Hyppää sivuvalikkoon

Palvelukioski toimijoille

Kaksi ihmistä istumassa sohvaryhmässä kannettavan tietokoneen äärellä.

Tampereen kaupungin hyvinvointikeskuksissa ja yhteisökeskuksissa on palvelukioskeja, joissa kävijät saavat maksuttomasti monenlaista ohjausta ja neuvontaa ilman ajanvarausta. Tätä palvelua voi olla tarjolla säännöllisesti tai kertaluontoisesti.

Palvelukioskien toimintaa tarjoavat Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan hyvinvointialueen asiantuntijoiden lisäksi lukuisat järjestöt, yhdistykset sekä muut toimijat. Uusia toimijoita haetaan jatkuvasti mukaan toimintaan.

Palvelukioskeja eri puolilla kaupunkia

Palvelukioskeja on eri puolilla kaupunkia hyvinvointi- ja yhteisökeskusten tiloissa. Palvelukioskitoimintaan mukaan tulevat organisaatiot voivat itse valita, millä alueella tai alueilla he toimivat.

Palvelukioskeja on esimerkiksi seuraavissa paikoissa:

  • Lielahtikeskus (Lielahti)
  • Tesoman hyvinvointikeskus (Tesoma)
  • Hervanta Trio (Hervanta)
  • Kaukajärven KaVeri (Kaukajärvi)
  • Vuores-talo (Vuores)
  • Vanha suklaatehdas (Peltolammi ja Multisilta)
  • Koilliskeskus (Linnainmaa)
  • Teiskon Kämppi (Kämmenniemen kirjasto)

Tarjoa apua arjen pulmiin

Palvelukioskeista tamperelaiset saavat neuvoja ja apua monenlaisiin arkisiin huoliin. Apua on voinut saada esimerkiksi talousasioiden selvittämiseen, uuden asunnon löytämiseen tai digilaitteiden käyttöön. Suosittuja ovat olleet muun muassa liikunta- ja ravitsemusneuvonta.

Palvelukioskeihin otetaan jatkuvasti mukaan uusia toimijoita. Ota yhteyttä aluekoordinaattori Aija Karttuseen, jos haluat keskustella siitä, sopiiko organisaatiosi palvelu osaksi palvelukioskitarjontaa.

Voit alussa tulla mukaan kokeiluluontoisesti. Voit päättää vasta myöhemmin, onko organisaatiollasi mahdollisuus sitoutua säännölliseen palvelun tarjoamiseen.

Ohjeita palvelukioskitoiminnan järjestäjille

Palvelukioskeissa on käytössäsi tila ja tietokone. Osassa on myös sohvanurkkaus tai mahdollisuus hiljaiseen tilaan. Tilat on jätettävä siistiin kuntoon pois lähtiessä.

Saat apua toimintasi viestinnän suunnitteluun aluekoordinaattorilta. Käytössäsi on omien viestintäkanaviesi lisäksi esimerkiksi kaupungin sähköiset infonäytöt. 

Jos suunnittelemasi palvelu peruuntuu, ilmoita siitä mahdollisimman pian sekä viestintäkanavillasi mutta myös kyseiseen hyvinvointikeskukseen.

Kävijämäärät viedään jokaisen tilaisuuden jälkeen palvelukioskitoimijoiden yhteiseen raporttiin.

Palvelukioskitoimijana pääset mukaan verkostoon, joka on tarkoitettu kaikille palvelukioskeissa palveluja järjestäville. Verkoston kehittämisiltapäivä on 1−2 kertaa vuodessa.

Ohjeita viestintään

Kerro itse oman organisaatiosi sosiaalisen median viestintäkanavilla järjestämästäsi palvelukioskitoiminnasta. Käytä viestiessäsi tunnisteita #tamperealueellasi ja #palvelukioski.

Ilmoita toiminnastasi myös tapahtumakalentereissa:

  • tapahtumat.tampere.fi-kalenteri (käytä tunnistetta #palvelukioski)
  • Pirkanmaan Menokone
  • Lähellä.fi-sivusto (jos olet yhdistystoimija)

Käytössäsi on myös hyvinvointi- ja yhteisökeskusten sähköiset näytöt, joilla voit mainostaa toiminnastasi. Aineistot lähetetään aluekoordinaattorille, jolta saat tarkemmat ohjeet. 

  • vaakakuvan kuvasuhde 16:9 (1920 x 1080 px)
  • pystykuvan kuvasuhde 9:16 (1080 x 1920 px)
  • tallenna kuva pdf-, jpg- tai png-muotoisena

 

Lisätietoa

Aija Karttunen
Aluekoordinaattori
Puhelin:
040 801 6910

Tämän sivun löydät myös osoitteella tampere.fi/palvelukioskitoimijoille

Päivitetty 12.2.2024