AIKO-rahoitus avattu Suomen kasvukäytävän hankkeille

Julkaistu 7.12.2016 13.11

Suomen kasvukäytävän toimijoilla on mahdollisuus hakea alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen (AIKO) rahoitusta. Rahoitus perustuu valtion ja Suomen kasvukäytävän väliseen kasvusopimukseen, jonka tavoitteena on kasvukäytävän toiminnallisen kokonaisuuden kehittäminen.

Suomen kasvukäytävä on alue, joka kulkee Helsingistä Hämeenlinnan ja Tampereen kautta Seinäjoelle. Alueeseen kuuluu yhteensä 20 kaupunkia ja kuntaa. Tämä tiiviisti asuttu alue on koko Suomen talouskasvun ja kilpailukyvyn ydin: siellä sijaitsee 40 prosenttia maan työpaikoista ja tehdään noin puolet maan yritysten liikevaihdosta. Noin joka kolmas suomalainen asuu kasvukäytävän alueella, ja muuttoliikenne on maan vahvinta.

Kasvusopimuksen mukaisesti kasvukäytävästä pyritään muodostamaan yhä vahvemmin yhtenäinen työmarkkina-, liiketoiminta- ja yhteistoiminta-alue, joka houkuttelee osaajia ja kansainvälisiä sijoituksia, jota pitkin on nopeaa kulkea ja jonka alueella on miellyttävää asua.

- AIKO-rahoituksen painopisteenä on sisäisen ja ulkoisen saavutettavuuden parantaminen. Rahoitusta ohjataan innovatiivisille kokeiluhankkeille, jotka edistävät kasvusopimuksen tavoitteita. Kasvukäytävää kehitetään sujuvan arjen vyöhykkeenä sekä houkuttelevana elinkeinoelämän toimintaympäristönä, kertoo Suomen kasvukäytävä -verkoston projektipäällikkö Anne Horila.

Rahoitushaku on jatkuva kasvusopimuskaudella vuosina 2016 – 2018. Hankehakemukset arvioidaan Suomen kasvukäytävä -verkoston ohjausryhmässä. Rahoituksesta päättää Uudenmaan liitto. Myönnettävä rahoitus voi kattaa enintään 50 prosenttia hankkeen kustannuksista. Tukea voidaan myöntää julkis- tai yksityisoikeudellisille oikeushenkilöille.

Vuosien 2016 - 2018 suunniteltu AIKO-rahoitus Suomen kasvukäytävän hankkeille on kokonaisuudessaan 1 338 000 euroa.

Hakulomakkeet ja hakuohje löytyvät Uudenmaan liiton verkkosivuilta.

Suomen kasvukäytävä -verkoston projektipäällikkö
Anne Horila