Yhteistyötä ja kansainvälisyyttä
Kuvataidekoulu on tunnettu taiteen perusopetuksen toimijoiden kanssa tehdyistä yhteisprojekteista ja kansainvälisyydestään.
Tampereella kuvataidekoulu on tehnyt yhteistyötä muiden laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten kanssa, kuten Näpsä-käsityökoulun, Sorin Sirkuksen sekä Pirkanmaan musiikkiopiston kanssa. Vuosina 1996 ja 1997 toteutui Aamukävely kaupungin elämänvirrassa ja vuonna 1998 Pimeyden haltuunotto Eteläpuistossa.
Vuosina 2016–2017 kuvataidekoulu valmisti tarpeistoa Pirkanmaan musiikkiopiston Mörköooppera-esitykseen, ja vuonna 2017 oppilaitos toteutti verkkoon Suomi 100 -kalenterin yhdessä Pirkanmaan musiikkiopiston, Tampereen konservatorion, Sorin Sirkuksen ja Käsityökoulu Näpsän kanssa.
Pohjoismaisen ministerineuvoston rahoittamassa Ett mågnkulturellt Norden
-projektissa kuvataidekoulu oli mukana vuosina 1995–1996. Tallinnalaisen Sally Stuudio -kuvataidekoulun hallinnoima Comenius-hanke IDEAlaboratories toteutui 2010–2011, mihin sisältyi yhteisiä työpajoa sekä useita näyttelyitä Tallinnassa 2011–2017.
Kuvataidekoulun kansainvälisestä huomattavuudesta kertoo se, että keväällä 2023 Heli Tiainen antoi Opetushallituksen pyynnöstä haastattelun japanilaiselle tutkijalle suomalaisesta taiteen perusopetuksen järjestelmästä. Työuransa aikana Tiainen on esitellyt kuvataidekoulun ja suomalaisen taidekasvatusjärjestelmän toimintaa myös International Society for Educartion through Artin (INSEA) konferensseissa muun muassa Montrealissa Kanadassa ja Melbournessa Australiassa.
Kumppaniksi työväenopisto
Kuvataidekoulusta tuli hallinnollisesti osa työväenopistoa vuonna 1997. Tiaisen mukaan muutos ei vaikuttanut opettajien työhön, mutta rehtori sen sijaan sai arkeensa uusia tehtäviä ja pakollista läsnäoloa kokouksissa.
Vaikka Tammelan koulun tiilirakennuksessa sijainnut kuvataidekoulu ja työväenopisto, pääpaikkanaan Sampola, olivat lähes naapureita, yhteistyö ennen liitosta oli ollut vähäistä.
– Työväenopiston 100-vuotisjuhliin vuonna 1999 teimme ison taidelyhtyinstallaation Sammon aukiolle. Opiston sanataideryhmien kanssa teimme aikanani myös pieniä projekteja, esimerkiksi taidetta paikallisbusseihin vuonna 2017, Heiskanen kertoo.
Koko opisto-organisaation ja taiteen perusopetuksen tiivistynyt yhteistyö näkyy eri puolilla kaupunkia juhlavuonna 2024. Vielä hetken kiskoilla lipuu Lukuratikka, johon kuvataidekoulun opiskelijat tekivät teoskuvat. Teippaus on tuotettu yhteystyössä Tampereen kaupunkimarkkinoinnin ja Tampereen kaupunginkirjaston kanssa.
Sampolasta keskustaan päin siirtyessä taas voi ihailla Rongan alikulkuun tehtyä muraalia, jonka kuvataidekoulun oppilaat maalasivat yhdessä Sorin Sirkuksen kanssa. 13–17-vuotiaiden oppilaiden ideoima muraali käsittelee ilmastonmuutoksen vaikutuksia ympäristöön ja eläimiin.
Muuttolaatikot kasaan!
Tiaisen rehtoriaikana kuvataidekoulu ehti muuttaa kaksi kertaa. Vuonna 2003 kuvataidekoulu muutti Tammelan koulun jugendrakennuksesta pihan yli punatiilirakennukseen, kun tilaa vapautui kirjastolta sen siirtyessä Sampolan uudisrakennukseen.
Juuri ennen eläköitymistään syksyllä 2020 Tiainen vielä luotsasi työyhteisönsä siirtymävaiheen läpi kuvataidekoulun muuttaessa Koivistonkylään, jossa se edelleen toimii väistötiloissa Tammelan punatiilikoulun odotellessa remonttia.
Vaikka tilat ovat kortilla ja kaupungissa kiven alla, Tiainen uskoo kuvataidekoulujen tulevaisuuteen.
Tilaongelmat eivät kuvataidekoulua kaada
Suomalaisten kuvataidekoulujen historian alusta alusta asti mukana olleet entiset rehtorit Heiskanen ja Tiainen ovat vakuuttuneita siitä, että kuvataidekoulut ja muut taiteen perusopetusta antavat yksiköt oppivelvollisuuskoulun rinnalla ovat tulleet jäädäkseen.
– Vuodet ovat osoittaneet niiden tarpeellisuuden ja elinvoimaisuuden sekä yleissivistävänä että ammatillista, vakaata pohjaa luovana koulutuksena muuttuvassa yhteiskunnassa ja koulumaailmassa.
Rehtorit korostavat kuvataidekoulujen kehittyvän ja elävän ajassa. Kuvataiteen opiskelu mahdollistaa itseilmaisun ja oppimisen sekä toisaalta elämysten ja näkemysten vastaanottamisen.
– Taide on yksi inhimillisen olemisen muodoista, he toteavat.
Tiainen muistuttaa visuaalisen laadun merkityksestä myös kaupunkiympäristössä.
– Hyvin suunniteltu ympäristö ja arkkitehtuuri saa ihmisen viihtymään ja voimaan paremmin.
Heiskasella ja Tiaisella on näkemys myös kuvataidekoulun tulevaisuudesta.
– Ehkä näemme vielä senkin päivän, kun kuvataidekoulu elävöittää musiikkiopiston rinnalla keskustan kaupunkikuvaa ja helpottaa keskeisellä sijainnillaan eri puolilta kaupunkia tulevien opiskelijoiden liikkumista ja sitoutumista pitkäaikaisiin ja elämässä merkityksellisiin vapaa-ajan opintoihin.
Jätä kommentti