Nähtävillä olevat katusuunnitelmat 6.11 - 20.11.2023

Suunnitelmaehdotukset ovat nähtävänä 6.11 - 20.11.2023 tällä sivulla ja Tampereen palvelupisteessä osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Mahdolliset muistutukset on osoitettava kirjallisesti Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnalle ja toimitettava edellä mainittuna nähtävilläoloaikana kirjaamoon.

Tampereen kaupungin kirjaamo

Osoite:
Frenckellinaukio 2 B 33100 Tampere
Puhelin:
03 56534550 (puhelin, pvm/mpm)

Nykytilanteessa Ratapihankadun ja Viinikankadun liittymä on kuormittunut ruuhka-aikoina, jonka takia alueesta on laadittu Viinikankadun ja Ratapihankadun aluevaraussuunnitelma. Aluevaraussuunnitelmassa on selvitetty tarvittavia liikennejärjestelyjen muutoksia huomioiden keskustan maankäytön ja liikennejärjestelyjen muutokset tulevaisuudessa keskustan osayleiskaavan mukaisesti.

Aluevaraussuunnitelma on hyväksytty yhdyskuntalautakunnassa 13.4.2021 jatkosuunnittelun lähtökohdaksi, jonka perusteella katusuunnitelmat on laadittu.

Liikenne-ennusteiden perusteella alueen liikennemäärät tulevat kasvamaan nykytilanteesta vuoteen 2040 mennessä merkittävästi. Pyöräliikenteen osalta liikennemäärien kasvun ennustetaan olevan kaksinkertainen. Moottoriajoneuvoliikenteen osalta liikennemäärien kasvun ennustetaan olevan kaksinkertainen Viinikankadulla ja Ratapihankadulla hieman maltillisempi. Suunniniteltujen kaistajärjestelyiden tarkoitus on turvata liittymän liikenteenvälityskyky myös tulevaisuudessa. Jalkakäytävien ja pyöräteiden laatutasoa parannetaan leventämällä nykyisiä väyliä sekä erottelemalla jalankulkua ja pyöräilyä.

Alueen ajoradat sekä jalankulku ja pyörätiet on suunniteltu asfalttipäällysteisiksi. Pyöräteiden risteyskohdissa käytetään tehosteena väriasfalttia. Jalkakäytävät ja pyörätiet on erotettu ajoradasta reunakivellä ja vähintään 1,0 metrin levyisellä kivetyllä välikaistalla tai istutettavalla viherkaistalla.

Katujen rakentaminen kuuluu Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuoden 2024 ja 2025 vuosisuunnitelmiin.

Viinikankatu

Tampereen valtatiestä 230 m pohjoiseen, nro 1/21515, TRE: 5281/10.03.02/2023

Vuonna 2018 valmistuneen Pinninkadun alikulkusillan suunnittelussa on huomioitu aluevaraussuunnitelman mukaiset kaistajärjestelyt ja silta on rakennettu viisiaukkoiseksi.

Viinikankadulle sillan kohdalle on ajoradalle suunniteltu pohjoisen suuntaan neljä ajokaistaa, joista kaksi kääntyy vasemmalle Ratapihankadulle, yksi jatkuu Viinikankatua pohjoiseen ja yksi kääntyy oikealle Järvensivuntielle. Ratapihankadulle kääntyvien ja suoraan jatkuvan ajokaistan väliin on suunniteltu 3,25 metrin levyinen betonikivipäällysteinen välikaista.

Viinikankadun ajoradalle etelän suuntaan on suunniteltu kolme ajokaistaa. Vastakkaisten suuntien ajoratojen väliin on suunniteltu 3,0 metrin levyinen betonikivipäällysteinen erotuskaista.

Pinninkadun alikulkusillan alikulkukorkeus on nykyisellään 4,0 metriä, mikä rajoittaa raskaan liikenteen kulkemista. Suunnitelmassa alikulkukorkeutta pyritään kasvattamaan 4,5 metriin, jolloin Viinikankadun korkeusasemaa joudutaan muuttamaan sillan kohdalla.

Sillan molemmilla reunoilla on omat kulkuaukot erotellulle jalkakäytävälle ja pyörätielle. Pyörätien kulkusuunnat on eroteltu toisistaan maaliviivalla.

Itäpuolen silta-aukon kohdalla asfalttipäällysteisten pyörätien leveys on 2,7 metriä ja jalkakäytävän 2,5 metriä. Jalkakäytävä ja pyörätie on erotettu toisistaan 0,3 metrin levyisellä betonikiviraidalla. Ajoradan ja pyörätien välissä on 3,75 metrin levyinen betonikivetty välikaista. Pinninkadun alikulkusillan eteläpuolella eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä muuttuu yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi liittyen nykyiseen väylään.

