Ojala-Lamminrahkan rakentaminen alkaa ensi vuonna

Julkaistu 7.3.2017 11.23

Tampere ja Kangasala ovat sopineet Ojala-Lamminrahkan alueen toteutuksesta ja tärkeimmistä yhteistyöhankkeista. Päivitetyn toimeenpanosuunnitelman mukaan rakentaminen aloitetaan vuonna 2018.

Tampere ja Kangasala ovat päivittäneet Ojala-Lamminrahkan alueiden toteutusta koskevan toimeenpanosuunnitelman. Kunnan- ja kaupunginhallitukset hyväksyivät sopimusluonteisen suunnitelman maanantaina 6.3. Sopimuksen mukaan alueiden rakentaminen käynnistyy ensi vuonna: Kangasalan puolella eritasoliittymän rakentamisella ja Tampereen puolella Ojala-Lamminrahka -pääkadun rakentamisella. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan Ojalaan arviolta vuonna 2021 ja Lamminrahkaan vuonna 2023, jolloin myös Lamminrahkan koulukeskus valmistuu.

Tampere ja Kangasala ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Ojala-Lamminrahkan toteuttamiseksi jo 2000-luvun alusta lähtien. Alueet ovat monella tapaa sidoksissa toisiinsa ja muodostavat kokonaisuuden, jossa kumpikin tukee toista, toteavat Tampereen kaavoitusarkkitehti Katarina Surakka ja Kangasalan projektipäällikkö Sanna Karppinen.

Ensimmäinen yhteistoimintasopimus solmittiin vuonna 2008 ja sitä on päivitetty ja tarkennettu vuonna 2013. Nyt hyväksytyllä sopimuksella on sovittu kuntien tärkeimmistä yhteishankkeista; niiden toteutuksen tavasta, aikataulusta ja kustannusten jaosta kuntien välillä. Tampere ja Kangasala toteuttavat yhdessä mm. uuden Lamminrahkan eritasoliittymän Lahdentien varteen, Ojala-Lamminrahka -pääkadun sekä Lamminrahkan koulukeskuksen. Kustannukset jaetaan ja toteutusta ohjaavat molempien kuntien edustajat. Myös mm. varhaiskasvatusta, vesihuoltoa ja ulkoilureitistöjä suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä.

Ojala-Lamminrahkan alue on yksi Tampereen seudun merkittävimmistä uusista asuin- ja työpaikka-alueista. Lamminrahkaan rakentuu koti 8 000 asukkaalle, Tampereen puolelle Ojalaan 5 000 asukkaalle. Kokonaisuus vastaa Tampereen puoleisen Vuoreksen asukasmäärää.

Tampereen kaupunki
Projektiarkkitehti