Vastaajat toivoivat Tampereen keskustan kaduille tilaa kävelijöille ja viihtyisyyttä 

Kaikille avoimella katutilakyselyllä saatiin 1 577 vastausta Tampereen keskustan erityyppisten katujen tilanjaosta. Katutilavaihtoehdot erosivat toisistaan siinä, miten tilaa jaetaan mm. kävelylle, pyöräilylle, autoilulle, pysäköinnille, oleskelulle ja katuvihreälle. Kysely liittyy käynnissä olevaan keskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman laadintaan. Liikennejärjestelmäsuunnitelma ohjaa keskustan suunnittelua seuraavat noin kymmenen vuotta. 
Kävelijöitä, pyöräilijä, terassilla istuskelijoita ja auto Kauppakadun kävelykadulla havainnekuvassa.
Kauppakadun katutilavaihtoehdoista enemmistö vastaajista kannatti vanhanajan kävelypainotteista katua. (Havainnekuva: Ramboll Finland Oy)

Keskustaan valittiin kävelypainotteisuutta 

Yli puolet vastaajista (51 %) piti parhaana kävelypainotteista vaihtoehtoa Kyttälän kapeille kaduille. Nykytilavaihtoehdosta pidettiin vähiten (23 %).  

Hallituskadulla viherkatu (39 %) sai vähän enemmän kannatusta kuin kävelypainotteinen katu (35 %). Vähiten pidettiin nykytilasta (26 %).  

Enemmistö kannatti vanhanajan kävelypainotteista Kauppakatua (57 %). Viidennes piti parhaana nykytilaa (22 %) ja toinen viidennes pihakatua (21 %). 

Puolet vastaajista piti parhaana erillistä parannettua pyörätietä Puutarhakadulla (50 %). Viidennes kannatti nykytilaa (22 %) ja toinen viidennes pyöräkatua (20 %). Vähiten pidettiin pyöräkaistasta (8 %). 

Nuoremmat haluavat uutta, vanhemmat nykytilaa

Kävelypainotteisuutta ja viherkatua kannattivat erityisesti alle 44-vuotiaat sekä kävellen ja pyörällä keskustassa kulkevat. Kävelypainotteisia vaihtoehtoja perusteltiin viihtyisyydellä sekä riittävällä tilalla kävelylle ja kaupunkielämälle. Viherkatua perusteltiin vehreydellä ja viihtyisyydellä. Myös pihakatuvaihtoehtoja perusteltiin samoilla syillä, mutta pihakatuja kannatettiin vähemmän kuin kävelypainotteisia tai viherkatuja. 

Puutarhakadun kehittämisvaihtoehtoja kannattivat erityisesti keskustassa pyörällä ja kävellen kulkevat sekä alle 55-vuotiaat. Erillisen pyörätien ja pyöräkadun vaihtoehtoja perusteltiin eniten pyöräliikenteen sujuvuudella ja toimivuudella. Tärkeänä pidettiin myös viihtyisyyttä ja mahdollisuutta saada sähköpotkulaudat ja pyöräliikenne pois jalkakäytäviltä sekä tilaa kävelylle ja kaupunkielämälle.   

Nykytilavaihtoehtoja kannattivat muita ryhmiä enemmän keskustassa autoilevat, yrittäjät, yli 55-vuotiaat, Tampereen ulkopuolelta tulevat ja miehet. Nykytilaa perusteltiin autoilun sujuvuudella ja toimivuudella sekä autojen kadunvarsipysäköintipaikoilla.

Työikäiset miehet aktiivisimpia vastaajia

Kyselyn 1 577 vastaajasta valtaosa (85 %) asui Tampereella. Kyselyyn vastattiin eniten (78 %) ydinkeskustassa asioivan tai työskentelevän roolissa. Ydinkeskustan asukkaita oli 16 % ja yrittäjiä 6 % vastaajista. Tampereen luottamushenkilöistä vastasi 21. Aktiivisimmin vastasivat 25–54-vuotiaat ja miehet. Nuorten ja eläkeikäisten osuus oli kyselyn vastaajissa pienempi ja työikäisten vastaavasti suurempi kuin Tampereen väestössä. Kysely oli avoinna 21.9.–5.10.2023. 

Liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistuu ensi vuoden alussa

Liikennejärjestelmän suunnittelu jatkuu saadun palautteen ja asiantuntijaselvitysten pohjalta. Liikennejärjestelmäsuunnitelman raportti valmistuu vuoden 2024 alkupuolella.

Lisätietoja

Katja Seimelä
Liikenneinsinööri
Puhelin:
040 149 3684
Jaa sosiaalisessa mediassa