Tamperelaiset nuoret innostuivat kesäyrittäjyydestä 

Yrittäjyydestä kiinnostuneet nuoret loivat itselleen kesätöitä kaupungin ja yhteistyökumppaneiden tuella. Itsensä yrittäjinä työllistäneet nuoret kokoontuivat Finlaysonin Kohtaamisia.-tilassa jakamaan kesän kokemuksia.
Kaksi nuorta miestä seisovat rinnakkain ja hymyilevät.
Nuorten kesäyrittäjyyskampanjaan osallistuneet Eemil Nikki ja Tuomas Kivimäki järjestävät Mountain Warrior -estejuoksutapahtuman 23. syyskuuta.

Oma kesäduuni yrittäjänä -kampanja käynnistyi helmikuun puolivälissä. Vuonna 1994–2008 syntyneille nuorille tarjottiin mahdollisuus hakea 350 euron arvoinen kesäyrittäjyysseteli erilaisiin yrittäjyyskokeiluihin. Seteliä pystyi hyödyntämään esimerkiksi markkinointiin. Kampanja toteutettiin yhdessä kaupungin ja yrittäjyysverkoston kanssa. 

Nuorten yritysideat olivat monipuolisia ja niissä oli käytetty luovuutta ja innovatiivisuutta. Tyypillisiä ideoita olivat esimerkiksi somemarkkinointipalveluiden tarjoaminen, kesäleirien järjestäminen, paikallisten tuotteiden myynti markkinoilla sekä ympäristöystävällisten palveluiden tarjoaminen. Erikoisempia ideoita olivat esimerkiksi interaktiiviset kaupunkikierrokset ja kiertotalouteen keskittyvä kierrätysneuvontapalvelu, kertoo työllisyys- ja kasvupalvelujen erityisasiantuntija Joni Ramu.

Nuoret saivat tukea ja kannustusta yrittäjyyteen

Ensimetri ja 4H-yhdistys järjestivät kevään aikana työpajoja, joissa nuoret saivat pohtia omaa osaamistaan ja sen muodostamista myytäväksi tuotteeksi ja liiketoimintasuunnitelmaksi. Ensimetri oli tiiviissä yhteydessä nuoriin ja antoi tukea ja vastauksia ongelmiin ja kysymyksiin, joita nuoret kohtasivat yrittäjyyden polulla kesän aikana. 

Huomasimme, että on tärkeää olla koko kesä tukena ja saatavilla WhatsAppissa, puhelimella ja toimistolla. Hahmotimme myös millaista tukea ja neuvontaa yrittäjänuoret tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa, kertoo Ensimetrin toimitusjohtaja Marko Lehtimäki.

Nuoret saivat monia onnistumiskokemuksia

Kesäyrittäjyyskampanjaan osallistuneita nuoria kokoontui kesän päätteeksi Finlaysonin Kohtaamisia.-tilaan jakamaan kokemuksiaan ja tulevaisuudensuunnitelmiaan. Myös yrittäjyysverkosto sai kesästä arvokasta palautetta. 

Kesäyrittäjät Tuomas Kivimäki ja Eemil Nikki järjestävät syyskuussa Mountain Warriors -estejuoksutapahtuman Mustavuorella. Tapahtuma haastaa osallistujia testaamaan omia rajojaan. Kivimäki ja Nikki loivat tapahtuman ilman aikaisempaa kokemusta tapahtumajärjestämisestä.

Ensimmäiset asiakkaat ilmaantuivat, kun saimme tapahtumakonseptin valmiiksi. Tuomas loi verkkosivut, joita on kehuttu paljon. Menimme yrityksiin ja yksityisasiakkaille paikan päälle esittelemään tuotetta. Pikkuhiljaa myös somemarkkinointi alkoi tuottaa tulosta. Nyt asiakkaat tekevät markkinointia puolestamme – haastamme yrityksiä osallistumaan kisaan, ja he puolestaan haastavat muita. Näin sana leviää, kertovat Kivimäki ja Nikki.

Yrittäjäkaksikko iloitsee myös saamastaan tuesta.

Onnistumisen tunne syntyy myös yhteistyökumppaneidemme, kuten esimerkiksi liikunta-, kuljetus- ja rakennusalan yritysten tuesta. Heidän tukensa luo meille uskoa, Kivimäki ja Nikki jatkavat.

Kivimäki ja Nikki käyttivät kesäyrittäjyysseteliään matkakuluihin, tapahtumalippuihin sekä suunnittelutyökalujen kuukausimaksuihin.

Asiantuntijat ja nuoret yrittäjät rohkaisevat yrittäjyyteen

Kesäyrittäjäkampanjan päätöstilaisuudessa vallitsi positiivinen ja inspiroiva ilmapiiri. Kampanjan järjestäjät ja nuoret puhuivat yrittäjyydestä rohkaisevaan sävyyn. Joni Ramu kannustaa nuoria kokeilemaan rohkeasti siipiään yrittäjänä.

Yrittäjyyttä on niin monenlaista kuin on yrittäjääkin. Yrittäjyys perustuu aina omaan osaamiseen ja siihen, mitä haluaa tehdä. Jos nuori ajattelee, että hänestä ei ole yrittäjäksi, niin hänellä voi olla mielikuva jostakin toisenlaisesta yrittäjästä kuin itsestä. Yrittäjyys voi olla sinun oma uravaihtoehtosi, Ramu kannustaa.

Ensimetri ja nuoret kesäyrittäjät korostavat verkostoitumisen merkitystä yrittäjyydessä.

Lähde mukaan, ota yhteyttä. Me ohjaamme sinut myös muiden nuorten pariin. Verkostoituminen on tärkeää Ensimetrin tuen lisäksi, kertoo Marko Lehtimäki.

Yrittäjyys perustuu yhteisölliseen toimintaan. Kannattaa tutustua mahdollisimman useaan ihmiseen. Verkostoituminen on aina kannattavaa. Jos tuttusi eivät osaa auttaa, niin joku heidän tutuistaan osaa. Ahkeruus, uteliaisuus ja reilu tutustuminen, summaavat Kivimäki ja Nikki.

Oma kesäduuni yrittäjänä on yhteinen tamperelainen kampanja, jonka tarkoituksena on tarjota nuorille mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä kesällä. Kampanjassa ovat mukana Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut, Ohjaamo Tampere, Pirkanmaan uusyrityskeskus ry, Nuori yrittäjyys ry, Tampereen 4H-yhdistys ry, Tredu, Uusi kasvu syntyy verkostoissa -hanke, International House Tampere ja KIERTO-hanke. Kampanjan suojelijana toimii Pirkanmaan Yrittäjät

Lisätietoja

Elina Wallin
Palvelupäällikkö
Puhelin:
041 730 2919
Joni Ramu
Erityisasiantuntija
Puhelin:
040 578 8338
Teksti: Heini Jalovaara
Kuvat: Heini Jalovaara
Jaa sosiaalisessa mediassa