Hämeenkadun ylittävä suojatie Koskikadun kohdalla poistuu käytöstä – kiveystöiden jälkeen tilalle tulee raitiotien ylityspaikka

Julkaistu 25.2.2021 13.30

Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymässä jatketaan raitiotien kiveystöitä sääsuojissa uusilla alueilla maaliskuun alusta lähtien noin kahden viikon ajan. Töiden vuoksi Hämeenkadun ylittävä suojatie Koskikadun liittymässä poistuu käytöstä maaliskuun alkuviikolla.

Hämeenkadun ylityspaikka Koskikadun kohdalla

Lähin Hämeenkadun ylittävä suojatie sijaitsee Pellavatehtaankadun liittymässä. Lisäksi ravintola Puiston edustalla on Hämeenkadun ja raitiotien ylityspaikka. Kiveystöiden valmistuttua myös Koskikadun liittymään tulee kadun ja raitiotien ylityspaikka, eli suojatietä kohdalle ei enää palauteta. Kiveystöitä tehdään kelien vuoksi sääsuojassa ja ne valmistuvat arviolta 8.3. alkavan viikon lopulla.

Maaliskuun alkuviikoilla Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymässä tehdään myös ajojohtimien asennuksia, pääsääntöisesti yötöinä sunnuntaista torstaihin klo 21.00 -6.00 välillä. Osa töistä voidaan tehdä myös päiväaikaan. Ajojohdintöiden aikana liikennettä voidaan hetkellisesti joutua pysäyttämään ja tarvittaessa käytetään liikenteenohjaajia. Töitä tehdään nostokorista, joka liikkuu kiinteistöjen lähellä. Hatanpään valtatien jalankulkuväylää joudutaan töiden aikana ajoittain sulkemaan, jolloin kulku ohjataan muuta kautta.

Tampereen Raitiotie Oy ja JCDecaux tekevät lisäksi raitiopysäkkikatosten asennuksia Hämeenkadulla maaliskuun alkuviikoilla.

Suojatie ja ylityspaikka eroavat väistämisvelvollisuuden osalta

Hämeenkadulla on raitiotien rakentamisen aikana ollut käytössä töiden aikaisia suojateitä. Raitiotien ja katurakennustöiden valmistumisen myötä Hämeenkadulle jää katusuunnitelman mukaisesti sekä suojateitä että ns. raitiotien ylityspaikkoja. Ylityspaikkojen ja suojateiden ero on väistämisvelvollisuudessa.

Ylityspaikka:

• Ylityspaikan kohdalla ei ole suojatiemerkintöjä.
  • Ylityspaikalla jalankulkija väistää Ratikkaa, busseja, takseja ja huoltoliikennettä
  • Tarkkaavaisuus on aina tarpeen, silla raskas raitiovaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa.
  • Hämeenkadulla kulkiessa on hyvä tarkkailla merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät), joista näkee milloin kyseessä on suojatie.

Suojatie:

• Suojateillä tien ja radan yli kulkevat suojatiemerkinnät. Yleensä kohdalla on myös valo-ohjaus.
  • Ratikka ja muu liikenne väistävät suojatiellä kulkijaa.
  • Tarkkaavaisuus liikenteessä on suojatiestä huolimatta aina tarpeen, sillä esimerkiksi raskas raitiovaunu ei pysty äkkipysähdyksiin.
  • Hämeenkadulla on valo-ohjattuja suojateitä Rautatienkadun, Pellavatehtaankadun, Näsilinnankadun, Hämeenpuiston ja Aleksis Kiven kadun kohdilla.
  • Valo-ohjattujen suojateiden lisäksi jalankulkijoilla on mahdollisuus ylittää katu ylityspaikkojen kohdalla.

Palautteet:
Tampereen palvelupiste