Hervannan pohjoisakselilla maalataan muraalitaidetta uuden kävely- ja pyöräreitin tukimuuriin

Hervannan pohjoisosaan on rakenteilla kaksi uutta itä-länsisuunnassa kulkevaa kävelyn ja pyöräilyn reittiä. Reiteistä pohjoisemman, Aasiantanhuan, valtaväylän puoleinen tukimuuri saa kesän aikana kylkeensä taiteilija Terhi Ekebomin maalaamaa muraalitaidetta. Maalausurakka alkaa kesäkuun alkupuolella (viikolla 23) ja jatkuu säistä riippuen heinäkuun puolelle.
Aasiantanhuan tukimuuria.
Rakenteilla olevan Aasiantanhuan tukimuuriin maalataan muraali.

Aasiantanhua avataan ensi keväänä

Hervannan valtaväylän ylittävät sillat valmistuvat kesäkuussa. Reittejä ja siltoja ei kuitenkaan vielä voida ottaa käyttöön, koska siltojen länsipään uudisrakennusten rakennustyöt eivät ole alkaneet niin nopealla aikataululla, kun vielä vuosi sitten toivottiin. Uusien reittien on tarkoitus jatkua uudisrakennusten parkkihallien kattojen kautta länteen Insinöörinkadun varren uusille aukioille.

Reiteistä pohjoisempi Aasiantanhua saadaan avattua ensimmäisenä. Sillan länsipään rakennusten työt alkavat loppusyksystä ja näillä näkymin reitti saadaan avattua ensi keväänä.

Siltojen ulkonäkö poikkeaa toisistaan

Hervannan pohjoisakselin sillat rakentuvat kiinni ja osaksi ympäristönsä vanhoja ja uusia asuinrakennuksia. Rakennusten ikkunoiden läheisyys on otettu huomioon siltojen ulkonäössä ja valaistussuunnittelussa. Silloilla on oma luonteensa, joihin on haettu lähtökohtia siltojen nimistä. Ulkonäöltään sillat ovatkin miltei toistensa vastakohtia: eteläisempi Afrikansilta on värikäs, jykevä ja kulmikas, siinä missä pohjoisempi Aasiansilta on jouheva, pyöreä ja nauhamainen. 

Aasiantanhua ja Aasiansilta

Aasiantanhua alkaa Tieteenkadun ja Hepolamminkadun risteyksestä kaukalotukimuurina, joka muutaman mutkan kautta muuttuu Hervannan valtaväylän ylittäväksi kävelyn ja pyöräilyn sillaksi. Aasiantanhua on esteetön ja sen nousukaltevuus on maksimissan 5 %. Sillan ja samalla koko reitin kokonaisleveys on 6 metriä, ja reitillä on eroteltu väylät erikseen kävelylle ja pyöräilylle. Kävelijöiden puolelle nousun kaarteisiin rakennetaan istuimia levähdyspaikoiksi. Aasiansillan valaistuksena on kaidejuoksuihin upotetut ledinauhat, jotka valaisevat alaspäin kohti sillan kantta eivätkä häiritse ympäröiviä rakennuksia tai häikäise sillan ali kulkevaa liikennettä.

Tutkijanpolku ja Afrikansilta

Tutkijanpolku alkaa 5 metriä leveänä Tieteenkadun varresta ja etenee kohti länttä. Katua ylittäessään Afrikansilta levenee 10 metriseksi ja muuttuu osaksi valtaväylän länsipuolen uudisrakennusten keskelle rakennettavaa piha-aluetta. Afrikansilta valaistaan korotettujen kaidepilareiden väliin jännitettyjen vaijerien ja riippuvalaisimien avulla.  Valokaton valaisimet on suunnattu alaspäin kohti sillan kantta, eivätkä ne häikäise sillan viereisiä rakennuksia.  
 

Rakenteilla oleva Afrikansilta.
Eteläisemmästä Afrikansillasta tulee värikäs, jykevä ja kulmikas.
Hervannan pohjoisakselin tulevat kävely- ja pyöräreitit kartalla.
Hervannan pohjoisakselin tulevat kävely- ja pyöräreitit kartalla.

Lisätietoja

Jukka Rantala
Rakennuttaja Tampereen kaupunki: Rakennuttajainsinööri
Puhelin:
040 685 4427
Mikko Heija
Urakoitsija Kreate Oy:
Puhelin:
045 262 4226
Teksti: Jukka Rantala
Kuvat: Jukka Rantala
Jaa sosiaalisessa mediassa