Länsipuolen silta-aukon kohdalla pyörätien leveys on 3,0 metriä ja jalkakäytävän noin 3,1 metriä. Jalkakäytävä ja pyörätie on erotettu toisistaan 0,3 metrin levyisellä betonikiviraidalla. Ajoradan ja pyörätien välissä on 2,0 metrin levyinen betonikivetty välikaista.

Ratapihankadun, Viinikankadun ja Järvensivuntien liittymässä pyörätie ja jalkakäytävä on suunniteltu eroteltuna.

Ratapihankatu  

Viinikankadusta 315 m länteen, nro 1/21516, TRE: 5281/10.03.02/2023

Ratapihankadun ajorata muutetaan 2+2-kaistaiseksi Viinikankadun ja Kanslerinrinteen väliltä. Tämän lisäksi Ratapihankadulle lännen suunnasta on suunniteltu kääntymiskaista Yliopiston tontille, joka jatkuu Viinikankadun liittymään asti. Ajokaistojen leveydet ovat 3,25–3,5 metriä. Yliopiston liittymän ja Viinikankadun välillä ajokaistojen väliin on suunniteltu 3.25 metrin levyinen betonikivipäällysteinen erotuskaista, jossa on katupuuistutuksia. Linja-autopysäkit säilyvät nykyisellään Naulakadun alikulkukäytävän länsipuolella.

Kadun korkeusasema laskee Yliopiston liittymän ja Viinikankadun välisellä osuudella Viinikakadun tasauksen laskemisen takia.

Yliopiston tonttiliittymä säilyy nykyisellä paikallaan, mutta liittymän turvallisuutta ja toimivuutta parannetaan. Ratapihankadun ajoradan ja pyörätien väliin on suunniteltu noin 6,0 metriä leveä odotustila parantamaan pyöräliikenteen turvallisuutta. Ratapihankadulle lännen suunnasta on suunniteltu kääntymiskaista vasemmalla Yliopiston tontille sekä tonttiliittymästä vasemmalle kääntyminen tapahtuu omalle ajokaistalle.

Ajoradan pohjoispuolelle on suunniteltu 2,5 metrin levyinen jalkakäytävä ja 2,5–3,0 metrin levyinen pyörätie, jotka on erotettu 0,3 metrin levyisellä betonikiviraidalla. Pyörätien kulkusuunnat on eroteltu toisistaan maaliviivalla.

Naulakadun alikulkukäytävä säilyy nykyisellään ja ajokaistojen leventämisen takia jalkakäytävä ja pyörätie siirretään pohjoiseen Yliopiston suuntaan. Maaston korkeuserojen takia jalkakäytävän ja pyörätien reunaan on suunniteltu uusia tukimuureja ja nykyisten korotuksia.

Nykyistä Naulakadun alikulkukäytävälle johtavaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä levennetään 5,0 metrin levyiseksi, jossa kulkusuunnat erotellaan maaliviivalla.

Ajoradan pohjoispuolelle jalankulku- ja pyörätien reunoille on suunniteltu pensas- ja katupuuistutuksia.

Järvensivuntie

Viinikankadusta 80 m itään, nro 1/21774, TRE: 5281/10.03.02/2023

Järvensivuntien ja Viinikankadun liittymä pysyy pääosin ennallaan, mutta kadun korkeusasema laskee länsipäässä hieman.

Ajoradan leveys vaihtelee liittymäalueella ja liittyy itäpäässä nykyiseen noin 6,55 levyiseen ajorataan. 

Ajoradan eteläreunalla on 2,5 metrin levyinen jalkakäytävä, joka johtaa linja-autopysäkille ja pysäköintipaikoille. Ajoradan pohjoisreunalla on noin 4,0–4,5 metrin levyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka muuttuu liittymäalueella erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi.

Viinikankadulta pohjoisesta vasemmalle Järvensivuntielle kääntyminen kielletään liittymän toimivuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Kiellettävällä ajosuunnalle on olemassa vaihtoehtoisia reittejä tulosuunnan mukaan Ratapihankadun tai Kalevantien ja Kanslerinrinteen kautta.

Katuvalaistus uusitaan koko osuudella. Pintavesien kuivatus toteutetaan johtamalla vedet kallistusten avulla nykyisiin ja uusiin hulevesikaivoihin. Viinikankadun, Ratapihankadun ja Järvensivuntien liittymään uusitaan liikennevalot.

Suunnitellut kadut sijoittuvat joiltakin osin katualueiden ulkopuolelle ja katualueiden ylityksistä sovitaan tontin haltijoiden kanssa.

Petri Rantanen
Suunnittelija Vanhempi erikoissuunnittelija
Puhelin:
040 764 2883
Petri Keivaara
Suunnitelman tarkastaja Katuinsinööri
Puhelin:
050 382 6459
Päivitetty 6.11.2023