Tampere Filharmonian kevät 2021 on täynnä klassikoita ja kunnianosoituksia

Julkaistu 19.11.2020 13.49

Tampere Filharmonian konserttikevät 2021 on pullollaan klassisen musiikin rakastetuimpia teoksia ja kunnianosoituksia. Klassismin ja romantiikan ympärille rakentuvaa ohjelmistoa täydentävät ranskalaiset, venäläiset ja suomalaiskansalliset mausteet.

Tampere-talon Isossa salissa soivat keväällä muun muassa Schumannin, Ravelin, Sibeliuksen, Mozartin, Tšaikovskin, Beethovenin, Bachin ja Mendelssohnin rakastetut teokset.

Orkesteri kunnioittaa konserteissaan erityisesti Tampere Filharmonian nimikkosäveltäjä Jouni Kaipaista sekä 100 vuotta täyttäviä Tampereen Muusikot ry:tä ja säveltäjä Astor Piazzollaa. Lisäksi ohjelmassa halutaan muistaa 100 vuotta sitten kuollutta Camille Saint-Saënsia ja 50 vuotta sitten kuollutta Igor Stravinskya.

Kevään muita kohokohtia ovat Tampere Filharmonian vaskiryhmän oma konsertti, Aapo Häkkisen johdolla esitettävä Bachin Matteus-passio sekä Tampereen Pianokilpailun kaksipäiväinen finaali. Lapsille ja perheille orkesterilla on tarjota todellinen helmi: Vivaldin Vuodenajat -teemainen interaktiivinen konsertti.

Uuden sukupolven kevät

Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa keväällä yhteensä neljä konserttia. Maaliskuun Sininen-konserttiparissa Rouvali näyttää jälleen kyntensä Sibeliuksen sinfonioiden vahvana tulkitsijana. Huhtikuussa Rouvali sukeltaa Bartókin ja Tšaikovskin musiikkiin Liitto-konserteissa.

Kevään vierailevia nuoria huippukapellimestareita ovat muun muassa Ryan Bancroft, Joshua Weilerstein, Joana Carneiro, Ariana Matiakh ja Ben Gernon. Vanhoja tuttuja ovat puolestaan Carlos Kalmar ja Tampere Filharmonian entinen ylikapellimestari John Storgårds. Alkuvuoden tähtisolisteista poimittakoon tässä herkkä pianisti Marianna Shirinyan, kanteletaituri Eva Alkula, huippuviulistit Guy Braunstein ja Nemanja Radulović, huilisti Adam Walker ja klarinetin kuningatar Sabine Meyer.

Tampere Filharmonian kamarimusiikkisarja Faunien iltapäivä täyttää 25 vuotta vuonna 2021. Kevään Fauni-konserteissa kuullaan monipuolinen kattaus paitsi vakiintunutta myös modernia kamarimusiikkia. Sarja hemmottelee erityisesti uudemman musiikin ystäviä, sillä vanhin kuultava musiikki on Ravelia. Teoksia on myös mukana aiempaa enemmän. Konsertit juontaa tamperelaissäveltäjä Minna Leinonen.

Poikkeusjärjestelyt jatkuvat

Yleisön ja muusikoiden turvallisuuden sekä yleisön tasaisemman jakautumisen varmistamiseksi Tampere Filharmonian konsertit järjestetään keväällä 2021 pääasiassa saman illan väliajattomina tuplakonsertteina kello 18 ja 20. Molempiin konsertteihin myydään yksittäislippuja.

Tampere-talon Ison ja Pienen salin paikat ovat keväälläkin numeroimattomia. Yleisörajoitusten voimassaoloaikana Ison salin yleisökapasiteetti on noin 800 henkeä ja Pienen salin noin 200. Teokset tutuiksi -tilaisuuksia ja Lapsiparkkeja ei järjestetä keväällä 2021. Pidätämme oikeuden kaikkiin muutoksiin konserttiohjelmia koskien.

Puolikkaan kauden (kevät 2021) kausikortti toimii keväällä 2021 pääsylippuna kello 18 alkaviin konsertteihin, to 11.3. klo 19 Sininen-konserttiin ja to 1.4. klo 18 Matteus-passio-konserttiin.

Koko kauden 2020–21 kausikortti toimii keväällä 2021 pääsylippuna kello 20 alkaviin konsertteihin, pe 12.3. klo 19 Sininen-konserttiin ja to 1.4. klo 18 Matteus-passio-konserttiin.

Konserttien ajankohtamuutoksista olemme henkilökohtaisesti puhelimitse yhteydessä koko kauden 2020–21 kausikortin ostaneisiin, mikäli heidän yhteystietonsa ovat ajan tasalla asiakasrekisterissämme.

Kevään 2021 kausikorttimyynti alkaa maanantaina 23.11. klo 9 ja yksittäislippujen, Kvartetto-lippujen ja kamarimusiikkisarjalippujen myynti maanantaina 7.12. klo 9. Vanhat kausikorttipaikat syksyltä 2020 pidetään varattuina 18.12. iltaan saakka. Kausikorttimyynti päättyy 15.1.2020 ennen konsertin alkua.

Ulkoinen linkkiTutustu Tampere Filharmonian kevään konsertteihin

Tampere Filharmonia