tamperelaisten lasten ja nuorten hyväksi. Tamperelaiset saivat ehdottaa palkitsemisen arvoisia henkilöitä tai yhteisöjä harrastamisen ja perinnekulttuurin aloilta sähköisellä kyselyllä. Sivistys- ja kulttuurilautakunta päätti palkinnoista 16.11.2016. Palkinnot jaettiin lauantaina 18.11.2017 Monitoimitalo 13:ssa järjestetyssä Lapsen oikeuksien päivän avoimessa perhetapahtumassa Tampereella.

Lapsiasiamies
Tiia Heinäsuo