Hervannan pohjoisakselilla maalataan muraalitaidetta uuden kävely- ja pyöräreitin tukimuuriin
Aasiantanhua avataan ensi keväänä
Hervannan valtaväylän ylittävät sillat valmistuvat kesäkuussa. Reittejä ja siltoja ei kuitenkaan vielä voida ottaa käyttöön, koska siltojen länsipään uudisrakennusten rakennustyöt eivät ole alkaneet niin nopealla aikataululla, kun vielä vuosi sitten toivottiin. Uusien reittien on tarkoitus jatkua uudisrakennusten parkkihallien kattojen kautta länteen Insinöörinkadun varren uusille aukioille.
Reiteistä pohjoisempi Aasiantanhua saadaan avattua ensimmäisenä. Sillan länsipään rakennusten työt alkavat loppusyksystä ja näillä näkymin reitti saadaan avattua ensi keväänä.
Siltojen ulkonäkö poikkeaa toisistaan
Hervannan pohjoisakselin sillat rakentuvat kiinni ja osaksi ympäristönsä vanhoja ja uusia asuinrakennuksia. Rakennusten ikkunoiden läheisyys on otettu huomioon siltojen ulkonäössä ja valaistussuunnittelussa. Silloilla on oma luonteensa, joihin on haettu lähtökohtia siltojen nimistä. Ulkonäöltään sillat ovatkin miltei toistensa vastakohtia: eteläisempi Afrikansilta on värikäs, jykevä ja kulmikas, siinä missä pohjoisempi Aasiansilta on jouheva, pyöreä ja nauhamainen.
Aasiantanhua ja Aasiansilta
Aasiantanhua alkaa Tieteenkadun ja Hepolamminkadun risteyksestä kaukalotukimuurina, joka muutaman mutkan kautta muuttuu Hervannan valtaväylän ylittäväksi kävelyn ja pyöräilyn sillaksi. Aasiantanhua on esteetön ja sen nousukaltevuus on maksimissan 5 %. Sillan ja samalla koko reitin kokonaisleveys on 6 metriä, ja reitillä on eroteltu väylät erikseen kävelylle ja pyöräilylle. Kävelijöiden puolelle nousun kaarteisiin rakennetaan istuimia levähdyspaikoiksi. Aasiansillan valaistuksena on kaidejuoksuihin upotetut ledinauhat, jotka valaisevat alaspäin kohti sillan kantta eivätkä häiritse ympäröiviä rakennuksia tai häikäise sillan ali kulkevaa liikennettä.
Tutkijanpolku ja Afrikansilta
Tutkijanpolku alkaa 5 metriä leveänä Tieteenkadun varresta ja etenee kohti länttä. Katua ylittäessään Afrikansilta levenee 10 metriseksi ja muuttuu osaksi valtaväylän länsipuolen uudisrakennusten keskelle rakennettavaa piha-aluetta. Afrikansilta valaistaan korotettujen kaidepilareiden väliin jännitettyjen vaijerien ja riippuvalaisimien avulla. Valokaton valaisimet on suunnattu alaspäin kohti sillan kantta, eivätkä ne häikäise sillan viereisiä rakennuksia.