BRIDG3 – Web3 Hackathonin finaali vahvisti Tampereen asemaa Web3- ja Metaverse-ratkaisujen edelläkävijänä

BRIDG3 – Web3 Hackathonin finaali vahvisti Tampereen asemaa Web3- ja Metaverse-ratkaisujen edelläkävijänä. Tapahtuma toi yhteen korkeakouluopiskelijoita, yrityksiä ja yhteisötoimijoita eri puolilta Suomea. Tampereen kaupunki haastoi osallistujia luomaan metaversumi-ympäristössä teollisuuden elämysympäristön, jolla parannetaan valmistavan teollisuuden imagoa. Tampereen kaupungin haasteeseen vastannut ja Hackathoninssa palkittu ManuVerse-tiimi kehitti "Manuverse" -nimisen sovelluksen, joka tarjoaa nuorille virtuaalisen polun teollisuuden uramahdollisuuksiin ja lisää kiinnostusta alaa kohtaan. Tampereen kaupunki on kiinnostunut sovelluksen mahdollisuuksista.
Hackathon-kilpailussa palkittujen kolmen tiimin jäseniä poseeraa kameralle. Käsissä heillä on kukkia ja voittajatiimillä kädessään on kyltti, joka osoittaa palkintosumman 10 000 euroa.
BRIDG3 Hackathonin voittajatiimien jäseniä yhteiskuvassa.

BRIDG3 – Web3 Hackathonin finaali järjestettiin Tampere Smart City Expo & Konferenssin yhteydessä 6.6.2023 Nokia Areenalla. Hackathonit ovat tapahtumia, joissa osaajat tiimeinä kokoontuvat ratkaisemaan annettuja kehittämishaasteita. Tavoitteena on synnyttää nopeasti, fokusoituneesti ja intensiivisesti uusia ideoita. BRIDG3 – Web3 -hackathon toi yhteen korkeakouluopiskelijoita, yrityksiä ja yhteisötoimijoita eri puolilta Suomea. Tapahtuma vahvisti Tampereen kaupungin edelläkävijyyttä Web3- ja Metaverse-ratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Korkeakouluopiskelijat ja muut osallistujat saivat mahdollisuuden kehittää osaamistaan ja tuoda innovatiivisia ideoita kaupungin hyödyksi. Haasteita esittivät myös muun muassa Yle, UNICEF, Tampereen korkeakouluyhteisö, ECIU ja Valmet. Finaalissa osaajatiimit esittelivät omia innovatiivisia ratkaisuehdotuksiaan haasteen antajille.

Kaupungin haasteeseen vastannut tiimi sijoittui Hackathonissa kolmanneksi

Tampereen kaupunki oli mukana tapahtumassa omalla haasteellaan, jossa pyrittiin luomaan ja kehittämään teollisuuden elämysympäristön toteutusta metaversumi-ympäristössä. Tavoitteena oli parantaa valmistavan teollisuuden imagoa ja herättää erityisesti nuorten kiinnostus alaa kohtaan ura- ja opiskeluvaihtoehtona. Elämysympäristö-hankkeen avulla halutaan luoda uusi virtuaalinen ratkaisu, joka hyödyntää pelillistä 3D-mallinnusta ja Metaverse-ratkaisuja. Hackathonin finaalissa kolmanneksi sijoittui Tampereen kaupungin haasteeseen vastannut ManuVerse-tiimi, joka kehitti tiimin nimeä mukailevan "Manuverse" -nimisen sovelluksen. Kyseessä on puhelimen kautta käytettävä appi, joka hyödyntää pelillistä 3D-mallinnusta.

ManuVerse tiimin jäseniä ovat Aapo Soukkio, Ariel Malada ja Quynh Tran, joilla kullakin on erilaista osaamista ja kokemusta muun muassa koodauksesta, ohjelmoinnista ja/tai käyttöliittymän suunnittelusta.

– Kyseessä on nuorille suunnattu sovellus, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta teollisuuden uramahdollisuuksista ja tehdä teollisuuden alasta houkuttelevaa Tampereen alueella. Pelaaja voi sovelluksessa valita oman urapolkunsa ja pikakelata aina koulun ja hauskojen alaan liittyvien pelien kautta itsensä työelämään. Hän pääsee myös vierailemaan uudella koulullaan lisätyn todellisuuden tai metaversumin (ManuVersen) avulla. Kun "valmistuu" valitsemalleen alalle, pääsee tutkimaan mitä työmahdollisuuksia alueella on. ManuVerse pohjautuu pitkälti virtuaalisiin 3D-malleihin fyysisistä lokaatioista Tampereella, joita työstämällä saamme mielenkiintoisen todellisuutta venyttävän kokemuksen luotua, tiimiläiset kertovat.

Tampereen kaupunki on kiinnostunut haasteen ratkaisuista

Sekä Tampereen kaupunki että ManuVerse-sovelluksen luonut tiimi näkevät ideassa ja demossa potentiaalia. Keskusteluista sen jatkokehityksestä on jo sovittu. Myös muiden kaupungin haasteeseen osallistuneiden tiimien toteutukset kiinnostavat Tampereen kaupunkia.  

–Hackathon oli meille hyödyllinen, saimme kaikilta kolmelta kaupungin haasteeseen osallistuneelta tiimiltä uusia ideoita Elämysympäristö-hankkeen toteutukseen, kertoo projektipäällikkö Harri Katajisto Tampereen kaupungin kasvupalveluista.

On ollut erittäin palkitsevaa nähdä, kuinka moni tiimi on ilmoittanut haluavansa jatkaa kehitystä hackathonin jälkeen jopa yritykseksi asti. Tämä on upea osoitus siitä, kuinka yhteisöllinen ja innovatiivinen tapahtuma voi synnyttää alueelle uusia nuoria yrittäjiä luoden alueelle kasvua ja työpaikkoja, kertoo
Sointu Karjalainen, The Good Cartel perustaja ja BRIDG3 hackathonin järjestäjä yhdessä Tampere Entrepreneurship Society ry:n kanssa.

Lisätietoja

Jenni Santanen
Suunnittelija
Puhelin:
040 806 3617
Harri Katajisto
Projektipäällikkö
Puhelin:
040 554 5448
Teksti: Marja-Liisa Tuomisaari
Kuvat: Aamos Heikkilä
Jaa sosiaalisessa mediassa